Θέατρο

«Από Μηχανής Θέατρο» : Με όνειρο σε πείσμα των καιρών

O πεζόδρομος της οδού Ακαδήμου, στον αριθμό 13, λίγο πριν βγούμε στην Πλατεία Αυδή, είχε πολύ κόσμο συγκεντρωμένο το μεσημέρι της Δευτέρας. Ήταν το πρώτο άνοιγμα ενός παλιού θεάτρου, του «Από Μηχανής Θέατρο», που έστησαν και ίδρυσαν το 1995 οι ηθοποιοί Χρήστος Βαλαβανίδης και Ασπασία Κράλλη, και που πλέον, ανακαινισμένο εκ βάθρων, με εντελώς νέα όψη και χρώματα, περνά για τα επόμενα 12 χρόνια, στα χέρια ενός ακόμη καλλιτεχνικού ζευγαριού: του σκηνοθέτη Δημήτρη Μυλωνά και της ηθοποιού Άννας Ελεφάντη.  Με νέα όψη, σε πολύ λιτή γραμμή, με το γκρι και το μαύρο  να κυριαρχούν, με δύο ολοκαίνουργες και πλήρεις σκηνές (150 και 130 θέσεων και 95 τ.μ. η καθεμιά), με σύστημα ηχομόνωσης που επιτρέπει τις ταυτόχρονες παραστάσεις στην Πάνω και στην Κάτω Σκηνή, η νέα όψη του Από Μηχανής Θέατρο ανέδειξε τις διαστάσεις του, τις γραμμές του, τους χώρους του. Ασφαλώς λείπουν ακόμα πολλές πινελιές που θα τονίσουν τις λεπτομέρειες, αλλά η δύσκολη δουλειά είχε γίνει. Οι μικρές τσίγκινες γλαστρούλες σε μεταλλικό και μωβ χρώμα που κρέμονταν στη μία πλευρά της εισόδου, έδιναν μια πρώτη γεύση.

Στην Κάτω Σκηνή, επί σκηνής, μας υποδέχθηκαν τα δύο καλλιτεχνικά ζευγάρια: ο Χρήστος Βαλαβανίδης, η Ασπασία Κράλλη, ο Δημήτρης Μυλωνάς και η Άννα Ελεφάντη που πρώτη μας καλωσόρισε πολύ συγκινημένη και χαρούμενη, ευχόμενη το Από Μηχανής Θέατρο να είναι «μια φιλόξενη στέγη που θα είναι ανοιχτή σε νέους καλλιτέχνες αλλά και παλαιότερους». Μια στέγη που θα υποδεχτεί 25 διαφορετικές παραγωγές φέτος!

Ο Δημήτρης Μυλωνάς είπε ότι «το θέατρο ανακατασκευάστηκε, αλλά ζωή θα πάρει από τους ανθρώπους που θα βρεθούν εδώ». Και θυμήθηκε ότι έχει πατήσει κι ο ίδιος αυτή τη σκηνή, για 6 περίπου χρόνια, όταν εκεί στεγαζόταν η Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου.

Η Ασπασία Κράλλη προτίμησε να μιλήσει με κάποιους στίχους του Γιώργου Σεφέρη από το ποίημά του «Θεατρίνοι, Μ.Α.»: «Στήνουμε θέατρα και τα χαλνούμε/ όπου σταθούμε κι όπου βρεθούμε/ στήνουμε θέατρα και σκηνικά, / όμως η μοίρα μας πάντα νικά / και τα σαρώνει και μας σαρώνει/ και τους θεατρίνους και το θεατρώνη…». Τελευταίος, αλλά όχι έσχατος, λίγο πριν πάρουν τον λόγο μερικοί από τους δημιουργούς των παραστάσεων, πήρε τον λόγο ο Χρήστος Βαλαβανίδης, με φανερή τη χαρά και τη συγκίνησή του, που ξέρει καλά να κρύβει στο χιούμορ: «Είναι ένα come back κι ένα restart στο καλό και καλαίσθητο θέατρο», είπε.

Έχοντας ήδη γνώση όλου του ρεπερτορίου που θα παρουσιαστεί φέτος στο Από Μηχανής Θέατρο, επιγραμματικά θα έλεγα -ελπίζοντας να συμφωνήσετε στη γενική εκτίμηση, καθώς θα δείτε το πρόγραμμα- ότι είναι ένα πράγματι πολυσυλλεκτικό ρεπερτόριο, αλλά όχι χωρίς άξονες, και κυρίως όχι χωρίς αίσθηση θεατρική αλλά και κοινωνική. Διότι άκουσα στη συνέχεια της παρουσίασης ένα πρόγραμμα που περιείχε και νεοελληνικά κείμενα, και παραστάσεις που προορίζονται για την τέρψη και την ψυχαγωγία, και παραστάσεις που δίνουν βήμα σε νέους ή σε πολύ νέους καλλιτέχνες που τώρα κάνουν τα πρώτα τους βήματα, και παραστάσεις που στρέφονται στα κλασικά κείμενα με νέα ματιά, και παραστάσεις που αγγίζουν πολλές πτυχές της κοινωνικής ευαισθησίας με την ευρεία έννοια, αυτής που θα έπρεπε να έχουμε ως πολίτες, χωρίς να είναι αυτό που λέμε «πολιτικοποιημένες».

Τέλος, θα μπορούσε να πει κανείς ότι είχε πολλά «χειροποίητα» στοιχεία η χθεσινή παρουσίαση στο Από Μηχανής Θέατρο. Αλλά αυτό το χειροποίητο έδινε μεγαλύτερη έμφαση στην προσπάθεια των νέων ανθρώπων, στο πείσμα τους σε πείσμα των καιρών, στη διάθεση και στο όνειρο.

Από τις 25 παραγωγές που θα φιλοξενηθούν φέτος στο ανανεωμένο και ανακαινισμένο Από Μηχανής Θέατρο, οι 7 είναι παραγωγές της Εταιρείας Θεάτρου «Εν Δράσει», και τρεις από αυτές τις σκηνοθετεί ο Δημήτρης Μυλωνάς:

1) το βραβευμένο με Pulitzer Prize for Drama και Tony Award for Best Play (2001) κοινωνικό δράμα Proof του Ντέιβιντ Όμπερν που έχει γνωρίσει τεράστια επιτυχία σε Ελλάδα κι εξωτερικό κι έχει μεταφερθεί στη μεγάλη οθόνη με τους Άντονι Χόπκινς και Γκουίνεθ Πάλτροου στους κεντρικούς ρόλους, στο οποίο πρωταγωνιστεί ο  Χρήστος Βαλαβανίδης, η Αννα Ελεφάντη, η Ελεάνα Στραβοδήμου και ο Χρήστος Καπενής. Από 10 Νοεμβρίου στην Κάτω Σκηνή.

2) Η σπαρταριστή και ιδιαίτερα αγαπητή φάρσα Ράφτης κυριών του Ζωρζ Φεντώ με πρωταγωνιστή τον Αλέξανδρο Μπουρδούμη. Από 30 Οκτωβρίου, στην Κάτω Σκηνή, κάθε Δευτέρα και Τρίτη.

3) Η σκηνική διασκευή Μάκμπεθ Λαίδη Μάκμπεθ όπου το έργο του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ Μάκμπεθ αποδίδεται από δύο μόνο ηθοποιούς, τον Μελέτη Ηλία και την Άννα Ελεφάντη. Μια ακόμη διαφορετική προσέγγιση, ενός κλασικού έργου. Από 18 Απριλίου, κάθε Τετάρτη και Πέμπτη.

4) Η περσινή sold out επιτυχία Ο γάμος του Καραχμέτη βασισμένη στο διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, σε σκηνοθεσία Όλιας Λαζαρίδου. (Από 20 Οκτωβρίου, κάθε Παρασκευή και Κυριακή, στην Πάνω Σκηνή).

5) Οι Βάτραχοι Project σε μία εκδοχή εσωτερικού χώρου, αποδοσμένη από 4 ηθοποιούς και σκηνοθεσία Νίκου Χατζόπουλου. Γιατί, όπως είπε ο Νίκος Χατζόπουλος, «κάθε θέατρο οφείλει να είναι πειραματικό και να ρισκάρει». Από 16 Απριλίου 2018 κάθε Δευτέρα και Τρίτη.

6) Το Boomerang του Μπερνάρ ντα Κόστα σε σκηνοθεσία Χρήστου Βαλαβανίδη, με τους Ασπασία Κράλλη και Δημήτρη Μυλωνά στους κεντρικούς ρόλους. Μια δασκάλα υποκριτικής και ο μαθητής της σε μια πολύ επικίνδυνη συνύπαρξη. Από 2 Απριλίου 2018, κάθε Δευτέρα και Τρίτη.

7) Και τέλος η stand up κωμωδία My Story με τον Σωτήρη Μεντζέλο σε ένα απολαυστικό one man show. Από 11 Νοεμβρίου, στην Πάνω Σκηνή.

Οσο για το υπόλοιπο πρόγραμμα έχει ως εξής:

  • Το Άσμα Ασμάτων, το πιο εξαίσιο ερωτικό ποίημα που γράφτηκε ποτέ, τοποθετεί τον έρωτα στην πρώτη θέση των ανθρώπινης εμπειρίας . Σκηνοθεσία Βαλάντη Φράγκου, παραγωγή ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης και The 3rd person theater group (από 6/10 στην Κάτω Σκηνή).
  • «Αίας» του Σοφοκλή», σε σκηνοθεσία Χρήστου Σουγάρη και δραματουργική επεξεργασία Χρήστου Σουγάρη και Κατερίνας Κουτσοχερίτη. Μια παράσταση που είχε παρουσιαστεί και πέρυσι στο θέατρο «Θησείον» και φέτος συνεχίζει τη διαδρομή του. (Από 11/10 στην Κάτω Σκηνή, κάθε Τετάρτη και Πέμπτη. Πρωινές παραστάσεις για σχολεία).
  • Ηταν πολύ ξεχωριστή η στιγμή που η σκηνοθέτις Alessandra Maioletti ανέβηκε στο βήματα, και με την τρυφερότητα που πρόφερε τα ελληνικά της μας αφηγήθηκε πώς γεννήθηκε η ιδέα για την παράσταση «Οι μαθητές του Ουμπέρτο Πρίμο», μια παράσταση που πραγματοποιείται από την Ομάδα Ονειρο σε συνεργασία με το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο. Μας εξήγησε πώς τον Ιούνιο του 2003, σε μια καλοκαιρινή μπόρα, και προσπαθώντας κάποιοι να σώσουν τα αρχεία του Ιταλικού Ινστιτούτου στη Θεσσαλονίκη, βρέθηκαν τυχαία, στη σελίδα μιας έκθεσης, γραμμένης το 1941. Τότε που στο Ιταλικό Ινστιτούτο φοιτούσαν πολλοί Εβραίοι μαθητές. Και είναι η τελευταία του σχολική χρονιά πριν την κόλαση των στρατοπέδων συγκέντρωσης. Μια παράσταση με εφήβους, για εφήβους και ενήλικες, που αγγίζει από διαφορετικό δρόμο την ιστορία και τη γαλήνη πριν τον τρόμο. (Από 14/10 στην Πάνω Σκηνή, κάθε Σάββατο και Κυριακή, μόνο για 8 παραστάσεις).
  • «Ο Ζητιάνος» του Ανδρέα Καρκαβίτσα ανέβηκε για πρώτη φορά στη σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου Λαμίας και του Νέου Θεάτρου Βασιλάκου πέρυσι.. Μια συμπαραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης με την ομάδα Anima (υποψήφια για το βραβείο Κάρολος Κουν για την «Εξοδο»), σε διασκευή Κικής Κουβαρά και σκηνοθεσία Ρουμπίνης Μοσχοχωρίτη. (Από 21 Οκτωβρίου στην Κάτω Σκηνή, κάθε Σάββατο και Κυριακή).
  • «Ο Ξένος» του Αλμπέρ Καμύ, είναι, σύμφωνα με τον συγγραφέα του, η ιστορία ενός ανθρώπους που δίχως τίποτα το ηρωικό στη συμπεριφορά του, δέχεται να πεθάνει για την αλήθεια. Μια παράσταση που έκανε μία από τις πιο έλκτικές παρουσιάσεις στη συνέντευξη Τύπου, που στηρίζεται σε καλούς ηθοποιούς (Γεράσιμο Μιχελή, Κλεοπάτρα Μάρκου, Μιχάλη Οικονόμου, Μιχάλη Βαλάσογλου). Μια παράσταση που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Τσιάμης και κάνει πρεμιέρα στις 23 Οκτωβρίου (κάθε Δευτέρα και Τρίτη στην Πάνω Σκηνή).
  • Με δύο παραστάσεις του που έχουν αγαπηθεί από το κοινό, συμμετέχει στο πρόγραμμα και ο Θανάσης Σαράντος. Με το «Στρατηγού Μακρυγιάννη Απομνημονεύματα» (από 1 Νοεμβρίου, κάθε Τετάρτη στις 6μ.μ. στην Κάτω Σκηνή) και με το διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη «Ο Αμερικάνος», που παίζεται για 8η συνεχή χρονιά (από 16 Δεκεμβρίου για συγκεκριμένες ημερομηνίες).
  • Η πασίγνωστη «Δεσποινίς Τζούλια» του Αύγουστου Στρίνμπεργκ επιστρέφει για 10 παραστάσεις, σε σκηνοθεσία Ανδρονίκης Αβδελιώτη, από 8 Νοεμβρίου, στην Πάνω Σκηνή.
  • Με τη συστολή του εντελώς νέου ανέβηκε στη σκηνή ο Μάνος Παπαδάς που παρουσιάζει την πρώτη του σκηνοθεσία, όπως είπε. Μια devised performance από την ομάδα Ro. Cooperativa, αφιερωμένη σ’ αυτούς που ξεπέρασαν τα όρια της λογικής και μεταπήδησαν στη σφαίρα της παραφροσύνης, με τίτλο «Περί εκτός ορίων έρωτος». Από 9 Νοεμβρίου στην Πάνω Σκηνή, κάθε Πέμπτη στις 7μ.μ.
  • Την παράσταση «Μια πορνογραφική σχέση» του Φιλίπ Μπλασπάντ παρουσιάζουν η Χριστίνα Δενδρινού και ο Βαγγέλης Παπαδάκης σε σκηνοθεσία του τελευταίου. Μια συνάντηση ενός άνδρα και μιας γυναίκας για την εκπλήρωση μιας «τρομακτικής» φαντασίωσης. Από 15 Νοεμβρίου κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στην Πάνω Σκηνή.
  • Μπορούσε να παιχτεί ο Τσέχωφ χωρίς λόγια; Ισως, αν η γυναίκα του, Όλγα Κνίπερ, έφτανε στην Αμερική στα χρόνια του βωβού κινηματογράφου. Η παράσταση «Ο Τσέχωφ βωβός;» είναι ένα πείραμα, όπου τα διασημότερα έργα του Τσέχωφ παντρεύονται γλυκά με κώδικες του βωβού κινηματογράφου, σε μια κωμωδία με σαφείς αναφορές στην παράλογη εποχή που ζούμε. Και με ζωντανή μουσική. Σκηνοθεσία Esther Andre Gonzalez, από 20 Ιανουαρίου 2018 στην Πάνω Σκηνή. Ο Ηλίας Μαρούτσης που έγραψε τα κείμενα, μας προϊδέασε για κάτι που θα μας κάνει να γελάσουμε, πάντως.
  • Στις 24 Ιανουαρίου 2018 φτάνει στην Κάτω Σκηνή του Από Μηχανής Θέατρο το μοναδικό επαγγελματικό θέατρο στην Ελλάδα που αποτελείται από ανάπηρους ηθοποιούς στην κύρια σύνθεσή του. Η ομάδα ΘΕ.ΑΜ.Α. Ανεβάζει το «Νεκρασόφ» του Ζαν Πωλ Σαρτρ, μια φαρσοσάτιρα, που αναπαράγει τη δομή της κοινωνίας. Για πρώτη φορά σε παράσταση θα υπάρχουν όλα τα εργαλεία προσβασιμότητας περιεχόμενου παράστασης για ΑμεΑ: διερμηνεία ελληνικής νοηματικής γλώσσας, υπέρτιτλοι, ακουστική περιγραφή για τυφλούς θεατές. Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Βασίλης Οικονόμου. Κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στις 6.30μ.μ.
  • Το νέο έργο ενός παλιού φίλου των νέων ενοίκων του Από Μηχανής, του Γιάννη Καλαβριανού, το «Γρανάδα», ένα έργο για το κρυμμένο παρελθόν μιας οικογένειας, τα αστέρια που λάμπουν και χάνονται, την ιστορία της Ιωάννας της Τρελής, μιας βασίλισσας χωρίς βασίλειο και τις συμπτώσεις που δένουν τις ζωές μας για πάντα. Με πολύ σημαντικούς συντελεστές σε κάθε τομέα: Σκηνοθεσία και κείμενο Γιάννης Καλαβριανός, σκηνικά Ευαγγελία Θεριανού, κοστούμια Ιωάννα Τσάμη, φωτισμοί Αλέκος Αναστασίου, μουσική Αγγελος Τριανταφύλλου. Και επί σκηνής τους Διαμαντή Αδαμαντίδη, Γιώργο Γλάστρα, Φιλαρέτη Κομνηνού, Αλεξία Μπεζίκη, Στέφη Πουλοπούλου και Εφη Σταμούλη, ενώ στο βίντεο θα δούμε και τη Λυδία Φωτοπούλου. Μια παραγωγή της Εταιρείας Θεάτρου Sforaris. Από 31 Ιανουαριόυ 2018, στην Κάτω Σκηνή.
  • Τέσσερα νέα παιδιά (Εταιρεία Θεάτρου Θέση) σκηνοθετεί ο Ταξιάρχης Χάνος, που τους αρέσει να καταπιάνονται με κλασικά και σπουδαία κείμενα. Αυτή τη φορά με τον «Δον Κιχώτη» του Θερβάντες. Η ιστορία της περιπλάνησης του Δον Κιχώτη και του σάντσο Πάντσα στις απέραντες πεδιάδες του Μάντσα, μεταφέρεται από τους πέντε ηθοποιούς στον ανοικτό σκηνικό χώρο, όπου με τη μουσική, τα σώματα και τη φαντασία όλα μπορούν να συμβούν. Από 5 Φεβρουαρίου 2018, στην Πάνω Σκηνή, κάθε Δευτέρα και Τρίτη.
  • Τέσσερις γυναίκες σκηνοθέτιδες, η Ελένη Δημοπούλου, η Κίρκη Καραλή, η Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη και η Κυριακή Σπανού, συνενώνονται σε μια χειρονομία γυναικείας συνύπαρξης και σε μια καλλιτεχνική επιλογή στο έργο «Κάσσυ» του Ανδρέα Φλουράκη. Από 19 Φεβρουαρίου στην Κάτω Σκηνή, κάθε Δευτέρα και Τρίτη.

Το Από Μηχανής Θέατρο θα φιλοξενήσει την παράσταση για παιδιά «Ενα ξωτικό στην πόρτα μου» από την Ομάδα Κοπέρνικος, με παραστάσεις καθημερινά για σχολεία και τις Κυριακές για τα παιδιά που θα πηγαίνουν με τους γονείς ή τους… νονούς τους. Από 27 Νοεμβρίου.

Επίσης θα φιλοξενηθεί μια παράσταση του Θέμη Μουμουλίδη καθώς και το νεολληνικό κειμενο που αυτή τη στιγμή γράφουν οι Γιώργος Παλούμπης και Αντώνης Τσιοτσιοπουλος. Και η πρώτη σεζόν σ’ αυτό το ξεκίνημα του Από Μηχανής Θεάτρου θα κλείσει με την Θεατρική Πλατφόρμα που επιμελείται ο Αντώνης Κούφαλης, με οκτώ παραστάσεις νέων δημιουργών. Περισσότερες πληροφορίες σύντομα στην ηλεκτρονική σελίδα του θεάτρου, για τους όρους συμμετοχής και υποβολής αιτήσεων.

Όλγα Σελλά