Με έντονη κριτική και πολιτικές αιχμές από τους βραβευμένους σκηνοθέτες προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού και τους θεσμικούς φορείς του κινηματογράφου για τις δυσλειτουργίες του χώρου, ολοκληρώθηκε αργά το βράδυ της Κυριακής με την απονομή των βραβείων κατά την τελετή λήξης, το 47ο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας.
Μεγάλος νικητής της βραδιάς ο Δημήτρης Μουτσιάκας για την ταινία του Γκέκας που απέσπασε το Χρυσό Διόνυσο, καθώς και τα βραβεία σεναρίου και φωτογραφίας, εξασφαλίζοντας αυτόματα το πολυπόθητο “εισιτήριο” για τη συμμετοχή στη διαδικασία των Όσκαρ®. Στην ταινία, που διαδραματίζεται σε ένα ελληνικό χωριό, πρωταγωνιστεί ένα ευαίσθητο 12χρονο παιδί το οποίο δένεται με ένα κυνηγόσκυλο, αλλά «συνθλίβεται» από τη πατριαρχία και τα στερεότυπα της αρρενωπότητας όπως εκφράζονται από τον αμείλικτο κυνηγό πατέρα του (Νίκος Γεωργάκης).
Μία άλλη εκδοχή της τοξικής αρρενωπότητας εκφράζεται μέσα από το MZ, την ταινία του Γιώργου Φουρτούνη, που κέρδισε το βραβείο σκηνοθεσίας, με πρωταγωνιστή έναν τράπερ που θέλει όλοι να τον αγαπάνε –ένα σχόλιο στo φαινόμενο της τρομακτικής απήχησης που έχει η σημερινή τραπ με τα εκατομμύρια followers. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο ο εκπληκτικός Γιώργος Κατσής, ο οποίος κέρδισε και το βραβείο ανδρικής ερμηνείας. «Ένας ηθοποιός», όπως είπε ο Γ.Φουρτούνης, «που αποτελεί ξεχωριστή περίπτωση: γιος μεταναστών από την Αλβανία, που μεγάλωσε με μεγάλες δυσκολίες στη Φιλαδέλφεια και έχει την περηφάνια του να ζει από τη δουλειά του».
Για πρώτη φορά στην ιστορία του Φεστιβάλ Δράμας, το βραβείο του πρώτου γυναικείου ρόλου πήγε σε μία τρανς ηθοποιό: την Νάσια Συντέτα για το Honeymoon που σκηνοθέτησε το Άλκι Παπασταθόπουλος το οποίο πήρε επίσης το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής και το Drama Queer. To Άλκι μίλησε για την έμπνευσή του, τη δολοφονία του Ζακ Κωστόπουλου, «ένα ειδεχθές έγκλημα για το οποίος κλαίμε μέχρι σήμερα», και αφιέρωσε το βραβείο Onassis Culture που επίσης απέσπασε, «σε όλα τα queer και τα τρανς άτομα που δολοφονούνται στην Παλαιστίνη».
Tο βραβείο ντοκιμαντέρ κέρδισε η ταινία του Aλκαίου Σπύρου Στρώνουν τον παράδεισο.
Πρόεδρος της κριτικής επιτροπής του Εθνικού Διαγωνιστικού ήταν ο έμπειρος Αχιλλέας Κυριακίδης που ζήτησε περισσότερα ντοκιμαντέρ στο πρόγραμμα και την διατήρηση της χρήσης της «Ίριδας» από τους φοιτητές του ΕΚΠΑ, κάτι στο οποίο αναφέρθηκαν αρκετοί από τους βραβευθέντες.
Παραλαμβάνοντας τα βραβεία τους, ορισμένοι από τους νικητές σχολίασαν επικριτικά καυτά ζητήματα της κινηματογραφικής επικαιρότητας, όπως το ζήτημα της (μη) προβολής της ταινίας Αδέσποτα Κορμιά στην γειτονική Καβάλα, την αντικατάσταση της επιτροπής για την ελληνική υποψηφιότητα στα όσκαρ, καθώς και το νέο φορέα που προκύπτει από τη συγχώνευση ΕΚΚ και ΕΚΟΜΕ.
Το Grand Prix του Διεθνούς Διαγωνιστικού, με πρόεδρο της επιτροπής τον καταξιωμένο μοντέρ Γιώργο Μαυροψαρίδη, απέσπασε το Clamor της Σαλομέ Ντα Σούζα (Γαλλία) που επίσης μπαίνει αυτομάτως στη διαδικασία των όσκαρ. Aξίζει να αναφέρουμε πως δύο Ελληνίδες διακρίθηκαν στο Διεθνές Διαγωνιστικό: Η Δάφνη Χαιρετάκη απέσπασε το βραβείο καλύτερης ταινίας ΝΑ Ευρώπης για την ταινία της Αυτό που ζητάμε από ένα άγαλμα είναι να μην κινείται, ενώ η Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη το βραβείο σκηνοθεσίας για το What Mary didn’t know.
Η πλήρης λίστα των βραβείων έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του DISFF
Μάνια Ζούση