Βιβλίο

Η μεταφραστική γοητεία του Ουίλκι Κόλινς

«Η γραφή του, ο τρόπος που υφαίνει την πλοκή των μυθιστορημάτων του, κυρίως όμως η ενδελέχεια στην περιγραφή και σύνθεση των ηρώων σε όλα του τα έργα, πιστοποιούν ότι ο Ουίλκι Κόλινς είναι ένας εξαιρετικά σημαντικός συγγραφέας», μας λέει η μεταφράστρια Άννα Παπασταύρου, με αφορμή την μετάφραση και την κυκλοφορία του έργου για πρώτη φορά στα ελληνικά από τις εκδόσεις «Gutenberg».

Το «Θαμμένο μυστικό» είναι το πρώτο μυθιστόρημα του Κόλινς που ο Ντίκενς δημοσίευσε σε συνέχειες στο περιοδικό του Household Words το 1857. Οι κριτικοί ενθουσιάστηκαν και όταν, λίγο αργότερα, εκδόθηκε σε βιβλίο στην Αγγλία και την Αμερική γνώρισε ιδιαίτερη επιτυχία, ανοίγοντας το δρόμο για το διασημότερο βιβλίο του Κόλινς, τη «Γυναίκα με τα άσπρα» με την οποία έχει πολλά κοινά στοιχεία.

Κι όπως λέει η μεταφράστρια, «Μπορεί ο Κόλινς στους περισσότερους να είναι γνωστός μόνο από τη Γυναίκα με τα Άσπρα. Μπορεί η Φεγγαρόπετρα να θεωρήθηκε το πρώτο γνήσιο αστυνομικό μυθιστόρημα σε παγκόσμια κλίμακα. Μπορεί η επιβλητική σκιά του συγχρόνου του, και επιστήθιου φίλου, Τσαρλς Ντίκενς, να επηρέασε τη δική του φήμη. Ωστόσο «Το Θαμμένο Μυστικό», παραμένει ένα «εξαίσιο μείγμα ρομαντισμού και γοτθικού δράματος» στη σειρά μυστηρίου Aldina των εκδόσεων «Gutenberg».

Πρόκειται για ένα μυστικό γραμμένο σ’ ένα γράμμα που η γηραιά αρχόντισσα εκμυστηρεύεται στην υπηρέτριά της και που για δεκαπέντε χρόνια έχει μείνει κρυφό. Ένα μυστικό που μέλλει ν’ αλλάξει για πάντα τη ζωή των ηρώων και κυρίως των ηρωίδων.

«Γιατί οι ηρωίδες τυχαίνουν πάντα μιας ιδιαίτερα λεπτής και γεμάτης κατανόηση αντιμετώπισης από τον Κόλινς», σχολιάζει η Άννα Παπασταύρου επισημαίνοντας πως «ο συγγραφέας ζωγραφίζει πίνακες σε κάθε σελίδα και ο αναγνώστης μπορεί να τους δει, να τους αγγίξει, να τους αισθανθεί. Και φυσικά να παρακολουθήσει με συμπάθεια και αμείωτο ενδιαφέρον τους πρωταγωνιστές της ιστορίας του στην εναγώνια πορεία τους προς την αποκάλυψη της αλήθειας. Μια πορεία που περνάει μέσα από την απάτη, την απόκρυψη της αλήθειας, το φόβο, τις συνεχείς ανατροπές».

Μάνια Ζούση

Πηγή: Νέα Σελίδα