Έφηβος Κινηματογράφος Παιδί

Οι μικροί θεοί του κινηματογράφου στο Φεστιβάλ Ολυμπίας

“Μπορεί μια ταινία για ένα κορίτσι που πεθαίνει να είναι γεμάτη ελπίδα και χιούμορ;”, αναρωτήθηκε στο σκεπτικό της η κριτική  επιτροπή του 21ου Φεστιβάλ  Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους τιμώντας με το βραβείο καλύτερης ταινίας το «Σούπα Μόντο» του Likarion Wainaina, δίνοντας την απάντηση :  «Ναι, μπορεί! Αυτή η ταινία δείχνει με ευφυή τρόπο πως ο θάνατος είναι κομμάτι της ζωής».

Η ταινία που έκλεψε τις εντυπώσεις  αλλά και την καρδιά μικρών και μεγάλων στο φετινό φεστιβάλ παρακολουθεί τους δύο τελευταίους μήνες της 9χρονης Τζο από την Κένυα η οποία λατρεύει τις ταινίες δράσης με υπερήρωες.  Σε ένδειξη συμπαράστασης, όλο το χωριό, αποφασίζει να την αντιμετωπίσει  ως supergirl. Και το κοριτσάκι, αντί να σπαταλάει τον πολύτιμο χρόνο που του μένει ξαπλωμένη σε ένα κρεβάτι, περνάει τις πιο ευτυχισμένες εβδομάδες της ζωής του… Στους συμπαραγωγούς της ταινίας συναντάμε τον γνωστό γερμανό σκηνοθέτη του «Τρέξε Λόλα, τρέξε», Τομ Τίκβερ.

Η  ταινία, αντιπροσωπευτική της φιλοσοφίας και του πνεύματος που διέπει το φεστιβάλ Ολυμπίας, απέσπασε ακόμα το βραβείο σεναρίου ταινίας μεγάλου μήκους, το βραβείο της Βουλής των Ελλήνων «Ανθρώπινες Αξίες» καθώς και το βραβείο της  Ευρωπαϊκής Ένωσης Παιδικού Κινηματογράφου (ECFA).

Τα Βραβεία αναλυτικά

Καλύτερη Ταινία Μεγάλου Μήκους

Σούπα Μόντο / Supa Modo, Likarion Wainaina, Kenya-Germany, 2018, 74’

Μπορεί μια ταινία για ένα κορίτσι που πεθαίνει να είναι γεμάτη ελπίδα και χιούμορ; Ναι, μπορεί! Αυτή η ταινία δείχνει με ευφυή τρόπο πως ο θάνατος είναι κομμάτι της ζωής.

Καλύτερη Ταινία Μικρού Μήκους Μυθοπλασίας

Η αντικαταστάτρια / Shadow boxer, Andreas Bøggild Monies, Denmark, 2017, 22΄

Μια συγκινητική ιστορία που χρησιμοποιεί τη φόρμα ταινίας μικρού μήκους όσο το δυνατόν καλύτερα. Τελικά ο ανταγωνισμός αντικαθίσταται από την ενσυναίσθηση και την υποστήριξη.

Καλύτερη Ταινία Μικρού Μήκους Κινουμένου Σχεδίου

Ο παππούς μου κρύβεται / My grandpa is hiding, Anne Huynh, France, 2018, 7΄

Οι εξαιρετικές εικόνες αυτής της ταινίας αφηγούνται μια ποιητική ιστορία.

Βραβείο Σκηνοθεσίας σε Ταινία Μεγάλου Μήκους

Στους Jeppe Vig Find και Marie Rønn Γυάλινη για την ταινία Γυάλινη χώρα / Land of glass, Denmark, 2017, 88’

Η ευρηματική σκηνοθεσία του κυρίου Jeppe Vig Find και της κυρίας Marie Ronn φέρνει τη μαγεία στον πραγματικό κόσμο.

Βραβείο Σεναρίου σε Ταινία Μεγάλου Μήκους

Στους Mugambi Nthiga, Silas Miami, Wanjeri Gakuru, Kamau Wandung’u για την ταινία Σούπα Μόντο / Supa Modo, Likarion Wainaina, Kenya-Germany, 2018, 74’

Ένα χαρισματικό σενάριο που έχει στοιχεία ταινίας με υπέρήρωες μέσα σε ένα τελείως διαφορετικό σκηνικό.

Βραβείο Καλύτερης Ερμηνείας Αγοριού

Στον Nick Holaschke για τον ρόλο του Sami στην ταινία Ο Μάτι, ο Σάμι και τα τρία μεγαλύτερα λάθη του σύμπαντος / Matti and Sami and the three biggest mistakes in the universe, Stefan Westerwelle, Germany-Finland, 2018, 94’

Το βραβείο πηγαίνει σε ένα καινούργιο νεαρό ταλέντο που υποδύεται τον ρόλο του με αυθεντικό τρόπο και πείσμα.

Βραβείο Καλύτερης Ερμηνείας Κοριτσιού

Στην Tsering Chokeyi, για τον ρόλο της Pema στην ταινία Τα κριθαροχώραφα στην άλλη πλευρά του βουνού / Barley fields on the other side of the mountain, Tian Tsering, UK, 2017, 88’

Μια εντυπωσιακή ερμηνεία ενός κοριτσιού που παίρνει μια απόφαση, η οποία θα της αλλάξει τη ζωή.

Ειδική Μνεία

Φορτούνα / Fortuna, Germinal Roaux, Switzerland-Belgium, 2018, 106′

Για την έξοχη κινηματογράφηση των εξωτερικών, αλλά κυρίως των εσωτερικών χώρων σε ασπρόμαυρο φιλμ, σε format 4:3.

To βραβείο ντοκιμαντέρ κέρδισε η ταινία Λιάνα  των Aaron Kopp-Amanda Kopp (Σουαζιλάνδη-Κατάρ-ΗΠΑ), που συνδυάζει την ζωντανή δράση  με το κινούμενο σχέδιο. Ηρωίδα είναι ένα κορίτσι που ξεκινάει για μια επικίνδυνη αποστολή διάσωσης των δύο δίδυμων αδελφών της. Το αφρικανικό αυτό παραμύθι γεννήθηκε  στην φαντασία πέντε ορφανών παιδιών από τη Σουαζιλάνδη.

Στο πλαίσιο της απονομής των βραβείων, τόσο του 21ου Φεστιβάλ όσο και της Camera Zizanio, βραβεύτηκαν ταινίες από την Ολλανδία μέχρι τη Γεωργία και από τις ΗΠΑ μέχρι την Ιορδανία αλλά και από πολλές πόλεις και περιοχές της Ελλάδος (από το Αιγάλεω μέχρι την Σύρο και από τη Ν.Σμύρνη μέχρι τα Χανιά). Είναι ενδεικτικό πως το ΓΕΛ Κερατσινίου εδώ και 5 χρόνια στέλνει ταινία στο φεστιβάλ.

Στη σκηνή, για να παραλάβουν τα βραβεία τους, βρέθηκαν από μικρά παιδιά του Δημοτικού, μέχρι έφηβοι γενικών αλλά και επαγγελματικών λυκείων που διαγωνίστηκαν και διακρίθηκαν για τις ταινίες τους –οι «μικροί θεοί του κινηματογράφου», όπως τους χαρακτήρισε ο Νίκος Καβουκίδης, θερμός υποστηρικτής του φεστιβάλ, που προσφέρει κάθε χρόνο το ομώνυμο βραβείο.

Ανεβαίνοντας στη σκηνή, η πρώην υπουργός πολιτισμού κ.Κονιόρδου, η οποία υπέγραψε τον περασμένο Γενάρη την προγραμματική σύμβαση του ΥΠΠΟΑ με την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και την ΚΟΙΝΣΕΠ Φεστιβάλ Ολυμπίας, χαρακτήρισε το φεστιβάλ ως «ένα θαύμα που συντελείται στην Ηλεία. Αισθάνομαι ευγνωμοσύνη που μου έλαχε στην θητεία μου να γνωρίσω αυτήν την απίστευτη ομάδα που με πείσμα, πίστη, αφοσίωση και βαθιά αγάπη έδωσαν φτερά σε αυτό το φεστιβάλ».

Αξίζει να αναφερθεί πως στη διάρκεια της εβδομάδας διεξαγωγής του 21ου Φεστιβάλ, και μόνο στο πλαίσιο του Mythos Project, ενός από τα πιο δημοφιλή εργαστήρια του School Cinema, 105 παιδιά από 14 χώρες δημιούργησαν 15 ταινίες.

Ο Χρήστος Κωνσταντόπουλος, πρόεδρος της ΚΟΙΝΣΕΠ Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας, τόνισε πως «στόχος του φεστιβάλ είναι να καταστήσουμε τον Πύργο τόπο κινηματογραφικής συνάντησης όλο το χρόνο, κάτι που ελπίζουμε πως σε 1-2 χρόνια, θα είναι εφικτό με έδρα μας τον ΑΣΟ. Η πόλη έχει αγκαλιάσει το φεστιβάλ εδώ και χρόνια, ενώ πέραν των ήδη υπαρχουσών συνεργασιών αναπτύσσουμε νέες συνέργειες με δημόσιους και πανεπιστημιακούς θεσμούς».

Παίρνοντας τον λόγο, η Γενική Γραμματέας Ισότητας των Φύλων Φωτεινή Κούβελα, είπε πως η Γενική Γραμματεία συνεργάζεται με το Φεστιβάλ εδώ και 3 χρόνια «καθώς  πιστεύουμε πως ζητήματα όπως η έμφυλη βία και ο σεξισμός είναι σημαντικό να περνάνε μέσα από το σινεμά, για να μην θρηνούμε κανένα κορίτσι στη θάλασσα και κανέναν Ζακ…».

Εκτός από την υπογραφή πρωτοκόλλου συνεργασίας με το ΕΚΠΑ, το Φεστιβάλ ανακοίνωσε τη συνεργασία του και με το νεοσύστατο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αθήνας και το Τμήμα Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας, ενώ ο Κώστας Δήμος, υπεύθυνος προγράμματος του τηλεοπτικού σταθμού της Βουλής,  με αφορμή την απονομή του βραβείου της Βουλής, μίλησε για τη ζώνη προβολής παιδικών ταινιών που έχει θεσπίσει το κανάλι αλλά και τα «Φοιτητιβίσματα», 15λεπτα ντοκιμαντέρ που δημιουργούν φοιτητές ελληνικών πανεπιστημίων και επίσης προβάλλει ο σταθμός.

Η μελλοντική μετεγκατάσταση του φεστιβάλ στις αποθήκες του ΑΣΟ «πρωταγωνίστησε» και στα Zizanio News, τα χιουμοριστικά καθημερινά βιντεάκια που γυρίζουν τα παιδιά κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ. Ο αντιπεριφερειάρχης Ηλείας και πρόεδρος της του φεστιβάλ Γιώργος Γεωργιόπουλος ευχήθηκε «του χρόνου, από αυτήν την θέση να σας αναγγείλω πως  έχουν αρχίσει οι εργασίες…».

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής και εμπνευστής του φεστιβάλ Δημήτρης Σπύρου, αφού ευχαρίστησε τους δημιουργούς που συμμετείχαν στο φεστιβάλ , τις κριτικές επιτροπές, τα παιδιά, και το κοινό που συμμετείχαν στις 366 εκδηλώσεις που διοργανώθηκαν μέσα στις 7 μέρες της διοργάνωσης, υπογράμμισε την σημασία του pitching lab που για πρώτη φορά διοργάνωσε ο θεσμός:  «Με αυτόν τον τρόπο ενθαρρύνουμε τη δημιουργία ταινιών για παιδιά και νέους στην Ελλάδα. Υπάρχει  ειδική κατηγορία χρηματοδότησης για τέτοιες ταινίες στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου που όμως δεν δέχεται αρκετές προτάσεις. Ε, φέτος θα έχετε 12 προτάσεις» είπε απευθυνόμενος στους εκπροσώπους του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.

Ο Δ.Σπύρου μίλησε επίσης για το αυξημένο ενδιαφέρον των μεταπτυχιακών φοιτητών για το φεστιβάλ  και τις διπλωματικές εργασίες που πλέον γίνονται με αντικείμενο τον θεσμό, ενώ αναφέρθηκε στις νέες συνεργασίες με ελληνικά και ξένα πανεπιστήμια.

«Όμως», κατέληξε, «το φεστιβάλ ασφυκτιά πλέον. Η μόνη λύση είναι ο χώρος του ΑΣΟ». Και προσέθεσε: «Φιλοδοξώ το καλύτερο περιφερειακό Film Office στην Ελλάδα να στηθεί στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας με έδρα το νέο  μας χώρο!»

Την Παρασκευή, το φεστιβάλ επισκέφθηκε η νέα υπουργος Πολιτισμού και Αθλητισμού Μυρσίνη Ζορμπά η οποία παρακολούθησε με μεγάλο ενδιαφέρον και ενθουσιασμό τις προβολές. Νωρίτερα, δήλωσε πως ήθελε πάντοτε να επισκεφθεί το φεστιβάλ, «γιατί και τον κ. Σπύρου εκτιμώ ,  και με ελκύει το ότι η αχαλίνωτη φαντασία των παιδιών μπορεί να διοχετευτεί  μέσα από τον κινηματογράφο. Έχω ασχοληθεί πολλά χρόνια με τα δικαιώματα των παιδιών, επομένως πιστεύω ότι και το δικαίωμα στον πολιτισμό είναι ένα πολύ ισχυρό δικαίωμα, το οποίο δεν αναγνωρίζουμε εύκολα.  Εδώ όμως αυτό γίνεται έμπρακτα. Το Φεστιβάλ έχει μια μεγάλη εμβέλεια, πολύ μεγαλύτερη από την τοπική, και συναντά κανείς σε όλη την Ελλάδα ανθρώπους που το εκτιμούν και που θα ήθελαν κι εκείνοι να φτάσει κοντά τους. Έχει μια πολύ δυναμική σχέση με την πόλη  και μπορεί πραγματικά να απλωθεί στη διάρκεια της χρονιάς. Γιατί αυτό που θέλουμε είναι η εκπαίδευση των παιδιών μέσα από τα οπτικοακουστικά».

Στο ερώτημα σε ποια φάση, από πλευράς ΥΠΠΟ, βρίσκεται το σχέδιο μετεγκατάστασης του Φεστιβάλ στο κτίριο των παλιών αποθηκών του ΑΣΟ στον Πύργο, μετά την εξαγγελία του πρωθυπουργού πως θα δοθούν 8 εκ. ευρώ για τον σκοπό αυτό,  η υπουργός είπε: «Είμαστε έτοιμοι, τα χρήματα υπάρχουν. Υπήρξε μια ασάφεια  ως προς το ιδιοκτησιακό καθεστώς, η οποία όμως έχει λυθεί κι επομένως πιστεύω ότι μέσα στο επόμενο διάστημα των 1-2 βδομάδων, θα είμαστε σε θέση να προχωρήσουμε αυτό το θέμα με πολύ γρήγορα βήματα, σε συνεργασία με την Περιφέρεια. Έτσι, του χρόνου, αν οι εργασίες γίνουν γρήγορα, το Φεστιβάλ, ενδεχομένως, να μπορεί να βρίσκεται στο σπίτι του…  Γιατί  ένα τέτοιο Φεστιβάλ, εκτός από τη φαντασία και όλα τα υπόλοιπα που διαθέτει,  χρειάζεται και χώρους». Πριν αναχωρήσει από τον Πύργο η κ.Ζορμπά, συνοδευόμενη από τον καλλιτεχνικό διευθυντή Δ.Σπύρου και από την βουλευτή νομού Ηλείας  Έφη Γεωργοπούλου-Σαλτάρη επισκέφθηκε το σταφιδεργοστάσιο του ΑΣΟ, προκειμένου να αποκτήσει προσωπική εικόνα για τον χώρο και διαπίστωσε πως είναι ο ιδανικός χώρος για την περαιτέρω ανάπτυξη και μελλοντική εξέλιξη του θεσμού.