Θέατρο

Με τον τρόπο και το βλέμμα του Λευτέρη Βογιατζή

Αν ήθελα να ξεκινήσω με μια γενική αίσθηση από τη συνέντευξη Τύπου για το φετινό πρόγραμμα του Θεάτρου της οδού Κυκλάδων «Λευτέρης Βογιατζής» θα έβαζα το εξής μότο: «Οταν η απουσία και η απώλεια δίνει τη θέση της στη δημιουργική συνέχεια». Και κάπως έτσι κινήθηκε και η Ειρήνη Λεβίδη και οι φετινοί συνεργάτες του ΘοΚ και κάπως έτσι έστησαν το φετινό τους πρόγραμμα. Ενα πρόγραμμα που έχει σε κάθε πτυχή του τη μνήμη του Λευτέρη Βογιατζή, έχει σεμινάρια με τίτλο «Ανιχνεύοντας τον τρόπο του Λευτέρη Βογιατζή» και site specific παράσταση με τίτλο HOMMAGE, που ασφαλώς θα εκτείνεται σε όλους τους χώρους του θεάτρου με τη συμβολή και των νέων τεχνολογιών, και φυσικά θα έχει σημαντικές και ενδιαφέρουσες αμιγώς θεατρικές παραστάσεις. Γιατί ο υπότιτλος του φετινού προγράμματος είναι «Αναζητάμε την καινοτομία – Κρατάμε ζωντανή την παράδοση», «χωρίς να είναι μουσειακή η προσέγγιση αυτής της παράδοσης», πρόσθεσε η Ειρήνη Λεβίδη.

Σε ένα «προβληματικό θεατρικό τοπίο, με τις 1.000 και βάλε παραστάσεις του, που θολώνει ακόμα και τις πιο έντιμες απόπειρες, (…) το ζητούμενο είναι η τέχνη του θεάτρου και τι μπορούμε να κάνουμε γι’ αυτήν», είπε ξεκινώντας την ομιλία της. Κι ανάμεσα σ’ αυτά που θα κάνουν, θα είναι να ανιχνεύσουν τον τρόπο του Λευτέρη Βογιατζή, σ’ έναν κύκλο σεμιναρίων που υποστηρίζεται από το Ιδρυμα Ωνάση, που θα διαρκέσουν 200 ώρες, που θα στεγαστούν σ’ ένα εξαιρετικό δείγμα μοντέρνας αρχιτεκτονικής που φέρει την υπογραφή του Αριστομένη Προβελέγγιου και χτίστηκε στην οδό Κυκλάδων 6 το 1955 για τον τεχνοκριτικό Τώνη Σπητέρη και τη γλύπτρια Ιωάννα Σπητέρη. Ο νέος του ιδιοκτήτης, αρχιτέκτων επίσης, το ανακαίνισε, το ανέδειξε και θα στεγάσει εκεί τους 20 σπουδαστές των σεμιναρίων που ξεκινούν στις 31 Οκτωβρίου, με διδάσκοντες τους Στεφανία Γουλιώτη, Νίκο Κουρή, Αμαλία Μουτούση, Γιώργο Σκεύα και Χλόη Ομπολένσκι. «Δεν ήταν καθόλου αυτονόητη μια τέτοια κίνηση και απόφαση, γιατί όλοι εμείς που έχουμε καθοριστεί από τον Λ.Β., κάτι το έχουμε κάνει αυτό και συνεχίζουμε να το κάνουμε. Βέβαια ο Λευτ. Βογιατζής δεν δεχόταν με τίποτα ότι έχει οποιαδήποτε μέθοδο. Πώς κάνεις λοιπόν σεμινάρια για μη-μέθοδο;», είπε, πολύ γλαφυρά και ζεστά πάντα η Αμαλία Μουτούση. Και συνέχισε: «Θέλουμε απλώς να κοιτάξουμε πάνω στα υλικά του Λ.Β. Και να μοιραστούμε αυτό το κοίταγμα, αυτό το βλέμμα. Γιατί σημασία είχε ο τρόπος που έβλεπε ο Λ.Β. Και πώς φώτιζε τα πράγματα μέσα από το βλέμμα του», πρόσθεσε και τα είχε πει όλα. Και την κατεύθυνση των σεμιναρίων, και την αγωνία όσων προσπαθούν να βαδίσουν στα βήματα ενός καθοριστικού απόντα, και τι θέλει να κάνει το Θέατρο της οδού Κυκλάδων.

Οσο για το πρώτο σκέλος του υπότιτλου του φετινού προγράμματος, την καινοτομία, υπηρετείται πρωτίστως από τη site specific παράσταση HOMMAGE του Σπύρου Αλιδάκη, (από 20/11), που θα διεξαχθεί σε όλο το χώρο του θεάτρου. Πρόκειται για μια βιωματική εμπειρία όπου οι θεατές θα ανακαλύπτουν τα ίχνη και την παρουσία του Λευτέρη Βογιατζή μέσα στον χώρο του Θεάτρου, μέσα από ένα θέαμα που θα συνδυάζει θέατρο, κινηματογράφο και πολυμέσα, με τη συμμετοχή πολλών συνεργατών του. Με την site specific αυτή παράσταση, το Θέατρο της Οδού Κυκλάδων ανοίγεται στις νέες τεχνολογίες επιδιώκοντας να μυήσει και τις νεότερες γενιές στο έργο του Λευτέρη Βογιατζή.

Δίπλα στο HOMMAGE και το «Αφιέρωμα Λευτέρης Βογιατζής – Γιώργος Διαλεγμένος: μια θυελλώδης σχέση 30 χρόνων», ένα αφιέρωμα στη σχέση του Λευτέρη Βογιατζή με τον Γιώργο Διαλεγμένο, όπου εμβληματικές παραστάσεις όπως Σε φιλώ στη μούρη (1987), Η νύχτα της κουκουβάγιας (1998) και Bella Venezia (2005) θα ζωντανέψουν μέσα από:

Έκθεση φωτογραφίας, προβολές, στρογγυλή Τράπεζα με συμμετοχή συντελεστών των παραστάσεων, κριτικών και θεατρολόγων, έκδοση σχετικού τομιδίου και CD.

Υπάρχει όμως και η επί σκηνής δράση του Θεάτρου της οδού Κυκλάδων. Ας τη δούμε αναλυτικά:

OI ΚΟΡΕΣ / επιστροφή

Μια παράσταση της bijoux de kant

Για 8 μόνο παραστάσεις

12, 13, 14, 15,19, 20, 21, 22 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ

Η bijoux de kant επανέρχεται με μια ανανεωμένη εκδοχή της παράστασης ΟΙ ΚΟΡΕΣ, που παίχτηκε φέτος το καλοκαίρι στο Μικρό Χρηματιστήριο στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Η φετινή παραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών ανεβαίνει για οκτώ μόνο παραστάσεις, από 12 μέχρι 22 Οκτωβρίου, Πέμπτη έως Κυριακή. Σύλληψη- Σκηνοθεσία: Γιάννης Σκουρλέτης, κείμενο: Γλυκερία Μπασδέκη, παίζουν: Λένα Δροσάκη, Αλκηστις Πουλοπούλου και η μουσικός Χαρούλα Τσαλπαρά.

Ο ΓΑΜΟΣ ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ ΜΠΡΑΟΥΝ

του Ρέινερ – Μαρία Φασμπίντερ

Από 18 Νοεμβρίου

Τετάρτη – Κυριακή

Η συγκλονιστική ταινία του Ρέινερ-Μαρία Φασμπίντερ σε διασκευή και σκηνοθεσία Γιώργου Σκεύα. Ένας αδιέξοδος έρωτας, η προδοσία και η συντριβή του στα χρόνια της μετάβασης από την χιτλερική στη μεταπολεμική Γερμανία. Προδοσία και κοινωνική αναρρίχηση στα χρόνια της ανάπτυξης και του «οικονομικού θαύματος», το προβληματικό του παρόν και το οριστικό του αδιέξοδο, όπως το διέβλεπε ο Φασμπίντερ.

Διασκευή-Σκηνοθεσία: Γιώργος Σκεύας. Παίζουν: Λένα Παπαληγούρα, Γιάννης Νταλιάνης, Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη, Μάξιμος Μουμούρης, Γιώργος Σιμεωνίδης, Νίκος Γεωργάκης Συμπαραγωγή «Λυκόφως».

ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2017

Μια χριστουγεννιάτικη γιορτή με τα μέσα του θεάτρου, παραμύθια και μαριονέτες, αφιερωμένη στα παιδιά, προαναγγέλλει το παιδικό πρόγραμμα που σχεδιάζει το Θέατρο της Οδού Κυκλάδων για το 2018-19.

Επιμέλεια: Νίκος Αϊβαλής, Δάφνη Ρόκου, Ελεωνόρα Σταθοπούλου

ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2018

ΚΛΑΡΑ ΣΟΥΜΑΝ, Τα χαρισματικά πρόσωπα μιας υπερμαριονέτας

Από 5 Φεβρουαρίου

Δευτέρα και Τρίτη

Παράσταση για ένα πιάνο, μία πιανίστρια, ένα βαρύτονο και δύο φωνές.

Μια μετα-ρομαντική παράσταση όπου ανάμεσα σε κρεσέντα έρωτα, ζήλιας, απογοήτευσης και οίκτου, δεσπόζει η ανάγκη για δημιουργία ως μια από τις πιο προκλητικές, πολύπλοκες, δυναμικές και απελευθερωτικές εμπειρίες της ζωής.

Σύλληψη, Σκηνοθεσία, Δραματουργία: Μιλτιάδης Φιορέντζης

Κείμενα: Μαρία Γιαγιάννου

ΜΑΡΤΙΟΣ 2018

Η Μελίνα Τανάγρη τραγουδάει Barbara και μεταφέρει στη σκηνή του Θεάτρου της Οδού Κυκλάδων τη βιωματική σχέση της και την εκλεκτική της συγγένεια με τη σαγηνευτική Γαλλίδα τραγουδίστρια.

ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2018

Συμμετοχή στον παγκόσμιο εορτασμό για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν (1918-2007) με τρία έργα που έχουν άμεση ή συμβολική- φιλοσοφική σχέση με το θέατρο. Το ένα στη φετινή σεζόν, και τα άλλα δύο στην επόμενη.

«Μετά την πρόβα», σκηνοθεσία Περικλής Μουστάκης

«Από τη ζωή της μαριονέτας» (Οκτώβριος 2018), σκηνοθεσία Γιάννης Μόσχος

«Μπροστά σ’ έναν κλόουν» (Δεκέμβριος 2018), σκηνοθεσία Γιώργος Σκεύας

ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΡΟΒΑ

Μετά το Πάσχα

Τετάρτη – Κυριακή

Το αριστούργημα του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν που αναδεικνύει την περιπλοκότητα της μεταβιβαστικής, αντιμεταβιβαστικής και συχνά οδυνηρής σχέσης ανάμεσα στον ηθοποιό και τον σκηνοθέτη. Μια σε βάθος προσέγγιση του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν πάνω στο δίπολο θέατρο/ζωή.

Μετάφραση: Χρήστος Μαρσέλλος

Σκηνοθεσία: Περικλής Μουστάκης, με τους Περικλή Μουστάκη, Μαρία Ναυπλιώτου, Πηνελόπη Τσιλίκα.

ΕΝΑΣ ΚΑΛΟΣ ΛΟΓΟΣ

Μετά το Πάσχα

Δευτέρα και Τρίτη

Ένας ηθοποιός επί σκηνής. Πέντε στάδια προετοιμασίας, πέντε διαφορετικοί παρτενέρ, πέντε διαφορετικές παραστάσεις. Μια ζωντανή διαδικασία ενεργοποίησης σώματος, κατασκευής κοστουμιού, prosthetic make up, προετοιμασίας τηλεοπτικού γυρίσματος και εκφώνησης λόγου. Ενός προσωπικού, ενός πολιτικού, ενός οργισμένου, ενός παραδομένου λόγου. Πέντε διαδοχικοί κύκλοι παραμόρφωσης σώματος και ψυχής με απώτερο σκοπό τη δημιουργία ενός νέου εαυτού. Στόχος δεν είναι η κάθαρση αλλά η εκκαθάριση!

Σύλληψη-Σκηνοθεσία: Ελίνα Μαντίδη, Αργύρης Πανταζάρας.

Οσο για τον Ιούνιο του 2018, τον λόγο θα έχει η μουσική, με λεπτομερές πρόγραμμα που θα ανακοινωθεί στη αρχή της νέας χρονιάς.

Το Θέατρο της οδού Κυκλάδων «Λευτέρης Βογιατζής» επενδύει στις σταθερές σχέσεις και παρουσίες, δίνει χώρο και ευκαιρίες σε νέους συνεργάτες, δοκιμάζει στη διεθνή τάση που είναι «ο κινηματογράφος στο θέατρο» και συνεχίζει. Καλή σεζόν.

Όλγα Σελλά