Θέατρο

Δ.Κωνσταντινίδης: «Στόχος του Μολιέρου είναι η διόρθωση των ελαττωμάτων»

Διαβάστε τι δήλωσαν ηθοποιοί και συντελεστές στην παρουσίαση του έργου «Δον Ζουάν» του Μολιέρου, που ανεβαίνει από το ΚΘΒΕ σε μετάφραση και σκηνοθεσία Δαμιανού Κωνσταντινίδη, 

υπό την αιγίδα του Γαλλικού Ινστιτούτου Θεσσαλονίκης και του Γαλλικού Προξενείου.

«Από την αρχή θέσαμε δύο θεματικούς άξονες για την επιλογή του ρεπερτορίου. Η κριτική στην αλαζονεία της εξουσίας και η υποστήριξη της διαφορετικότητας. Αυτό το έργο στο δικό μου μυαλό εξυπηρετεί και τους δύο άξονες με απλά ερωτήματα. Ο Δον Ζουάν τιμωρείται τελικά γα την αλαζονεία της προσωπικής του εξουσίας που ασκεί επάνω στους άλλους; Και ταυτόχρονα, υποστηρίζεται η διαφορετικότητά του για τον χειρισμό του απέναντι στους άλλους ακόμη και απέναντι στον ίδιο τον εαυτό του;». Θέτοντας αυτά τα ερωτήματα ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΚΘΒΕ Γιάννης Βούρος εξήγησε τους λόγους που επέλεξε να ανέβει ο Δον Ζουάν στη σκηνή του Κρατικού Θεάτρου και αποκάλυψε ότι στην απόφασή του αυτή προέβλεψε ένα δίχτυ ασφαλείας, που φέρει την υπογραφή του σκηνοθέτη Δαμιανού Κωνσταντινίδη.

Τίποτα δεν είναι τυχαίο για τον σκηνοθέτη του Δον Ζουάν, Δαμιανό Κωνσταντινίδη και όλα έχουν την εξήγησή τους, ειδικά μάλιστα όταν η σκηνοθεσία για τον ίδιο ξεκινάει από την μετάφραση. Στην ανάλυση της σκηνοθετικής του ματιάς, ο κ. Κωνσταντινίδης ταξίδεψε το δημοσιογραφικό κοινό 350 χρόνια πίσω και τους θύμισε ότι και τότε το έργο ανέβηκε την ίδια εποχή, τονίζοντας ότι «προκάλεσε σκάνδαλο, γιατί μέσα από αυτό ο Μολιέρος επιτέθηκε στους θρησκόληπτους και τους υποκριτές που είναι και οι εχθροί του. Πρόκειται για ένα έργο που χωρίζεται σε πέντε πράξεις στις οποίες θα παρακολουθήσετε οικογενειακό δράμα, βουκολικό ειδύλλιο, ηρωικό δράμα, φιλοσοφικό θέατρο, φάρσα, τραγωδία και κωμωδία». Κλείνοντας ο σκηνοθέτης μίλησε για τις αντιφάσεις του έργου και τις ύστερες ψυχαναλυτικές ερμηνείες του μύθου λέγοντας: «Ο Δον Ζουαν είναι ένας μύθος που κάθισε και αυτός στο ντιβάνι του ψυχαναλυτή και ανάλογα με την περίπτωση έχει βρεθεί ότι είναι άλλοτε ανίκανος, άλλοτε ομοφυλόφιλος, σαδιστής, μαζοχιστή και άλλοτε όλα μαζί. Η παράσταση που θα δείτε, παίζει με αυτές τις ερμηνείες και σχεδόν τους βγάζει τη γλώσσα!»

«Ο Μολιέρος είναι ένας φημισμένος συγγραφέας που ανήκει στην πολιτιστική κληρονομιά όχι μόνο των Γάλλων αλλά όλων των Ευρωπαίων, δήλωσε ο Γενικός Πρόξενος της Γαλλίας και Δ/ντης του Γαλλικού Ινστιτούτου Θεσσαλονίκης κ. Κριστόφ Λε Ριγκολέρ., για να συνεχίσει: «Χαίρομαι για την επιλογή του συγκεκριμένου έργου στον φετινό προγραμματισμό του ΚΘΒΕ γιατί αυτό δείχνει ότι το έργο του Μολιέρου έχει οικουμενικό χαρακτήρα. Θέλω να ευχαριστήσω τον Γιάννη Βούρο για την εξαιρετική συνεργασία που έχουμε, την οποία θέλουμε και είμαστε σίγουροι ότι θα συνεχίσουμε», υπενθυμίζοντας τη συμμετοχή του Γενικού Προξενείου & Γαλλικού Ινστιτούτου Θεσσαλονίκης στο Big Day – Aφιέρωμα στο Μολιέρο που θα πραγματοποιηθεί στις 8 Μαρτίου.

Στο ρόλο του Δον Ζουάν ο Δημήτρης Δρόσος, που έκανε λόγο για μεγάλη τιμή από το ΚΘΒΕ στο πρόσωπό του, η οποία συνεπάγεται και μεγάλη ευθύνη. «Δυσκολεύτηκα πάρα πολύ στην αρχή, όμως με την καθοδήγηση του σκηνοθέτη μου, Δαμιανού Κωνσταντινίδη καταφέραμε όλοι να δημιουργήσουμε ένα σημαντικό ψηφιδωτό θεατρικών ειδών που θεοποιεί το ίδιο το θέατρο».

Ο Κωστής Βοζίκης, που υπογράφει τη μουσική του έργου μίλησε για την καλλιτεχνική ελευθερία που δόθηκε στον ηχητικό σχεδιασμό της παράστασης, σημειώνοντας: «Η δική μου συμμετοχή στο ψηφιδωτό της παράστασης ήταν να δημιουργήσω την κατάλληλη μετάβαση από το δράμα στη φάρσα με έναν ήχο που παίζει από το μεταφυσικό στοιχείο μέχρι το πιο γήινο και καθημερινό»

Ένα από τα θύματα του Δον Ζουάν και η ηθοποιός Κλειώ – Δανάη Οθωναίου. Από τη μία η μοναχή που ερωτεύεται σφόδρα και από την άλλη ο Άγγελος που προσπαθεί να τον σώσει, η κ. Οθωναίου διευκρίνισε ότι στα έργα εποχής νιώθει μια ιδιαίτερη οικειότητα. «Ο Μολιέρος με έκανε να θέλω να γίνω ηθοποιός, την εποχή που ήμουν μουσικός. Είναι μεγάλη τύχη να παίζεις σε τέτοια έργα και είναι απίστευτο το πόσο άνετα νιώθω μέσα σε αυτά. Τα νιώθω όλα…».

Ο Νίκος Κολοβός δήλωσε υπερήφανος που συμμετέχει σε αυτήν την παράσταση «καθώς στο πρόσωπο του Σγκαναρέλ, αυτού του απλοϊκού τύπου που ερμηνεύω, ο συγγραφέας εναπόθεσε έναν πραγματικό ύμνο στον άνθρωπο. Θέλω να πιστεύω ότι θα δικαιώσουμε ένα μεγάλο συγγραφέα και έναν σπουδαίο σκηνοθέτη».

Τέλος, ο Γιάννης Καλατζόπουλος που υποδύεται τέσσερις διαφορετικούς ρόλους τόνισε: «Είμαι ενθουσιασμένος για το γεγονός ότι συμμετέχω σε ένα “σκανδαλώδες” έργο, το οποίο αποτελεί μια ευφυή σύλληψη του Μολιέρου. Νοιώθω ότι το αποτέλεσμα θα είναι μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα παράσταση».