Θέατρο Οι δημιουργοί γράφουν

Ένας πίθηκος-performer σε ένα dark stand up

Μοναδικός ηθοποιός του “Αναφορά – Ένας πίθηκος που έγινε άνθρωπος”, βασισμένου στο διήγημα του Κάφκα «Αναφορά σε μια Ακαδημία» , που ανεβαίνει από την ομάδα Roswitha στις 16 Ιανουαρίου στο Θέατρο του Νέου Κόσμου,ο Θοδωρής Σκυφτούλης

γράφει στο artplay.gr μεταξύ άλλων για το ερώτημα «ελευθερία ή διέξοδος » γύρω από το οποίο περιστρέφεται η παράσταση.

«Φραντς Κάφκα. Αναφορά σε μια Ακαδημία. Ο πίθηκος. Πράγματι η αναμέτρηση με τον πίθηκο του Κάφκα είναι μια αναμέτρηση επικίνδυνη. Η Δανάη κι εγώ τον αντιμετωπίσαμε με τη σκέψη ότι είναι ένας από εμάς. Είναι ένας ψευδοχαρακτήρας που μεταφέρει συναισθηματικούς κόσμους και πηδά από την μια κατάσταση στην άλλη εν είδη παραδείγματος.

Τα στοιχεία του κειμένου του Κάφκα πάνω στα οποία βασίστηκα είναι πρώτον, το γεγονός ότι ο ήρωας είναι μετά την μετάλλαξή του ένας πασίγνωστος performer και δεύτερον, οι κωμικές- ειρωνικές στιγμές του ήρωα οι οποίες εκδηλώνονται στην παράσταση άλλοτε άμεσα, στην απεύθυνση στους θεατές, μέσα από ένα darkstandup και άλλοτε μέσα στο κλουβί που είναι προσαρμοσμένο απέναντι από τους θεατές.

Το βασικό ερώτημα που θέτει στους θεατές κατά την διάρκεια της παράστασης ο πίθηκος- άνθρωπος, «ελευθερία, ή διέξοδος», είναι το βασικό εσωτερικό ερώτημα που διέπει κι εμένα κατά τη διάρκεια της παράστασης. Θα έλεγα εδώ πως είναι και το πιο σύγχρονο ερώτημα που τίθεται στην κοινωνία του σήμερα. Ο τρόπος όμως που κατανοώ εγώ προσωπικά αυτόν τον πίθηκο, που εμείς πλάσαμε μέσα απ’ το μελάνι του Κάφκα, εκφράζεται με τα πρώτα λόγια που ακούγονται από τον πίθηκο-performer που δεν είναι του Κάφκα, αλλά σίγουρα ενός «συγγενή» του:

«Είμαι ένας γκέι στο Σαν Φρανσίσκο, μαύρος στη Νότια Αφρική, ασιάτης στην Ευρώπη, αναρχικός στην Ισπανία, Παλαιστίνιος στο Ισραήλ, γύφτος στην Πολωνία, ειρηνιστής στη Βοσνία, Εβραίος στη Γερμανία, μια γυναίκα μόνη στο Μετρό τα ξημερώματα»

Κομαντάτε Μάρκος

Ζαπατίστας