Θέατρο Παιδί Συναντήσεις

Φούλης Μπουντούρογλου: “Ο Νώε είναι πιο σύγχρονος από ποτέ”

Η θεατρική παράσταση «Οικογένεια Νώε», σε σκηνοθεσία  της  Στέλλας Μιχαηλίδου, ανεβαίνει αυτή τη χρονιά από την Παιδική Σκηνή του ΚΘΒΕ. Η ιστορία του κατακλυσμού, όπως την μετέφεραν στο θέατρο η Ξένια Καλογεροπούλου και ο Θωμάς Μοσχόπουλος με το δικό τους μοναδικό τρόπο, παρουσιάζεται από την Κυριακή 9 Οκτωβρίου, στο Βασιλικό Θέατρο.

« Ένα έργο που με απλότητα, χιούμορ, ευαισθησία και τρυφερότητα, αγγίζει κάθε πτυχή της ζωής μας και απαντά στα ερωτήματα και τους προβληματισμούς κάθε παιδιού αλλά και ανθρώπου και γι’ αυτό το κοινό του δεν έχει ηλικία» όπως είπε χαρακτηριστικά  η  Στέλλα Μιχαηλίδου. « Είναι μια παράσταση, που με ευφυή τρόπο οι δημιουργοί της προσπέρασαν τη συνηθισμένη  συνταγή των παιδικών παραστάσεων , όπου το τραγούδι κι ο χορός έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο και την μετατρέπουν σε μιούζικαλ. Εδώ η μουσική χρησιμοποιείται διακριτικά και έξυπνα, δίνοντας το στίγμα της κάθε σκηνής » όπως δήλωσε ο Κώστας Βόμβολος. Τα σκηνικά του Αντώνη Δαγκλίδη σε συνδυασμό με  την επιμέλεια φωτισμού του Σάκη Μπιρμπίλη, τις κατασκευές και τα κοστούμια της Μάρθας Φωκά, έχουν ντύσει το ταξίδι της «Οικογένειας Νώε» που  παλεύει με τα κύματα, ενώ ο κόσμος βυθίζεται.

PHOTO_OIKOGENEIA_NOE4

Ο προνοητικός Νώε, τα παιδιά και τα εγγόνια του, μαζί με δεκάδες ζώα, όχι μόνο ήμερα αλλά και άγρια, ταξιδεύουν και αγωνίζονται για την επιβίωση.  Μια ιστορία που ενώνει το χθες, το σήμερα και το αύριο του κόσμου μας. Τι έχει αλλάξει μέσα στους αιώνες στις ανθρώπινες  και τις οικογενειακές σχέσεις ; Γιατί δεν μάθαμε να ζούμε με τους άλλους με μεγαλύτερη αρμονία, λιγότερο φόβο, περισσότερη αγάπη και αλληλεγγύη; Τι είναι χρήσιμο και τι άχρηστο στη φύση; Ποιες μπορεί να είναι οι συνέπειες όταν διαταράσσουμε την ισορροπία της; Πώς αρχίζει η ζωή και πώς αντιμετωπίζουμε την απώλεια; Τι είναι ο έρωτας;

Στον ρόλο του Νώε ένας αγαπημένος άνθρωπος του θεάτρου και ιδιαίτερη φυσιογνωμία, ο Φούλης Μπουντούρογλου, που τον συναντήσαμε για να μας  δώσει τη δική του ματιά στο έργο.

14657678_1282944161729950_732109544_n

« Ο χαρισματικός και πρωτοπόρος Νώε, αμφισβητείται και αντιμετωπίζεται με καχυποψία από την ίδια του την οικογένεια, όταν ως δαιμόνιος εφευρέτης  προβλέπει μέσω της νέας του εφεύρεσης,  πως έρχεται ο κατακλυσμός και προσπαθεί να τους πείσει πως πρέπει να προετοιμαστούν.  Αυτό συμβαίνει κάθε φορά που ανακοινώνει ένα νέο επιστημονικό συμπέρασμα όπως ότι η γη είναι στρογγυλή κι όχι επίπεδη ή όταν παρουσιάζει νέες του εφευρέσεις.

Αντιπροσωπεύοντας τη διαφορετικότητα, τους ανθρώπους που ξεφεύγουν από τον μέσο όρο και τις συμβατικές γνώσεις, συμπεριφορές  και πρακτικές  της κοινωνίας, εισπράττει την ειρωνεία, γίνεται ο γραφικός, ο «τρελός» της  υπόθεσης, που χρίζει θεραπείας,  προκειμένου να επανέλθει στην κοινή λογική των πραγμάτων και τους κανόνες της. Ο Νώε δουλεύει μόνος κι απομονωμένος και φτιάχνει την Κιβωτό, που θα σώσει την οικογένειά του, αλλά η αντιμετώπιση απέναντί του συνεχίζει να είναι η ίδια. Είναι ο άνθρωπος που ζει στον δικό του κόσμο. Αυτή δεν είναι δυστυχώς συχνά η τύχη και η αντιμετώπιση, όπως έχει δείξει η ιστορία των επιστημόνων και άλλων φωτισμένων ανθρώπων σε όλους τους τομείς;  Των ανθρώπων, που βλέπουν πέρα από την εποχή τους και πέρα από το προφανές.

PHOTO_OIKOGENEIA_NOE2

Κι αν θέλουμε να αναφερθούμε στις μέρες που ζούμε, αναρωτιέται κανείς, πως αντιμετωπίστηκαν για παράδειγμα τις μέρες της εικονικής ευμάρειας της Ελλάδας, όσοι προειδοποίησαν πως βάσει πραγματικών στοιχείων και αναλύσεων «βουλιάζουμε»; Σε μια εποχή εφησυχασμού κατηγορήθηκαν ως κινδυνολόγοι και εχθροί της χώρας. Από την άλλη, πως αντιμετωπίζεται στην καθημερινότητα η διαφορετικότητα; Πόσο πολιτισμένος είναι τελικά ο κόσμος μας; Ό, τι δεν καταλαβαίνουμε, συχνά θεωρείται απειλή ή μη φυσιολογική συμπεριφορά. Γίνεται αντικείμενο επιθέσεων, χλευασμού και απομόνωσης. Τι είναι άλλωστε το bullying; Ο Νώε είναι πιο σύγχρονος από ποτέ και χαίρομαι που παίζω σε ένα έργο της Ξένιας Καλογεροπούλου, την οποία σέβομαι και θαυμάζω για την προσφορά της στο παιδικό θέατρο που δημιούργησε μια νέα «σχολή» σ αυτόν τον τομέα» λέει ο Φούλης Μποντούρογλου

14593618_1282945448396488_387632143_n

« Εσείς,  κατά τη σαραντάχρονη πορεία σας στο θέατρο, νιώσατε κάποια στιγμή σαν τον Νώε;»

« Θίγετε ένα πολύ ενδιαφέρον θέμα. Ξέρετε, κάτι που αγαπώ πολύ είναι η διδασκαλία και πάντα ζητούσα να διδάσκω τους πρωτοετής. Επί χρόνια δίδασκα στη σχολή θεάτρου του ΑΠΘ και του Κρατικού, επί Τάσου Ναούμ και Μίνου Βολανάκη, αλλά και στη σχολή Βουτσινά. Η φιλοσοφία μου ήταν και είναι,  πως ο καλός ηθοποιός μπορεί να κάνει από το τίποτα τα πάντα. Τα παιδιά λοιπόν έρχονταν ζητώντας να ερμηνεύσουν μεγάλους ρόλους του αρχαίου δράματος και του κλασσικού θεάτρου, γιατί αυτό είχαν στο μυαλό τους ότι είναι  θέατρο, αν και όπως διαπίστωνα με λύπη στην πορεία  δεν βλέπανε θέατρο, όσο παράξενο κι αν σας ακούγεται αυτό.

Εγώ λοιπόν, τους έδινα κείμενα του Εμπειρίκου και του Μπέκετ. Κείμενα, που έπρεπε οι ίδιοι να ανακαλύψουν το βάρος και το νόημα των λέξεων και την απόδοση του ρόλου, χωρίς βοηθήματα που προσφέρει η  μελέτη  μιας συγκεκριμένης ιστορικής  χρονικής  περιόδου και  η ανάλυση υπαρκτού χαρακτήρα. Ο μαθητής ήταν αντιμέτωπος με τον εαυτό του και τις λέξεις, απόλυτα απογυμνωμένος, προκειμένου να αντιληφθεί πως εκτός άλλων, για να γίνεις καλός ηθοποιός, είναι απαραίτητο να γνωρίσεις, να εξερευνήσεις εσένα τον ίδιο και να σκάψεις βαθιά στο κείμενο. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι μισοί μαθητές να κάνουν αποχή από τα μαθήματα και να διαμαρτυρηθούν στη διεύθυνση. Όταν κλήθηκα λοιπόν από τη διοίκηση, μου ζητήθηκε να αλλάξω τον τρόπο και την ύλη διδασκαλίας μου. Τους απάντησα πως αυτό είναι αδιαπραγμάτευτο. «Μα αυτό είναι ειδικό θέατρο» μου είπαν. « Και η αρχαία τραγωδία δεν είναι ειδικό θέατρο;» απάντησα και το θέμα έληξε εκεί. Το δεύτερο εξάμηνο επέστρεψαν όλοι οι μαθητές στο τμήμα, για να ομολογήσουν στο τέλος της χρονιάς, πως είχα δίκιο για την επιμονή μου, καταλαβαίνοντας πλέον πόσο πολύτιμη ήταν η γνώση που πήραν».

PHOTO_OIKOGENEIA_NOE5

« Εχει τύχει να βρεθείτε στη σκηνή με μαθητές σας; Τους συμβουλεύετε; »

« Ναι και είναι πολύ όμορφο όταν συμβαίνει! Είναι στιγμές που θέλω να επέμβω και ομολογώ πως συγκρατιέμαι με δυσκολία, υπενθυμίζοντας στον εαυτό μου, πως τη δεδομένη στιγμή έχω άλλο ρόλο στην παράσταση».

« Τι θα συμβουλεύατε τους νέους επίδοξους ηθοποιούς;»

« Να βλέπουν θέατρο. Να διαβάζουν. Να εντάσσονται σε θεατρικές ομάδες αν δεν έχουν τη δυνατότητα να μπουν σε σχολές και να συνειδητοποιήσουν πως  πρέπει να μαθαίνουν και θα εξελίσσονται συνέχεια με κάθε τρόπο. Να ψάχνουν, να ψάχνονται και να δοκιμάζουν. Το θέατρο είναι μια ατέλειωτη εμπειρία γνώσης».

« Από τη συζήτησή μας αντιλαμβάνομαι την αδυναμία σας στον Μπέκετ. Ανατρέχοντας  στη μεγάλη γκάμα ρόλων που έχετε ερμηνεύσει στη σκηνή, υπάρχει κάποιος ρόλος που θα θέλατε οπωσδήποτε να προσθέσετε στο ρεπερτόριό σας;»

« Ναι. Ο Σάμουελ Μπέκετ είναι η αδυναμία μου. Αν και  είχα τη χαρά να υπηρετήσω  στο παρελθόν κείμενά του, θέλω πολύ να ανεβάσω τον μονόλογο «Η μαγνητοταινία του Κραπ ». Είναι κατά την προσωπική μου άποψη ένα αριστουργηματικό έργο».

« Ποια φράση από τον ρόλο σας στην «Οικογένεια Νώε» σας αντιπροσωπεύει; »

« Η γη γυρίζει».

PHOTO_OIKOGENEIA_NOE3

 

Η «Οικογένεια Νώε» σας περιμένει στο Βασιλίκό Θέατρο με τον ιδανικό άνθρωπο στον ρόλο του Νώε και υπέροχους συντελεστές. Ακούω το τρίτο κουδούνι. Προλαβαίνετε!

Κείμενο : Μαρία Μαυρίδου

AFISA_OIKOGENEIA_NOE

 

 «ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΝΩΕ»

Της Ξένιας Καλογεροπούλου και του Θωμά Μοσχόπουλου

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία- Επιμέλεια κίνησης: Στέλλα Μιχαηλίδου

Σκηνικά: Αντώνης Δαγκλίδης

Κοστούμια-Ειδικές κατασκευές: Μάρθα Φωκά

Μουσική: Κώστας Βόμβολος

Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης

Video Art: Μπάμπης Βενετόπουλος

Βοηθός σκηνοθέτη: Άννη Τσολακίδου

Βοηθός σκηνογράφου: Ελίνα Ευταξία

Βοηθός ειδικών κατασκευών: Κατερίνα Βαφειάδη

Οργάνωση παραγωγής: Marleen Verschuuren

Φωτογραφίες: Τάσος Θωμόγλου

ΔΙΑΝΟΜΗ (με σειρά εμφάνισης):  Φανή Αποστολίδου (Εύα), Χρύσα Ζαφειριάδου (Λία),  Αριστοτέλης Ζαχαράκης (Ζαχαρίας),  Άννα Κυριακίδου (Ρουθ), Φούλης Μπουντούρογλου (Νώε),  Νίκος Ορτετζάτος (Σίμος), Νίκος Ράμμος  (Χαμ), Σοφία Παπανικάνδρου (Χαχούνι).

 

Συμμετέχει, επίσης, η Αρετή Μίχου.

ΜΟΥΣΙΚΟΙ ΕΠΙ ΣΚΗΝΗΣ: Δημήτρης Κριτσίμης (κλαρινέτο), Γιάννης Μαστρογιάννης (βιολί), Παναγιώτης Μπάρλας (πιάνο).

Στις ειδικές κατασκευές βοήθησαν η Άννα-Μαρία Βάσιακ και ο Βαγγέλης Κου-ρούπης

 

Παιδική Σκηνή  ΚΘΒΕ, Βασιλικό Θέατρο

Έναρξη παραστάσεων: Κυριακή 9/10/2016

 

Παραστάσεις:

Τρίτη – Παρασκευή:  10.30  (για σχολεία)

Κυριακή 11:00  (για το κοινό)

 

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Γενική είσοδος: 10 €

Σχολικό: 6 € (Ισχύει για ομαδική παρακολούθηση)

 

ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ:

Ισχύει για τις παραστάσεις της Παιδικής Σκηνής. Προσφέρεται ένα εισιτήριο ατελώς για τον έναν από τους δύο ενήλικες συνοδούς.

 

Προπώληση εισιτηρίων: Ταμεία ΚΘΒΕ, 2315 200 200

 

ΏΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΑΜΕΙΩΝ:

Βασιλικό Θέατρο:  Τρίτη -Κυριακή 8:30-21:30

Ταμείο Μονής Λαζαριστών : 16:30-21:30 (μόνο ημέρες παραστάσεων)

Εκδοτήριο ΚΘΒΕ Πλατείας Αριστοτέλους

Ωράριο λειτουργίας:

Δευτέρα- Τετάρτη- Σάββατο: 10:00-15:30