Μουσική Συναντήσεις

Duende : ένα κεραμίδι για την τζαζ

« Για μένα η jazz είναι αλήθεια. Είναι ο πιο έντιμος τρόπος να δημιουργήσεις μουσική, αποκαλύπτοντας κάτι μέχρι πριν λίγο άγνωστο, τόσο στον ακροατή όσο και σε σένα τον ίδιο ως μουσικό ερμηνευτή, μέσα από συνεχείς αυτοσχεδιασμούς, που αφήνουν τη μουσική να περάσει μέσα από εσένα.

Είμαι ευτυχής που έρχομαι ξανά με το κουιντέτο μου στην Ελλάδα και στο νέο Duende Jazz Bar, στη Θεσσαλονίκη. Ανυπομονώ να δω ξανά τους φίλους μου. Αναρωτιέμαι τι θα γεννήσει η μουσική αυτή τη φορά. Η μπάντα μας δεν διαφέρει πολύ από την προηγούμενη συνάντησή μας. Έχουμε κρατήσει την βασική μας προσέγγιση και ανυπομονούμε να διαδώσουμε την αγάπη διαμέσου της μουσικής»

Νathan Birchall  σαξοφωνίστας, συνθέτης ( 14 & 15 Οκτωβρίου live στο  Duende Jazz bar)

« Τον παλιό καιρό στη Νέα Υόρκη, ιδιοκτήτες κα διαχειριστές των  jazz-clubs  ήταν άνθρωποι με βαθιά γνώση αυτής της μουσικής και άποψη για τον χώρο.  Ήταν άνθρωποι, που και οι ίδιοι οι μουσικοί τους σέβονταν και πήγαιναν ακόμη και για να τους  συμβουλευτούν. Αυτό είναι και ο Κώστας Βουλτσίδης, ένας  αυθεντικός jazz-man, ίσως και ο μοναδικός στην Ελλάδα, γιατί το Duende στη Θεσσαλονίκη είναι ο Κώστας. Είναι το πρόσωπο που κάνει τον χώρο, αυτό που είναι. Αγαπάει και υπηρετεί την τζαζ, έχει προσωπικό κριτήριο για το ποιος, πως και πότε θα εμφανιστεί. Έχει άποψη και γνώση για ό, τι αφορά τον ήχο, αλλά και τον dj και το πρόγραμμά του πριν ή ενδιάμεσα σε μια live εμφάνιση. Δεν είναι τουρίστας της τζαζ. Έπαιξε, άκουσε, πλήρωσε το όραμά του γι αυτή τη μουσική. Αυτή τη στιγμή απευθύνεται στους λάτρεις της, αλλά ταυτόχρονα εκπαιδεύει το κοινό της Θεσσαλονίκης σ’ αυτό το είδος, βασιζόμενος στο προσωπικό του κριτήριο για καλή μουσική κι όχι στο τι μαρκετίστικα ζητάει η «αγορά». Προτείνει ονόματα της διεθνούς σύγχρονης μουσικής σκηνής, αλλά και θρύλους της τζαζ. Δεν είναι τυχαίο ότι κορυφαίοι μουσικοί όπως ο Gary Bartz, ο Matthiew Hallsall, o Nat Birhall ήρθαν  αποκλειστικά, αλλά και ηχογράφησαν στο Duende».

Ζακ  Σαμουήλ  δημοσιογράφος, μουσικός παραγωγός.

gary

 

« Δεν μπορώ μιλώντας για το Duende, να μη γυρίσω σχεδόν 20 χρόνια πίσω, στα χρόνια του Ατενέουμ και τα μαθήματα αυτοσχεδιασμού, που παρακολουθούσαμε μαζί με τον Κώστα Βουλτσίδη, με δάσκαλο και μέντορά μας  τον Σύλβιο Σύρρο. Πήραμε ο καθένας το δρόμο του στο ταξίδι της τζαζ και δεν πάψαμε να συναντιόμαστε ακόμη κι όταν ο Κώστας πήγε στη Ν.Υ.  Μια βαθιά φιλία, με βασικό συστατικό την απόλυτη αγάπη γι’ αυτή τη μουσική. Στο Duende στη Λάρισα είχα συχνά παρουσιάσει τη δουλειά μου και οι δύο ζωντανές εμφανίσεις  με το τρίο μου, στο νέο  Duende και την πόλη της Θεσσαλονίκης την προηγούμενη σαιζόν, που θα τις ζήλευε κάθε καλλιτέχνης του χώρου στην Ελλάδα, για το θερμό κοινό που τις παρακολούθησε, αλλά και τον άψογο χώρο που μας φιλοξένησε, είναι ο λόγος που με κάνει να το εμπιστευτώ και γι’ αυτή την χρονιά. Ο επαγγελματισμός και η σοβαρότητα με την οποία προσεγγίζει ο Κώστας την τζαζ και το όραμα του γι’ αυτή, κόντρα στους δύσκολους καιρούς για τέτοιου είδους προσπάθειες, είναι εγγύηση επιτυχίας. Για μένα η τζαζ θέλει παρέα και φαίνεται από τις μέχρι τώρα συνεργασίες μου. Απολαμβάνω το μοίρασμα με τους μουσικούς μου, αλλά και τους ανθρώπους που είναι αυθεντικό κομμάτι της. Αν έβαζα μια λέξη δίπλα στο Duende, θα ήταν αγάπη».

Σπύρος Μάνεσης πιανίστας, συνθέτης

ARVE Error: Mode: lazyload not available (ARVE Pro not active?), switching to normal mode

 

Είχα υποσχεθεί στους συνεργάτες μου πως αυτή τη φορά το κείμενό μου θα ήταν μικρό. Μια αναφορά στο νέο πρόγραμμα της μουσικής σκηνής, που εμφανίστηκε πριν έναν χρόνο  στο κέντρο της πόλης επί της οδού Καλαποθάκη 16 και άλλαξε τον χάρτη στα μουσικά πράγματα, κάνοντας τη διαφορά με ένα αμιγώς τζαζ χαρακτήρα. Το Duende jazz bar. Όμως συνάντησα έναν άνθρωπο, τον Κώστα Βουλτσίδη και την ιστορία του, που θα μπορούσε να γίνει ντοκιμαντέρ και αποφάσισα να την καταγράψω, μέσα από την προσωπική του αφήγηση, αλλά και τις δηλώσεις κορυφαίων  μουσικών της τζαζ, από τη διεθνή και εγχώρια σκηνή, που ανάμεσα στις σημαντικές επαγγελματικές τους υποχρεώσεις, δέχτηκαν με προθυμία που με εξέπληξε, να μιλήσουν για τη συνεργασία τους.

« Ερχόμενος από τη Λάρισα για τις σπουδές μου ήρθα σ’ επαφή με τη τζαζ και μαγεύτηκα από την πρώτη στιγμή. Νύχτες στο τζαζ μπαρ «Μαντάτο» με μουσικούς όπως οι Νίκος Καπελίδης, Dany Hayes, Manny Boyd, ακούσματα βινυλίου από γνώστες του είδους. Μουσικές διαδρομές που με έκαναν να τα παρατήσω όλα και να ασχοληθώ μ’ αυτό που είχε ξυπνήσει μέσα μου πρωτόγνωρα συναισθήματα, με μια ακαταμάχητη έλξη. Το να βρεις τότε δάσκαλο για σαξόφωνο και μάλιστα για τζαζ, ήταν δύσκολο στη Θεσσαλονίκη. Αυτό όμως δε στάθηκε για κανέναν λόγο εμπόδιο, σε αυτό που τόσο ήθελα να κάνω. Έβαζα δίσκους να παίζουν για ώρες ατέλειωτες και προσπαθούσα να πατήσω πάνω τους, να τους ακολουθήσω. Στην πορεία μαθήτευσα δίπλα στον Ανδρέα Μνιέστρη και επόμενη στάση ήταν η Αθήνα. Μια παρέα με τις ίδιες μουσικές ανησυχίες με τους Σπύρο Μάνεση, Γιάννη Παπαναστασίου, Μάνο Θεοδωσάκη,  είμαστε από τους πρώτους σπουδαστές του Ατενέουμ, με τον κορυφαίο Σύλβιο Σύρρο. Ο αυτοσχεδιασμός, που είναι και η ουσία της jazz, έγινε μέρος και φιλοσοφία της ζωής μου. Το duende δεν επαναλαμβάνεται ποτέ, όπως τα σχήματα της θάλασσας δεν επαναλαμβάνονται ποτέ στη θύελλα, όπως έλεγε κι Λόρκα» αφηγείται ο Κώστας Βουλτσίδης.

«Αυτό σε έκανε να φύγεις στη Ν.Υόρκη;»

« Πήγα εκεί και έμεινα για δύο χρόνια, θέλοντας να καταλάβω, γιατί αυτή η μουσική που είχε μπει στις φλέβες μου, βγαίνει «αλλιώς» εκεί. Γιατί ανθίζει κι εξελίσσεται μ’ αυτόν τον ιδιαίτερο τρόπο. Συνειδητοποίησα λοιπόν πως αυτό συμβαίνει, γιατί εκεί η τζαζ είναι τρόπος ζωής. Ζουν και αναπνέουν τζαζ. Οι χώροι είναι λιτοί κι απέριττοι, η μουσική έχει τον μόνο λόγο σε μια πόλη που ο ανταγωνισμός είναι συνεχής και αδυσώπητος, ανάμεσα σε μουσικούς με υψηλό επίπεδο και συνεχή εξέλιξη. Το τέλειο της κάθε στιγμής καταρρίπτεται από τον ίδιο τον καλλιτέχνη ή άλλον  μουσικό την επόμενη φορά. Δεν νιώθεις θρύλος, όσο καλός και να είσαι. Είσαι εργάτης της τζαζ και ήταν μοναδικό το συναίσθημα, να σου μιλούν χωρίς ίχνος βεντετισμού μορφές της τζαζ, όταν τους συναντούσες  τυχαία έξω από τα στούντιο της Blue Note Records.  Έμαθα πώς λειτουργούν αυτοί οι χώροι και υιοθέτησα την αισθητική στους. Δεν θα ξεχάσω τις φορές, που μέσα στο μετρό, κάποιος ηλικιωμένος σηκωνόταν και μου έδινε τη θέση του, μόνο και μόνο γιατί με είχε δει με το σαξόφωνο στην πλάτη. Ήμουν μουσικός της τζαζ γι’ αυτούς κι αυτό ήταν κάτι ιερό».

nat

 

« Όταν γύρισα στην Ελλάδα και μετά από διάφορες περιπλανήσεις, κατάλαβα πως το να κάνω μια μουσική σκηνή, σαν αυτές που είχα δει και είχα ζήσει στη Ν.Υ., όπου ο μουσικός είναι ο πρωταγωνιστής, ήταν μονόδρομος. Αποφάσισα να τον δημιουργήσω το 2009 στη Λάρισα. Φιλοξενήθηκαν πολλά σχήματα της εγχώριας τζαζ,  που παρουσίασαν τη δουλειά τους και dj  ιδιαίτερα ενημερωμένοι, όπως ο Θοδωρής Τριανταφύλλου, που ερχόταν από τη Θεσσαλονίκη, έντυναν τα υπόλοιπα βράδια.

Ένα τέτοιο βράδυ  συνάντησα τη μουσική του Nathan Birchall. Με συγκλόνισε  το παίξιμο αυτού του σαξοφωνίστα, που ζούσε σαν μοναχός αποτραβηγμένος στα περίχωρα του Μάντσεστερ και πήρα το θάρρος λίγο αργότερα να τον καλέσω. Ίσως ήταν από τις πιο ευτυχισμένες στιγμές της ζωής μου όταν έλαβα το e-mail με την θετική του απάντηση, έπειτα από μια σειρά επικοινωνιών, μέσα από τις οποίες αντιλήφθηκε την αγάπη μου για τη τζαζ και βρήκαμε τους κοινούς μας κώδικες. Η δεύτερη εμφάνισή του, στο Duende στη Λάρισα την άνοιξη του 2013, ηχογραφήθηκε σε ένα διπλό άλμπουμ το « Live in Larissa » με εξώφυλλο του αδελφικού φίλου Γιάννη Ιωαννίδη, ο οποίος είναι ο εικαστικός καλλιτέχνης πίσω από όλα τα δημιουργικά του Duende.  Όταν κυκλοφόρησε το 2014, απέσπασε διθυραμβικές κριτικές κατακτώντας την πρώτη θέση στον κόσμο της τζαζ, σε Ηνωμένο Βασίλειο και ΗΠΑ (The Wire, Mojo, UK Vibes, Jazz Journal, All About Jazz κ.α.)!  Περιμένω με συγκίνηση να τον φιλοξενήσουμε  ξανά στη σκηνή του Duende, αυτή τη φορά στη Θεσσαλονίκη. Αλλά θα στα διηγηθεί καλύτερα ο ίδιος ο Νat».

 

ARVE Error: Mode: lazyload not available (ARVE Pro not active?), switching to normal mode

«Όταν έλαβα την πρόσκληση του Κώστα να παίξω στη Λάρισα δεν ήξερα τι να περιμένω. Από τις φωτογραφίες του μπαρ και βλέποντας το πιάνο του στη σκηνή, αντιλήφθηκα ότι μιλάω με σοβαρό άνθρωπο του χώρου. Στην πρότασή του να ηχογραφηθεί η συναυλία χωρίς καμιά δέσμευση και περιορισμό από μέρους μου, σκέφτηκα πως δεν είχα τίποτα να χάσω. Συνάντησα ένα ενημερωμένο ένθερμο κοινό. Αυτό λειτούργησε καταλυτικά σε μας, γιατί εμπνέεσαι όταν το κοινό σε παρακολουθεί και απολαμβάνει τη μουσική σου με τόση προσήλωση. Το διπλό άλμπουμ « Live in Larissa » βγήκε σε βινύλιο και κατέκτησε Αγγλία και Αμερική, ενώ χαρακτηρίστηκε ως η καλύτερη δουλειά μου. Νιώθω αιώνια ευγνώμων απέναντι στον Κώστα Βουλτσίδη, που η διορατικότητά του μου χάρισε αυτή την επιτυχία! » αφηγείται ο Nat Birchall.

Το Duende όμως, δε σταμάτησε να εμπνέει τους καλλιτέχνες της τζαζ, που φιλοξένησε τη χρονιά που πέρασε. Ο κουβανός  κορυφαίος  ντράμερ της σύγχρονης τζαζ και καθηγητής του πανεπιστημίου του Μπέρκλεϋ Francisco Mela, από τα live με τους Leo Genovese Trio, εμπνεύστηκε ένα κομμάτι, του οποίου η χειρόγραφη παρτιτούρα παρατίθεται στη συνέχεια.

partitoura

 

Ο Aργεντίνος Leo Genovese αναφέρει χαρακτηριστικά: « Όταν παίξαμε στο Duende με το τρίο νιώσαμε πως ο χώρος, το κοινό, ο ήχος, τα πάντα έδιναν μια μοναδική αίσθηση στη βραδιά. Η αγάπη που μοιραστήκαμε, όταν ακούγαμε και σκεφτόμαστε  τον αυτοσχεδιασμό και η αναζήτηση της ελευθερίας, ενώθηκαν με ένα μυστηριακό κόσμο. Ένας ξεχωριστός χώρος στην Ευρώπη, όπου όλα  είναι όπως πρέπει και ο πνευματικός κόσμος αντηχεί, προσδίδοντας μια σχεδόν μεταφυσική εμπειρία».

Ο ιταλός Francesco Marcocci συνεχίζει : « Ήταν μια μαγική στιγμή οι εμφανίσεις μας με το Leo Genovese Trio. Το  Duende είναι ακριβώς αυτό που χρειάζεται ένα jazz club, καλή ακουστική, καλό σημείο στην πόλη και φιλόξενο για τον  καλλιτέχνη. Ο Κώστας Βουλτσίδης και ο συνέταιρός του Νίκος Παπαδημητράκης ξέρουν πώς να σε κάνουν να νιώθεις σαν στο σπίτι σου. Δεν μου φαίνεται παράξενο, που ο χώρος έγινε συνώνυμο της τζαζ και ο Φραντσίσκο εμπνεύστηκε το νέο του κομμάτι από αυτό!»

trio

«Το Duende είναι το σπίτι της jazz και της καλής μουσικής στην πόλη. Ο Κώστας άκουσε την τελευταία μου δουλειά και μου εξέφρασε την επιθυμία του, να την παρουσιάσω στον χώρο του. Είναι πολύ σημαντικό, ο ιδιοκτήτης της επιχείρησης να είναι λάτρης της μουσικής. Αυτό, σε συνδυασμό με τη ζεστασιά όλων των ανθρώπων του Duende, το κάνουν  να ξεχωρίζει».

Γιώργος Αβραμίδης τρομπετίστας, συνθέτης

avramidis

« Σέβομαι τον Κώστα Βουλτσίδη και την αισθητική του όσον αφορά σε αυτό που λέγεται τζαζ. Γνωρίζοντάς τον από το Duende της Λάρισας, ζήτησα να συνεργαστούμε μόλις έμαθα ότι έρχεται Θεσσαλονίκη. Έλειπε μια τέτοιου είδους σκηνή από την πόλη, που δημιουργήθηκε από  έναν άνθρωπο, που ζει για να διαδώσει την τζαζ στον κόσμο. Η δημιουργία της Jazz Band του Duende, με την οποία κάθε Τρίτη πλαισιώνουμε έναν καινούριο καλεσμένο καλλιτέχνη, συνήθως τραγουδιστή ή τραγουδίστρια από διάφορα στυλ της jazz, είναι πρόκληση και χαρά, που με τη συμμετοχή του κοινού μετατρέπεται σε μια γιορτή. Κάθε εμφάνιση γεννά καινούρια πράγματα και συναισθήματα.»

Γιάννης Οικονομίδης τρομπετίστας, συνθέτης,  ιδρυτής των Aroma Caribe

oikonomidis

Η τραγουδίστρια της τζαζ Νάσια Γκόφα συμπληρώνει: « Εμφανίστηκα στο Duende έχοντας εμπιστοσύνη στη σοβαρότητα με την οποία ο Κώστας αντιμετωπίζει τη τζαζ, τον οποίο γνωρίζω από τις σπουδές μας στη μουσική και εκτιμώ τη φιλοσοφία και την πορεία του στον χώρο. Ήταν χαρά και τύχη να πλαισιωθώ από μια τόσο υψηλού επιπέδου μπάντα. Η τζαζ είναι ο τρόπος να εκφράζομαι και είναι ένα είδος στο οποίο δεν αρκεί μια καλή φωνή. Χρειάζεται καλή και συνεχής εκπαίδευση και η τραγουδίστρια δίνει αγώνα να θεωρηθεί ισότιμη των μουσικών με τους οποίους συνεργάζεται, μέσα από μια συνεχή επικοινωνία και δόσιμο. Αυτό το βρήκα εδώ.»

gofa

Ο διεθνούς φήμης έλληνας ντράμερ Γιώργος Σπανός αναφέρει:  « Δέχτηκα χωρίς δεύτερη σκέψη την πρόσκληση του Κώστα, γιατί εκτιμά τη μουσική μου και είναι από τους ελάχιστους ανθρώπους του χώρου, που σέβεται τη μουσική και τους μουσικούς, έχοντας γνώση και όραμα. Η εμφάνισή μας με τους Lawrence Clark  και  Joris Teepe ήταν φοβερή. Το κοινό ενθουσιώδες και ο χώρος εξαιρετικός. Ήδη σκέφτομαι την επόμενη εμφάνισή μου εκεί».

spanos

 

Ο βρετανός  Matthiew Halsall , που πραγματικά έδωσε μερικά από τα καλύτερα live της χρονιάς, δήλωσε ενθουσιασμένος από την υποδοχή του κοινού και τη σκηνή του Duende και ήδη οργανώνεται η εμφάνιση του για τις αρχές του 2017, ενώ συμμετείχε στο ντοκιμαντέρ του Δημήτρη Παπαδόπουλου.

ARVE Error: Mode: lazyload not available (ARVE Pro not active?), switching to normal mode

«Το Duende στη Θεσσαλονίκη είναι αυτή τη φορά μια ομαδική δουλειά. Νιώθω τυχερός, που με παρακίνησε ο Νίκος Παπαδημητράκης να δημιουργήσουμε ένα νέο σπίτι για τη τζαζ σ’ αυτή την πόλη. Οι συνεργασία με τους μουσικούς που φιλοξενούνται, με  κάνει να νιώθω πως πλέον αυτό είναι «οικογενειακή» υπόθεση. Όσον αφορά την τζαζ, το μόνο που με προβληματίζει , είναι μήπως ο υπερβολικός ακαδημαϊσμός οδηγήσει στην  απώλεια του βασικού της χαρακτηριστικού, που είναι ο αυτοσχεδιασμός» κλείνει την κουβέντα μας ο Κώστας Βουλτσίδης.

«..Είναι λοιπόν φυσικό, σα φτάσει αυτή η φυγή, να νοιώσουν όλοι την επίδρασή της – οι μυημένοι που ξέρουν πως το στυλ μπορεί να κατακτήσει και το φθηνότερο υλικό, μα κι οι άλλοι, οι αμύητοι, που νοιώθουν μια απροσδιόριστη αλλά πέρα για  πέρα αυθεντική συγκίνηση…» Duende, Φρεδερίκο Γκαρσία Λόρκα

 

Ρεπορταζ – κείμενο : Μαρία Μαυρίδου

http://duendejazzbar.gr/events

Ζωντανές εμφανίσεις

  • Από την Τρίτη 20 Σεπτέμβρη και κάθε Τριτη

η Duende Jazz Orchestra με πολλούς και διάφορους καλεσμένους

  • Από Οκτώβριο ως και Δεκέμβριο

-Νικος Τουλιάτος + Χρήστος Γερμένογλου  duet

-Nat Birchall Quintet (England)

-Sakis Papadimitriou Quintet

-Georgia Syllaiou Quintet

-Florian Pellissier Quintet(France)

-Alex Maguire Quartet

-Canvas trio

-Per Oddvar Johansen, Helge Lien, Torben Snekkestad (Norway)

-Μπάμπης Παπαδόπουλος + Χρήστος Γερμένογλου  duet