Θέατρο Χορός

Δωρεάν Σεμινάριο και Εργαστήρια από το Ίδρυμα Μ. Κακογιάννης

Ανοικτή Πρόσκληση για συμμετοχή δωρεάν σε Σεμινάριο και Εργαστήρια απευθύνει το Ίδρυμα Μ. Κακογιάννης στο πλαίσιο της Πράξης: «ΑΡΧΑΙΟ ΔΡΑΜΑ: Επιρροές και Σύγχρονες Προσεγγίσεις».

Η πρόσκληση απευθύνεται σε φοιτητές, σπουδαστές, αποφοίτους δραματικών και θεατρολογικών σχολών, και σχολών συναφών με άλλες ειδικότητες των παραστατικών τεχνών, (όπως : Σχεδιασμός φωτισμών, Ενδυματολογία και Σκηνογραφία, Νέες Τεχνολογίες Ήχου και Εικόνας), καθώς και Πανεπιστημιακών σχολών κλασικής και παιδαγωγικής κατεύθυνσης.

Τα Σεμινάρια θα γίνουν από Διακεκριμένους Εισηγητές από το Πανεπιστήμιο Τεχνών της Φιλανδίας / Ακαδημία Θεάτρου και το Πανεπιστήμιο Aalto / Σχολή Τεχνών, Σχεδίου και Αρχιτεκτονικής, από την Τετάρτη 3 έως και την Τετάρτη 10 Ιουνίου 2015.

Καταληκτική ημερομηνία υποβολής αιτήσεων συμμετοχής για το Σεμινάριο και τα Εργαστήρια είναι η Παρασκευή, 15 Μαΐου 2015.

Στη διάρκεια των 2 εβδομάδων που θα διαρκέσει το πρόγραμμα θα πραγματοποιηθούν:

α. Τελική προετοιμασία και παρουσίαση παράστασης εμπνευσμένης από την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή με χρήση πολυμέσων, στο Θέατρο του Ι.Μ.Κ. στις 11, 12 και 13 Ιουνίου 2015.

β. διοργάνωση Σεμιναρίου και Εργαστηρίων από τις 3 ως και τις 10 Ιουνίου 2015.

 

ΤΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ

Δευτέρα, 8 Ιουνίου 2015, ώρες: 19.00-21.30

Θέμα: Η επανεφεύρεση της Αρχαίας Ελλάδας

Εισηγητής: Dr Miika Luoto, Λέκτορας Φιλοσοφίας Ακαδημία Θεάτρου του Πανεπιστήμιου των Τεχνών του Ελσίνκι

Πώς αντιλαμβανόμαστε το «περίεργο» και το «ιδιαίτερο» της Αρχαίας Ελλάδας; Πώς μπορούμε να προσεγγίσουμε μέσα από την τέχνη και την ποίηση κάτι που βρίσκεται στην απαρχή του Δυτικού πολιτισμού; Το τι είναι πραγματικά Ελληνικό δεν είναι απλώς ζήτημα γνώσης των ιστορικών γεγονότων και ούτε μπορούμε να το προσεγγίσουμε μεταφερόμενοι σε έναν κόσμο τέχνης και ομορφιάς που πλέον δεν υπάρχει. Σύμφωνα με δύο μεγάλους φιλόσοφους-ποιητές του 19ου αιώνα, τον Χέλντερλιν και τον Νίτσε, η Αρχαία Ελλάδα δεν είναι κάτι που είναι ήδη παρόν για μας. Αντίθετα, η «Ελλάδα» πρέπει οπωσδήποτε να επανα-εφευρεθεί, δηλαδή, να «εκτεθεί» μέσα από μια δημιουργική πράξη/προσέγγιση. Και για τον Χέλντερλιν και για τον Νίτσε, η Ελληνική τέχνη παρουσιάζει μια ασυμφωνία ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι, τη φόρμα και τη δύναμη, το μέτρο και την υπερβολή, και αυτή η γεμάτη ενέργεια ασυμφωνία είναι που καθορίζει την ίδια την ουσία της Ελλάδας στις ρίζες της. Και για τους δύο φιλοσόφους, η σχέση με την Αρχαία Ελλάδα είναι θέμα δημιουργικής «μετάφρασης» που επηρεάζει σε βάθος την εμπειρία μας, τη γλώσσα και τη σκέψη μας. Ως εκ τούτου, για να έχουμε πρόσβαση σε κάτι πρωτότυπο στην Ελληνική τέχνη, δεν αρκεί απλώς να επιστρέψουμε σε κάτι που υπήρξε στο παρελθόν, αλλά περισσότερο να είμαστε ανοικτοί σε αυτό που μας δημιουργείται, αυθόρμητα, σήμερα. Επομένως, η Αρχαία Ελληνική τέχνη μπορεί να μας διδάξει, ακριβώς μέσα στην παραδοξότητά της, ό, τι είναι καίριο για μας.

Ο Miika Luoto είναι φιλόσοφος του οποίου η εργασία έχει επικεντρωθεί στην φαινομενολογική και μετα-φαινομενολογική σκέψη, καθώς επίσης και μεταφραστής του Heidegger και του Merleau-Ponty. Σήμερα είναι Λέκτορας Φιλοσοφίας και Θεωρίας της Performance στην Ακαδημία Θεάτρου του Πανεπιστήμιου των Τεχνών, στο Ελσίνκι. Εκτός από τα πολυάριθμα άρθρα του για την Ηπειρωτική φιλοσοφία και αισθητική, έχει δημοσιεύσει μια μονογραφία (στα φινλανδικά) για τον Heidegger και το ζήτημα της τέχνης και συν-επιμελήθηκε συλλογή άρθρων σχετικών με τη σκέψη του Heidegger. Η πιο πρόσφατη δημοσίευσή του, Senses of Embodiment. Art, Technics, Media (Peter Lang, 2014), συντάχθηκε από κοινού με τον Mika Elo.

 

ΤΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ

Θα πραγματοποιηθούν τέσσερα Εργαστήρια, συνολικής διάρκειας 12 ωρών, με τις ακόλουθες θεματικές:

1η Ενότητα, Τετάρτη, 3 Ιουνίου 2015, ώρες: 18.00-21.00

Θέμα: Hamartia

Εισηγητές: Dr. Markus Fagerudd, Συνθέτης και Λέκτορας στη Μουσική, Ακαδημία Θεάτρου, Πανεπιστήμιο Τεχνών του Ελσίνκι, και

Dr. Minna Harjuniemi, Λέκτορας στη Σκηνοθεσία, Ακαδημία Θεάτρου, Πανεπιστήμιο Τεχνών του Ελσίνκι

Το εργαστήριο αφορά τον προσδιορισμό της σκηνής του θεάτρου ως «μουσικού οργάνου», ή ως οργανισμού που βασίζεται σε μουσικές έννοιες, όπως ο ρυθμός, η χορδή, η μελωδία, η χορωδία, η αντίστιξη, η μεταφορά και ούτω καθεξής. Τι μπορεί να σημαίνουν αυτοί οι όροι, αν τους χρησιμοποιήσουμε ως εργαλείο σε μια κλασική σκηνή αρχαίου δράματος ανάμεσα σε χαρακτήρες του αρχαίου δράματος; Οι συμμετέχοντες θα κληθούν να δουλέψουν σε ομάδες πάνω στο έργο της Αντιγόνης, επιλέγοντας μια θεματική ή μια σκηνή από την τραγωδία και στο τέλος θα την παρουσιάσουν στο πλαίσιο του εργαστηρίου.

O Markus Fagerudd μετά την απόκτηση του μεταπτυχιακού τίτλου στη σύνθεση από την Ακαδημία Sibelius το 1995, έχει συνεργαστεί με διάφορες ορχήστρες και μουσικά σύνολα δωματίου και χορωδίες. Επιπλέον έχει κάνει συνθέσεις σε παραγωγές όπερας στη Φινλανδική Εθνική Λυρική Σκηνή, στο Φεστιβάλ Όπερας «Savonlinna» στη Φινλανδία και στη Malmö Opera στη Σουηδία. Στη διάρκεια της καριέρας του έχει συνθέσει μουσική και για πολλές θεατρικές παραστάσεις. Από το 2012 κατέχει τη θέση του λέκτορα στη μουσική στην Ακαδημία Θεάτρου του Πανεπιστημίου Τεχνών του Ελσίνκι.

Η Minna Harjuniemi είναι Φιλανδή σκηνοθέτης και έχει σκηνοθετήσει πολλά έργα σε διάφορες Φιλανδικές σκηνές και θεατρικούς οργανισμούς μετά την αποφοίτησή της το 2002. Σήμερα είναι λέκτορας στη σκηνοθεσία στην Ακαδημία Θεάτρου του Πανεπιστημίου Τεχνών του Ελσίνκι στη Φινλανδία.

 

2η και 3η Ενότητα, Πέμπτη, 4 Ιουνίου 2015, ώρες: 16.00-19.00, και Παρασκευή, 5 Ιουνίου 2015, ώρες:16.00-19.00

Θέμα: «Πώς μπορεί να είναι η κωμωδία σε 4 στάδια;

Εισηγητές: Dr. Liisa Ikonen, Καθηγήτρια Design στις παραστατικές τέχνες, Σχολή Τεχνών, Σχεδίου και Αρχιτεκτονικής, Πανεπιστήμιο Aalto της Φινλανδίας, και Dr. Tomi Humalisto, Καθηγητής σχεδιασμού φωτισμών, Ακαδημία Θεάτρου, Πανεπιστήμιο Τεχνών της Φιλανδίας

Το εν λόγω εργαστήριο επικεντρώνεται στη δημιουργία χωρικών ερμηνειών σε σχέση με την ιδέα της αρχαίας κωμωδίας. Εάν η κωμωδία θεωρείται ακόμη ως μια κριτική ματιά απέναντι στους εξουσιαστές, τους κυβερνήτες ή τους ηγέτες, σατιρίζοντάς τους -μας ενδιαφέρει το πώς εμφανίζεται αυτή η κριτική διάθεση στις σημερινές κοινωνίες, και το πώς θα μπορούσαμε να την οπτικοποιήσουμε. Αυτή η σκωπτική ματιά έπαιξε σημαντικό ρόλο στην αρχαία κοινωνία, και δημιούργησε μια παιχνιδιάρικη σχέση ανάμεσα στους ανθρώπους και στους κυβερνήτες τους. Μέσα από αυτού του είδους τη σχέση, τα πράγματα θα μπορούσαν να ειδωθούν διαφορετικά σε σχέση με την καθημερινή ζωή.

Οι συμμετέχοντες θα κάνουν ασκήσεις ατομικά και σε ομάδες. Η μέθοδος του εργαστηρίου βασίζεται σε μια αρκετά συνήθη προσέγγιση διδασκαλίας της σκηνογραφίας στη Φιλανδία.

Η Liisa Ikonen είναι καθηγήτρια Design στις παραστατικές τέχνες στην Σχολή Τεχνών, Σχεδίου και Αρχιτεκτονικής, στο Πανεπιστήμιο Aalto της Φινλανδίας. Έχει εργαστεί στην πειραματική σκηνή των παραστατικών τεχνών, αλλά και σε καθιερωμένα θέατρα. Υπογράφει το design / σκηνογραφία σε περισσότερες από 60 θεατρικές παραγωγές, σε μερικά από τα σημαντικότερα θέατρα στη Φιλανδία. Η διδακτορική της διατριβή «Διαλογική σκηνογραφία» (2006) αναφέρεται σε εναλλακτικές μεθόδους εργασίας του σκηνογράφου και διερευνά τη δημιουργική συνεργασία τόσο στην πράξη όσο και στο φιλοσοφικό πλαίσιο αναφοράς της. Η τρέχουσα έρευνά της εστιάζει σε μία εκτεταμένη και εφαρμοσμένη σκηνογραφία, ειδικά στη σκηνογραφία για αστικούς χώρους και διαφορετικού είδους κοινωνικούς και δημόσιους χώρους.

Ο Tomi Humalisto είναι σχεδιαστής φωτισμών και εικαστικός καλλιτέχνης. Σπούδασε στη Φινλανδία και στο Βέλγιο και έχει εργαστεί για εικαστικά έργα και performances τα τελευταία 18 χρόνια. Έχει κάνει τον σχεδιασμό φωτισμών κυρίως σε παραγωγές σύγχρονου χορού και πειραματικών παραστάσεων. Δημιούργησε και συντόνισε σειρά δρώμενων και προσφάτως στο έργο Dark project 3: LIGHT NOISE (2010-2012). Οι τελευταίες του δουλειές έχουν παρουσιαστεί στα θέατρα των πόλεων Seinäjoki και Oulu, στο χώρο Σύγχρονης Τέχνης KUTOMO στη πόλη Turku και προσφάτως στα φεστιβάλ Moving in November and Side Step. Ο Humalisto είναι επισκέπτης λέκτορας, τα τελευταία 15 χρόνια, στην Ακαδημία Θεάτρου του Ελσίνκι. Το 2012 παρουσίασε στο ίδιο Ίδρυμα τη διδακτορική του διατριβή με θέμα τις εναλλακτικές προσεγγίσεις στο σχεδιασμό φωτισμών. Είναι μέλος του Συλλόγου Καλλιτεχνών MUU, της Φιλανδικής Ένωσης Σχεδιαστών Φωτισμού και Ήχου και της ομάδας ζωντανών τεχνών Performing Arts Society με έδρα το Ελσίνκι.

 

4η Ενότητα, Κυριακή, 7 Ιουνίου 2015, ώρες: 19.00-22.00

Θέμα: Choir, chorus, χορός, kör, kuoro

Εισηγήτρια: Anne Limell, Τελειόφοιτη του τμήματος Σκηνοθεσίας, Ακαδημία Θεάτρου, Πανεπιστήμιο Τεχνών του Ελσίνκι

Αυτό το εργαστήριο θα επικεντρωθεί στο Χορό του αρχαίου δράματος. Θα τεθούν ερωτήματα σχετικά με το Χορό και την προσέγγισή του στο τώρα. Τι σημασία έχει για εμάς σήμερα ο ρυθμός και ο ήχος του Χορού; Μπορεί να μεταφραστεί και να μεταφερθεί στη σκηνή; Κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου θα γίνουν συζητήσεις, σωματικές ασκήσεις και επι τόπου προσέγγιση του θέματος (περιήγηση στο χώρο/στην πόλη).

H Anne Nimell κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στην Σκηνοθεσία, στην Ακαδημία Θεάτρου του Πανεπιστήμιου Τεχνών του Ελσίνκι στη Φινλανδία. Εργάζεται ως σκηνοθέτης, δραματολόγος, ηθοποιός και σχεδιάστρια κόμικς.

 

Συνοπτικό Πρόγραμμα

Σεμινάριο

8/6/2015, ώρες 19:00 – 21:30

Εργαστήρια

1ο Εργαστήριο   3/6/2015, ώρες 18:00 – 21:00

2ο Εργαστήριο   4/6/2015, ώρες 16:00 – 19:00

3ο Εργαστήριο     5/6/2015, ώρες 16:00 – 19:00

4ο Εργαστήριο     7/6/2015, ώρες 19:00 – 22:00

– Μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων στο Σεμινάριο: 80 άτομα (στον αριθμό αυτό περιλαμβάνονται και όσοι επιλεγούν να συμμετάσχουν στα εργαστήρια).

– Μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων στα εργαστήρια 20 άτομα.

– Υπογραμμίζεται ότι όσοι επιλεγούν να παρακολουθήσουν τα Εργαστήρια, αυτομάτως θα συμμετάσχουν και στο Σεμινάριο, ενώ παράλληλα θα μπορούν να παρακολουθούν και ορισμένες πρόβες του θιάσου.

Αίτηση συμμετοχής για το Σεμινάριο και τα Εργαστήρια μπορούν να υποβάλουν φοιτητές / σπουδαστές ή απόφοιτοι δραματικών και θεατρολογικών σχολών, ή/και σχολών συναφών με άλλες ειδικότητες των παραστατικών τεχνών: σχεδιασμός φωτισμών, Ενδυματολογία και Σκηνογραφία, Νέες Τεχνολογίες Ήχου και Εικόνας, όπως επίσης και σχολών κλασικής και παιδαγωγικής κατεύθυνσης. Δεδομένου ότι το Σεμινάριο και τα Εργαστήρια θα πραγματοποιηθούν στην αγγλική γλώσσα, οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να έχουν άριστη γνώση της αγγλικής γλώσσας.

Η αίτηση συμμετοχής θα πρέπει να συνοδεύεται απαραιτήτως από:

  1. ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
  2. ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Η΄ ΠΤΥΧΙΟ (αντίγραφο)
  3. ΠΤΥΧΙΟ ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ (προαιρετικά)
  4. ΣΥΣΤΑΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ (προαιρετικά)

και μπορεί να κατατεθεί είτε ηλεκτρονικά στη διεύθυνση [email protected], είτε ιδιοχείρως σε φάκελο στο Πολιτιστικό Κέντρο του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης (Πειραιώς 206, Ταύρος) Δευτέρα έως Παρασκευή και ώρες 10:00 με 15:00.

Η επιλογή θα γίνει από τριμελή Επιτροπή που έχει ορισθεί με απόφαση του Δ.Σ. του Ιδρύματος, με βάση την πληρότητα των κατατεθειμένων αιτήσεων συμμετοχής (ανεξαρτήτως αν θα πληρωθεί ο μέγιστος προβλεπόμενος αριθμός αντιστοίχως για το Σεμινάριο και τα Εργαστήρια) και θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας για τις Σχολές / Πανεπιστήμια που είναι αναγνωρισμένα από το κράτος.

Ο σχετικός πίνακας θ’ αναρτηθεί στο φουαγιέ εισόδου του Πολιτιστικού Κέντρου του Ι.Μ.Κ. (Πειραιώς 206), καθώς επίσης και στην ιστοσελίδα του www.mcf.gr, το αργότερο μέχρι την Παρασκευή 22 Μαΐου 2015. Όσοι επιλεγούν να παρακολουθήσουν το Σεμινάριο και τα Εργαστήρια θα ενημερωθούν με e-mail, ή τηλεφωνικά, για το πώς θα παραλάβουν το φάκελο με τον κανονισμό συμμετοχής, το υλικό προετοιμασίας και το τελικό αναλυτικό χρονοδιάγραμμα.

Μετά το τέλος του Σεμιναρίου και των Εργαστηριών θα δοθεί στους συμμετέχοντες Βεβαίωση Παρακολούθησης, αυστηρά με βάση την πλήρη τήρηση του Κανονισμού Συμμετοχής.

Πληροφορίες: www.mcf.gr, 210 3418 551 καθημερινά 11:00 με 15:00