Μουσική

Ο Χρήστος Καρράς μας συστήνει το Big Bang

Mια κοπέλα που τραγουδάει και παίζει άρπα μέσα από ένα αντίσκηνο, ένα Μουσικό Καράβι, ήχοι που μεταφράζονται σε εικόνες, μελωδίες που ξυπνούν μυρουδιές, ένα κουρδιστό τραπέζι, μια βίδα που χάθηκε μέσα σε μια ηλεκτρική σκούπα

και πολύ μουσική είναι μερικά από τα κομμάτια του πάζλ που ακούει στο όνομα Big Bang και παρουσιάζεται το Σάββατο 9 και την Κυριακή 10 Μαΐου στη Στέγη. Γι αυτό το πρωτότυπο Φεστιβάλ, που απευθύνεται στο πιο απαιτητικό κοινό, σε παιδιά 0 -12 ετών, μιλά στο artplay.gr ο εκ των επιμελητών και εκτελεστικός διευθυντής της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών Χρήστος Καρράς.

-Καταρχήν θα θέλαμε να μας πείτε δύο λόγια για το κόνσεπτ, τη φιλοσοφία του φεστιβάλ Big Bang.

Το Big Bang είναι μία ιδέα του Wouter van Looy και της Zonzo Compagnie που χρονολογείται από το 1995. Η βασική αρχή του Big Bang είναι να παρασύρει το νεανικό του κοινό σε ένα ταξίδι στην απέραντη θάλασσα της μουσικής, όπου θα συναντήσουν ήχους και μουσικές όλων των ειδών και από όλες τις γωνιές του κόσμου. Δεν πρόκειται για «απλουστευμένο» ή «παιδικό» πρόγραμμα, άλλα για πρόγραμμα εξαιρετικά εφευρετικό, με έμφαση στις μουσικές του σήμερα, στο οποίο δίδεται ιδιαίτερη σημασία στην βιωματική εμπλοκή των παιδιών στη διαδικασία της ακρόασης.

Σήμερα το Big Bang είναι ένα Ευρωπαϊκό Δίκτυο, που συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και στο οποίο συμμετέχει η Στέγη, διπλά σε άλλους εταίρους από τη Νορβηγία, την Γερμανία, την Γαλλία, την Ισπανία, την Πορτογαλία και βεβαίως το Βέλγιο, όπου και ξεκίνησε η πρωτοβουλία.

-Big Bang: Μια μουσική πανδαισία για ένα ιδιαίτερο και πολύ απαιτητικό κοινό. Πόσο δύσκολο ήταν για σας να φτιάξετε το πρόγραμμα που έχει ανακοινωθεί;

Στη Στέγη έχουμε ήδη εκτενή εμπειρία στην προσφορά καινοτόμων μουσικών προγραμμάτων για νεανικό κοινό. Τα τελευταία χρόνια έχουν υπάρξει εξαιρετικές συνεργασίες και ήταν αρκετά εύκολο για εμάς να «πατήσουμε» πάνω σε αυτές. Η συμμετοχή μας στο δίκτυο διευκόλυνε πολύ την επικοινωνία με ομάδες και σύνολα από τις άλλες χώρες που συμμετέχουν και που έχουν ήδη αξιοσημείωτη εμπειρία στην διαμόρφωση αντίστοιχων προγραμμάτων, έτσι ώστε το τελικό αποτέλεσμα να έχει έναν διεθνή χαρακτήρα.

-Τα παιδιά είναι συνήθως οι πρώτοι αποδέκτες αυτού που ονομάζουμε «μαζική κουλτούρα». Τα ακούσματα τους είναι τις περισσότερες φορές αυτά που λανσάρονται από τα ΜΜΕ. Εσείς φτιάξατε ένα πρόγραμμα με ασυνήθιστα ακούσματα και έντονο πειραματισμό. Σας τρομάζει η αντίδραση των μικρών ακροατών;

Κάθε άλλο! Η εμπειρία μας έχει αποδείξει ότι οι νέοι, και πολύ νέοι ακροατές, είναι εξαιρετικά ανοιχτοί σε νέα ακούσματα. Η περιέργεια κυριαρχεί, δεν έχουν ακόμη παγιοποιηθεί προτιμήσεις και δεν έχει προλάβει η μουσική να γίνει στοιχείο μιας «ταυτότητας» που να σχετίζεται με την ένταξη σε ομάδα. Αν μάλιστα κανείς κάνει τον κόπο να καταργήσει την απόσταση μεταξύ του μουσικού και του κοινού, χάρη στην επικοινωνία και την διάδραση, τότε τα πράγματα γίνονται ακόμη καλύτερα.

– Οι εκδηλώσεις πέρα από τον ψυχαγωγικό χαρακτήρα και την αισθητική απόλαυση έχουν (κάποιες από αυτές) και παιδαγωγικό χαρακτήρα και μάλιστα ρηξικέλευθο. Πως θα γίνει για παράδειγμα η σύνδεση της μουσικής με τη ζωγραφική (Διάλειμμα! | Acte Vide) ή με τις μυρουδιές (Μυρίστε τη μουσική | Ανδρέας Πολυζωγόπουλος).

Πάνω απ’ όλα θέλουμε τα παιδιά (και οι γονείς) να περάσουν όμορφα στο Big Bang. Αυτό δεν σημαίνει ότι η εμπειρία τους δεν μπορεί να προσφέρει επίσης γνώση και ερεθίσματα για την φαντασία. Και οι δύο παραστάσεις που αναφέρετε συνδυάζουν τις αισθήσεις: στην μία περίπτωση μουσική και όσφρηση, στην άλλη μουσική και εικόνα. Και στις δύο περιπτώσεις, ο συνδετικός κρίκος μεταξύ των αισθήσεων είναι η φαντασία. Κάτι που το βιώνεις σαν ήχο μπορείς μέσα από την φαντασία, με την καθοδήγηση των performers, να το εκφράσεις και με άλλα μέσα. Αντίστοιχα, οι μελωδίες της τρομπέτας μπορεί να ακουμπήσουν μια ανάμνηση, κάτι που επίσης και με ιδιαίτερη ένταση μπορεί να κάνει μια μυρωδιά. Και οι δύο προτάσεις έχουν ένα «πειραματικό» στοιχείο, στη μία χάρη στην χρήση νέων μέσων και του προετοιμασμένου πιάνου, στην άλλη χάρη στην αλληλεπίδραση δύο αισθήσεων (μουσική και όσφρηση) που σπάνια συναντιούνται, τουλάχιστον όταν η μουσική παίζεται ζωντανά.

Μάνια Ζούση

Δείτε εδώ αναλυτικά το πρόγραμμα του Big Bang

Φωτογραφία εξωφύλλου: (C)StavrosPetropoulos