Θέατρο

Το Εθνικό προτρέπει: “Φαντάσου”

Σε έναν νέο χώρο μας υποδέχεται τα τελευταία χρόνια ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, Στάθης Λιβαθινός. Είτε εντελώς νέο, είτε ανακαινισμένο. Τη μια χρονιά στην ανακαινισμένη Πειραματική Σκηνή (με χορηγία του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος), μετά στο «Σχολείον» της Ειρήνης Παππά όπου μεταφέρθηκε και θα λειτουργήσει πολύ σύντομα η Δραματική Σχολή του Εθνικού και το Τμήμα Σκηνοθεσίας (με χορηγία του Ιδρύματος Λάτση) και φέτος στο ανακατασκευασμένο ισόγειο του REX, όπου από φέτος θα στεγάζεται το Μικρό Εθνικό (η παιδική σκηνή του Εθνικού) με τη χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση και της εταιρείας  Ελληνικά Πετρέλαια. «Γιατί οι υποδομές δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά κάθετη παρέμβαση ώστε να γίνει το θέατρο σύγχρονο και ανταγωνιστικό». Και εκεί αποκάλυψε μια ανακαίνιση που δεν θα είναι ορατή από το κοινό, αφού με χρήματα από το Ταμείο Επενδύσεων αναβαθμίζονται τα εργαστήρια του Εθνικού στο Ρουφ.

Στη σκηνή του Μικρού Εθνικού, όρθιος ο Στάθης Λιβαθινός και μια μεγάλη οθόνη στην άλλη της πλευρά, η οποία… έπαιξε το ρόλο της στη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου. Το κεντρικό μότο της φετινής χρονιάς είναι μια λέξη: «Φαντάσου», γιατί τι άλλο κάνουμε στο θέατρο; Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού αναφέρθηκε κατ’ αρχήν στους στόχους ενός Εθνικού Θεάτρου (εκπαίδευση και παιδεία). «Να διασκεδάζουμε, να συγκινούμε και να μορφώνουμε το κοινό μας» είπε. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται, ασφαλώς, η Δραματική Σχολή του Εθνικού και το νεοσύστατο Τμήμα Σκηνοθεσίας, αλλά και πολλές δράσεις κοινωνικής πολιτικής είτε σε νοσοκομεία («Επισκεπτήριο»), είτε σε παιδιά που δεν έχουν κάποιον να τους πει ιστορίες («Παραμύθια»), είτε σε διάφορες φυλακές και σωφρονιστικά ιδρύματα της χώρα. Στις νέες δράσεις του Ε.Θ. είναι και το «Θέατρο Express», σε συνεργασία με τον ΟΑΣΑ και με σκηνή το λεωφορείο που μεταμορφώθηκε σε κινούμενη σκηνή για να πηγαίνει σε γειτονιές απομακρυσμένες. Πρώτη παράσταση «Η αρκούδα» του Αντον Τσέχωφ, σε σκηνοθεσία Σοφίας Μαραθάκη (τα… δρομολόγια από τον Οκτώβριο).

Και η πρώτη ευχάριστη είδηση της ημέρας αφορά τον νέο τρόπο επικοινωνίας και προβολής των παραστάσεων μέσω της συνεργασίας του Εθνικού με το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, αφού κάθε παράσταση του Εθνικού, σε όλες τις σκηνές, «εικονογραφείται» από ένα έργο τέχνης σύγχρονων Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών από τη συλλογή του Μουσείου. Έργα που συνδέονται με το ύφος και το περιεχόμενο του κάθε έργου, και ένας έξοχος τρόπος συνομιλίας των τεχνών.

Και μετά, ο Στάθης Λιβαθινός κάλεσε στο βήμα τον αναπληρωτή καλλιτεχνικό διευθυντή Θοδωρή Αμπαζή, για να παρουσιάσει το πρόγραμμα της σεζόν. Φανερά συγκινημένος, σα να αποχαιρετούσε, πριν ξεκινήσει απηύθυνε «ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όλους τους εργαζόμενους, γιατί δεν ξέρω αν και πότε θα μου δοθει η ευκαιρία να το κάνω», είπε. [Να θυμίσουμε ότι η θητεία του Θοδωρή Αμπαζή, όπως και του Στάθη Λιβαθινού, λήγει τον Μάιο του 2019].

Και μετά άρχισε να παρουσιάζει το ρεπερτόριο ξεκινώντας από την Κεντρική Σκηνή του Εθνικού, και έχοντας για αρωγό την οθόνη, στην οποία εμφανιζόταν για μερικά δευτερόλεπτα ο σκηνοθέτης της κάθε παράστασης μιλώντας για την παράσταση που ετοιμάζει. Η μεγάλη έκπληξη ήταν, κατά γενική ομολογία και ομοθυμία, η παρουσία του Γιάννη Χουβαρδά να… παίζει τον Μισάνθρωπο, σ’ ένα βιντεάκι που δεν περιγράφεται. Τόσο που ο Στάθης Λιβαθινός του είπε λίγο αργότερα: «Γιάννη, αν δεν έχεις κλείσει κάπου για του χρόνου, σε θέλουμε να παίξεις στο Εθνικό. Ήσουν καταπληκτικός»!

 

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

  • «Απόψε αυτοσχεδιάζουμε», του Λουίτζι Πιραντέλο, μετάφραση-διασκευή-σκηνοθεσία: Δημήτρης Μαυρίκιος (από 11 Νοεμβρίου). Παίζουν: Κ. Αρνόκουρος, Μ. Βαρδάκα, Αλ. Βάρθης, Γ. Βογιατζής, Δ. Κακαβούλας, Δημ. Μαυρίκιος, Γ. Μπένος, Ρ. Οικονομίδου, Ευα Οικονόμου-Βαμβακά, Στ. Παπατρέχας, Γ. Σκαφιδά, Νεκτ. Φαρμάκης, Λ. Φωτοπούλου.

  • «Ο ορφανός του Ζάο» του Ζι Ζουν Ζιανγκ, σε σκηνοθεσία Γουάνγκ Ξιάοινγκ (από 18 Νοεμβρίου, στο πλαίσιο της συνεργασίας του Εθνικού Θεάτρου με το Εθνικό Θέατρο της Κίνας). Στην παράσταση μαζί με τους Ελληνες ηθοποιούς (Κ. Γαβαλάς, Γ. Ζυγούρης, Στ. Καραγιάννης, Γ. Κηλαϊδόνη, Ελ. Κουνάδη, Στ. Καραγιάννης, Λ. Κουτσοδασκάλου, Δ. Μαλτέζε, Κ. Πατρίκιος, Τζ. Παπαδοπούλου, Θ. Σαράντος, Δημ. Χαριτοπούλου, Βαγ. Ψωμάς) παίζουν και δύο Κινέζοι ηθοποιοί.

  • «Ο Μισάνθρωπος», του Μολιέρου, σκηνοθεσία Γιάννης Χουβαρδάς, μετάφραση Χρύσα Προκοπάκη (από 10 Μαρτίου 2019). Παίζουν: Κ. Αβαρικιώτης, Γ. Βογιατζής, Εμ. Κολιανδρή, Χρ. Λούλης, Λ. Μαλκότσης, Μιχ. Μαρμαρινός, Δημ. Παπανικολάου, Αλ. Πουλοπούλου, Ελ. Τοπαλίδου.

ΣΚΗΝΗ «ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΟΣ»

 «Ξύπνα, Βασίλη» του Δημήτρη Ψαθά, σκηνοθεσία Αρης Μπινιάρης ( από 19 Οκτωβρίου). Παίζουν: Γ. Γάλλος, Ελ. Κωνσταντινίδου, Ηρώ Μπέζου, Αρ. Μπινιάρης, Γ. Παπαγεωργίου, Στ. Πίττας, Κων. Σεβδαλής, Λ. Τζανουδάκη, Ελ. Τοπαλίδου, Αι. Τσαμάτης.

  • «Απλή μετάβαση» του Γεράσιμου Ευαγγελάτου, σε σκηνοθεσία Μίνωα Θεοχάρη (από 15 Φεβρουαρίου 2019). Παίζουν: Κων. Ασπιώτης, Κων. Γαβαλάς, Μ. Διακοπαναγιώτου, Χ. Κεφαλά, Ν. Λεκάκης, Μ. Ρίζου, Φ. Ριμένας, Ν. Σιδέρη.

  • «Μελίσσια» του Αλέξη Σταμάτη, σκηνοθεσία Γιώργος Παλούμπης (από 10 Μαΐου 2019). Παίζουν: Ν. Αρβανίτης, Μ. Κεχαγιόγλου, Ν. Κουρή, Λ. Πρωτοψάλτη, Ν. Χατζόπουλος.
  • Ο χορός φέτος μεταφέρεται στην Αίθουσα Εκδηλώσεων του Εθνικού Θεάτρου, στο κτίριο Τσίλλερ με μια μόνο παράσταση, που φαίνεται ιδιαιτέρως ξεχωριστή. Εχει τίτλο «Allez viens…», σε σύλληψη και χορογραφία Παναγιώτης Καλλιμάνη (από 1 Μαρτίου 2019) και μετέχουν, με αυτοσχεδιαστικές κινήσεις, οι ηθοποιοί: Αλ. Αλεξανδράκη, Κ. Γαλανάκης, Γ. Δεγαΐτης, Βασ. Καραμπούλας, Υβ. Μαλτέζου, Ρ. Οικονομίδου, Αν. Παπαδοπούλου, Γ. Συμεωνίδης.

ΘΕΑΤΡΟ REX – ΣΚΗΝΗ «ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ»

  • «Τίμων ο Αθηναίος» του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, μετ. Ν. Χατζόπουλος, σκηνοθεσία Στάθης Λιβαθινός (από 27 Σεπτεμβρίου ως 18 Νοεμβρίου και από 7 Φεβρουαρίου ως 3 Μαρτίου 2019). Παίζουν: Αρ. Ανανιάδου, Βασ. Ανδρέου, Γ. Δάμπασης, Ιερ. Καλετσάνος, Ν. Καρδώνης, Στ. Κόικας, Φ. Κουτρουβίδης, Αν. Λαουλάκος, Φ. Μαρκιανός, Στρ. Πανούριος, Δημ. Παπανικολάου, Μ. Σαββίδου, Χρ. Σουγάρης, Μ. Στεφανάκης, Αρ. Τρουπάκης, Αντ. Φρυδά.

  • «Χριστουγεννιάτικη ιστορία» του Τσαρλς Ντίκενς, βασισμένο στη διασκευή του Τζακ Θορν, σε μετάφραση Γιώργου Δεπάστα και σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου (από 7 Δεκεμβρίου). Παίζουν: Αλ. Αλεξανδράκη, Στ. Αντύπα, Αλ. Βαμβούκος, Κ. Βασαρδάνης, Θαν. Βλαβιανός, Π. Θωμόπουλος, Αρ. Καβαλιέρου, Ευ. Καρακατσάνη, Λ. Μαλκότσης, Χρ. Μαξούρη, Ελ. Μπούκλη, Ζ. Μυλωνά, Αλ. Μυλωνάς, Παν. Παναγόπουλος, Βασ. Παπαδημητρίου, Χρ. Στέργιογλου.

  • «Ο άνθρωπος που γελά» του Βίκτωρος Ουγκώ, μετάφραση Ντορέτα Πέππα, σκηνοθεσία-πρωτότυπη μουσική, Θοδωρής Αμπαζής (από 22 Μαρτίου 2019). Παίζουν: Θ. Ακκοκαλίδης, Ν. Αλκάδη, Αλ. Βαρδάξογλου, Θαν. Βλαβιανός, Κ. Κορωναίος, Θ. Κοτεπάνος, Ελ. Κουνάδη, Δ. Μαλτέζε, Ελ. Μπούκλη, Παν. Παναγόπουλος, Εβ. Παπούλια, Αρ. Πασχάλη, Αιμ. Σταματάκης, Λ. Τζανουδάκη, Σπ. Τσεκούρας, Βαγ. Ψωμάς.

ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΣΚΗΝΗ -1 – ΣΚΗΝΗ «ΚΑΤΙΝΑ ΠΑΞΙΝΟΥ»

Με εντελώς διαφορετική πρόταση έρχεται φέτος η Πειραματική Σκηνή. Κατ’ αρχήν βάζει πλαίσιο μια μεγάλη ιστορική περίοδο, από το τέλος του Α Παγκοσμίου Πολέμου ως τη δεκαετία του ’60 και αντλεί από τον Μπρεχτ, τον Φελίνι και τη λογοτεχνία της Θεσσαλονίκης. «Δεν θα έχουμε φέτος θεατρικά έργα. Προσπαθήσαμε να δουλέψουμε με διάφορα υλικά» είπαν οι υπεύθυνοι της Πειραματικής Σκηνή, Ανέστης Αζάς και Πρόδρομος Τσινικόρης. Με επανάληψη της περυσινής επιτυχίας της Αλεξάνδρας Κ* «Επαναστατικές μέθοδοι για τον καθαρισμό της πισίνας σας», σε σκηνοθεσία Σαράντου Γεωργίου Ζερβουλάκου ξεκινάει η σεζόν στο -1 (από 17 Οκτωβρίου). Και ακολουθούν τρεις νέες παραγωγές:

  • «Ο καταποντισμός του εγωιστή Γιόχαν Φάτσερ» του Μπέρτολτ Μπρεχτ, μετάφραση Ελένη Βαροπούλου, σκηνοθεσία Σίμος Κακάλας (από 30 Νοεμβρίου). Ενα σχεδόν άγνωστο έργο του Μπρεχτ που περιλαμβάνει σκηνές, σημειώσεις, χορικά, λυρικά κομμάτια και κείμενα φιλοσοφικού περιεχομένου. Παίζουν: Μιχ. Βαλάσογλου, Ν. Γιαλελής, Σ. Κακάλας, Χ. Κότσαλη, Κων. Μωραΐτης, Μ. Πετράκης, Φελίς Τόπη.

  • «La Strada», βασισμένο στην ταινία του Φεντερίκο Φελίνι, σκηνοθεσία Κατερίνα Δαμβόγλου – Robin Beer (Fly Theatre), από 1 Φεβρουαρίου 2019. Παίζουν: Μιχ. Βαλάσογλου, Σ. Μαραθάκη, Κατ. Μαυρογεώργη, Κων. Μωραΐτης, Φωτ. Παπαχριστοπούλου, Ρ. Προδρόμου, Γ. Σύρμας, Εριφ. Στεφανίδου, Αποσ. Ψυχράμης.

  • «Selfie: στο βάθος πίσω η πόλη. Αστική, περιπετειώδης αφήγηση», βασισμένο σε κείμενα των Βασίλη Βασιλικού, Γιώργου Ιωάννου και Νίκου-Γαβριήλ Πεντζίκη. Δραματουργία-σκηνοθεσία, Ακύλλας Καραζήσης (από 29 Μαρτίου 2019). Παίζουν: Στ. Βογιατζάκη, Ευθ. Θέου, Σύρμω Κεκέ, Γ. Κριθάρας, Κατ. Παπανδρέου, Γ. Σύρμας.

ΜΙΚΡΟ ΕΘΝΙΚΟ

Τρισευτυχισμένη ήταν η Σοφία Βγενοπούλου, η υπεύθυνη και η ψυχή του Μικρού Εθνικού. Στη νέα στέγη της παιδικής σκηνής, πια, παρουσίασε τις τέσσερις παραστάσεις της φετινής σεζόν.

  • «Ο πρίγκιπας και ο φτωχός» του Μαρκ Τουέιν, σκηνοθεσία Σοφίας Βγενοπουλου (από 14 Οκτωβρίου).
  • «Η Τραμπάλα» του Στιούαρτ Μέλτον, σε σκηνοθεσία Σοφίας Πάσχου (από 6 Οκτωβρίου).
  • «Το ταξίδι», κείμενο Βαγγέλη Κυριακού, Αρτεμης Μάνου, σκηνοθεσία Σοφίας Βγενοπούλου, σε συνεργασία με τη UNISEF (από 2 Νοεμβρίου).
  • «Μικρές ιστορίες για αγρίους», σύνθεση πάνω σε ιστορίες του Μπερνάρ Φριό, σε σκηνοθεσία Μαρίας Σαββίδου (από 10 Φεβρουαρίου 2019).

Το ρεπερτόριο φέτος είναι συμμαζεμένο, εύστοχο, με κλασικά αλλά και νέα κείμενα, με ανατροπές, μικρότερες ή μεγαλύτερες. Και το κυριότερο, οι παραστάσεις παίζονται για μεγάλα διαστήματα, καλό και ζητούμενο για όλους: θεατές και συντελεστές. Ενδεχομένως και για το ταμείο του κάθε θεάτρου. Πάντως η τάση συμμαζέματος του ρεπερτορίου σε όλες τις σκηνές μοιάζει να είναι κοινή κατεύθυνση φέτος. Ευτυχώς.

Παρόντες πολλοί από τους ηθοποιούς των παραστάσεων, από τους συντελεστές, από τους εργαζόμενους του Εθνικού Θεάτρου και από τους χορηγούς βεβαίως. Απούσα η νέα υπουργός Πολιτισμού, Μυρσίνη Ζορμπά, που θα ήταν μια καλή ευκαιρία να γνωρίσει και τον χώρο του θεάτρου, εκτός από εκείνον του βιβλίου που γνωρίζει καλά. Και φυσικά να συναντηθεί και με τον καλλιτεχνικό του διευθυντή.

ΟΛΓΑ ΣΕΛΛΑ