Θέατρο

«Είναι σα να φτιάξαμε το μυθιστόρημα ζωής που ήθελε η γιαγιά Ευαγγελία»

Μετά την παράσταση για την Ελένη Παπαδάκη, βασισμένη στο προσωπικό αρχείο του Μάνου Ελευθερίου, αλλά  και τον μονόλογο «Μπλε Μελαγχολία», ο Μάνος Καρατζογιάννης συναντά και πάλι τον ποιητή μέσα από τις ηχογραφημένες από τον ίδιο, αναμνήσεις της γιαγιάς του, που είχε παραδώσει στη Νένα Μεντή το 2012 και που ήρθε η ώρα να γίνουν παράσταση με τον τίτλο «Ξένες Πόρτες» από 11 έως 15 Ιουλίου  στο Φεστιβάλ Αθηνών και στην Πειραιώς 260, με προπωλημένα από νωρίς όλα τα εισιτήρια.

«Χαίρομαι που συναντώ ξανά τη Νένα Μεντή, γιατί έχει μια σπάνια ικανότητα αφήγησης, πολύ μοντέρνα και ταυτόχρονα πολύ αρχετυπική, σαν να είναι και σαν να μην είναι το πρόσωπο, μια σπάνια ηθοποιός», ομολογεί στο artplay.gr ο Μάνος, εξηγώντας την ιστορία της αυθεντικής μαρτυρίας που καταθέτει μια ξεχωριστή γυναίκα, η Ευαγγελία Αντωνοπούλου – Πίσσα, γιαγιά του Μάνου Ελευθερίου.

«Όταν η Νένα μου έδωσε το κείμενο, το βρήκα αυθεντικό, σπαρακτικό, με πολύ χιούμορ, για μια εποχή των αρχών του αιώνα στη Σύρο και σε δεύτερο επίπεδο, επειδή ήταν πολύ στενή η σχέση γιαγιάς και εγγονού, μέσα από το κείμενο φαίνεται και η επιρροή που η ίδια είχε σε εκείνον και το έργο  του, αφού με έναν τρόπο, περνούν στο χειρόγραφο, όλα τα βασικά μοτίβα του έργου του Ελευθερίου: η στειρότητα της επαρχίας, η μελαγχολία του θανάτου, η κοινωνική αδικία, η αγάπη για  το θέατρο και την ιδιαίτερη πατρίδα του.

Το χειρόγραφο αυτό με γοητεύει και για να αποκτήσει μια πιο θεατρική δομή, το επεξεργάστηκα δραματουργικά με τη συμβολή του Θανάση Νιάρχου και της Χριστιάνας Ματζουράνη.

Είναι η ιστορία μιας γυναίκας που από πολύ μικρή υπέστη μεγάλη καταπίεση, έζησε φτώχεια και ανέχεια και ήταν πολύ ξεχωριστή. Κάπου μάλιστα λέει πως όλα τα έργα βγαίνουν μέσα από τη ζωή. Έγραφε στίχους, ζωγράφιζε, της άρεσε το θέατρο, τραγουδούσε πολύ ωραία και με έναν τρόπο φαίνεται ότι επηρέασε και τα τρία εγγόνια της. Η γιαγιά Ευαγγελία σημειώνει κάπου ότι «όλα αυτά που πέρασα θέλω να τα κάνω ένα βιβλίο». Είναι σαν να την φτιάξαμε το μυθιστόρημα που ήθελε, όσο πιο ευφάνταστα αλλά και πιστά στην αφήγησή της.

Ένα κείμενο που μας αφορά πολύ γιατί και στις μέρες μας, οι ξεχωριστοί άνθρωποι αλλά και οι γυναίκες βρίσκονται συχνά στο στόχαστρο», καταλήγει.

Αυτό το καλοκαίρι ο Μάνος Καρατζογιάννης σκηνοθετεί επίσης τη «Μαρία Πενταγιώτισσα» του Μποστ, με έναν αξιόλογο θίασο ηθοποιών.

Το Δεκέμβρη θα σκηνοθετήσει στο Θέατρο Σταθμός μια παράσταση για τα 75 χρόνια από την απελευθέρωση της Αθήνας με αυθεντικές μαρτυρίες για την κατοχική Αθήνα και τίτλο «Οι μάρτυρες των Αθηνών».

Μάνια Ζούση

Ταυτότητα

Δραματουργική επεξεργασία – σκηνοθεσία: Μάνος Καρατζογιάννης

Δραματουργική συνεργασία: Θανάσης Νιάρχος – Χριστιάνα Μαντζουράνη

Μουσική: Γιώργος Ανδρέου

Σκηνικά: Γιάννης Αρβανίτης

Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα

Φωτισμοί: Αλέξανδρος Αλεξάνδρου

Ερμηνεία: Νένα Μεντή

Διεύθυνση παραγωγής: Μαρία Κωνσταντάκη

Video: Δήμητρα Τρούσα

Διάρκεια: 70 λεπτά