Βιβλίο

Έλενα Φερράντε: Η συγγραφέας δίχως πρόσωπο

Λογοτεχνικό φαινόμενο που εκτοξεύτηκε λόγω του μυστηρίου με το οποίο η συγγραφέας περιβάλει την ταυτότητά της, εκδοτικό δημιούργημα, ή μια εντυπωσιακή αφήγηση που έχει καταφέρει να γοητεύσει το διεθνές αναγνωστικό κοινό;  Η Έλενα Φερράντε, που κανείς έως τώρα δεν έχει δει το πρόσωπό της, έχει καταφέρει να δημιουργήσει έναν προσωπικό θρύλο εκτοξεύοντας τα βιβλία της στις πρώτες θέσεις των μπεστ σέλερ.

Η περίφημη «Τετραλογία της Νάπολης», που στα ελληνικά κυκλοφορεί σε μετάφραση Δήμητρας Δότση από τις εκδόσεις Πατάκη, είναι μια πολυδιάστατη σάγκα που αφηγείται τη ζωή δύο γυναικών σε μια φτωχογειτονιά της Νάπολης, από τις αρχές της δεκαετίας του ’50 μέχρι τις μέρες μας, με φόντο τις κοινωνικοιστορικές αλλαγές.

Στην Ιταλία, αν και το φαινόμενο Φερράντε δεν ακολουθεί τους καταιγιστικούς ρυθμούς ανάπτυξης του εξωτερικού,  συζητιέται πως πίσω από το ψευδώνυμο κρύβεται η μεταφράστρια και δοκιμιογράφος Ανίτα Ράγια ή ο μυθιστοριογράφος σύζυγός της Ντομένικο Σταρνόνε ή ακόμα και η καθηγήτρια ιστορίας στο Πανεπιστήμιο της Νάπολης, Μαρτσέλα Μάρμο.

Λίγες μέρες πριν κυκλοφορήσει στα ελληνικά ο τέταρτος τόμος της σειράς με τίτλο «Η ιστορία της χαμένης κόρης», έχει αρχίσει ήδη η διαδικασία επιλογής για τους ηθοποιούς που θα ενσαρκώσουν τους πρωταγωνιστές στις ηλικίες, από 6 έως 13 ετών, στην τηλεοπτική μεταφορά της τετραλογίας σε 32 επεισόδια που θα είναι μια συμπαραγωγή της RAI και της HBO και θα παιχθεί μέσα στο 2018.

«Τα γυρίσματα ξεκινούν άμεσα και η αναζήτηση αφορά ακόμα και ολόκληρες οικογένειες που θα πρέπει να μιλάνε όχι μόνο ιταλικά, αλλά και ναπολιτάνικα» σημειώνει η μεταφράστρια Δήμητρα Δότση.

Η ίδια η Φεράντε ασχολείται προσωπικά με το σενάριο, ωστόσο, καθώς δεν διαθέτει τις τεχνικές γνώσεις, ο ρόλος της θα παραμείνει συμβουλευτικός.

Μέσα στο φθινόπωρο θα παιχθεί και η πρώτη ταινία docufilm που έχει γυριστεί σε Αμερική και Ιταλία με σκηνοθέτη τον Saverio Costanzo, ενώ την περσινή σαιζόν στο  Kingston Theatre του Λονδίνου ανέβηκε θεατρική παράσταση σκηνοθετημένη από την  Melly Still και πρωταγωνίστριες τις  Niamh Cusack και  Catherine McCormack.

Στην ερώτηση εάν για την διάδοση του βιβλίου παίζει ρόλο η μυθολογία της συγγραφέα χωρίς πρόσωπο ή  η ίδια η λογοτεχνική αξία του, η Δήμητρα Δότση απαντά πως μετά τον περσινό ντόρο της δήθεν αποκάλυψης της ταυτότητας της Φεράντε από τον δημοσιογράφο Κλαούντιο Γκάτι, θα έπρεπε ο μύθος να έχει καταρρεύσει, ωστόσο γίνεται ακριβώς το αντίθετο.

Το βιβλίο «Ημέρες εγκατάλειψης» που έκανε γνωστή την συγγραφέα,  καθώς και το πρώτο που έγραψε με τίτλο «Βάναυση αγάπη», θα μεταφραστούν και θα κυκλοφορήσουν προσεχώς από τις εκδόσεις Πατάκη.

Μάνια Ζούση

Πηγή: Νέα Σελίδα