Κινηματογράφος

Ο Λευκός Θεός και οι υπόλοιπες ταινίες της εβδομάδας

Ο Λευκός Θεός (Fehér isten στα Ουγγρικά) είναι, για μια σειρά από λόγους, η πιο ενδιαφέρουσα ταινία που μπορείτε να δείτε αυτήν την εβδομάδα από τις συνολικά 11 που καταφθάνουν στις ελληνικές αίθουσες.

Η ταινία, που κέρδισε στο φεστιβάλ των Καννών το μεγάλο βραβείο στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα και αποτελεί την επίσημη πρόταση της Ουγγαρίας για το βραβείο Όσκαρ καλύτερου ξενόγλωσσου φιλμ, διηγείται την περιπέτεια ενός ημίαιμου σκύλου του Hagen που εγκαταλείπεται από τον πατέρα της έφηβης αφεντικίνας του. Στο δρόμο, ο Hagen θα ξεκινήσει μια προσπάθεια να την ξανασυναντήσει εμπνέοντας, σε στυλ παραβολής, μια επανάσταση τετράποδων του είδους του που δεν έχουμε ξανασυναντήσει.

Ο Λευκός Θεός, σε σενάριο και σκηνοθεσία του 39χρονου Kornél Mundruczó, αποτελεί την πιο ώριμη ταινία του δημιουργού μέχρι σήμερα και θα μπορούσε να αγγίξει τον χαρακτηρισμό του «αριστουργήματος της χρονιάς» αν ήταν λίγο πιο σφιχτοδεμένη σε διάρκεια και της έλειπαν δύο, τρεις στιγμές έντονα ναρκισσιστικής υπογράμμισης της σκηνοθετικής της φόρμας.

Παρόλα αυτά αποτελεί με διαφορά, ένα κινηματογραφικό αποτύπωμα που απευθύνεται περιέργως όχι μόνο σε σινεφίλ αλλά και σε ένα ευρύτερο κοινό, όσο περίεργο και αν ακούγεται αυτό, μια ταινία που μπορεί να σε αγγίξει ακόμα και όταν «γαυγίζει» τα χαμένα αυτονόητα (συμβολικά και μη).

Ταξιδεύοντας στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού συναντάμε το Foxcatcher.

Σκηνοθετημένο από τον Bennett Miller (Capote) και βασισμένο σε αληθινή ιστορία, το φιλμ αποτελεί εξαιρετικό όχημα για να ξεδιπλώσουν το ερμηνευτικό τους ταλέντο οι ηθοποιοί Steve Carell, Mark Ruffalo και Channing Tatum.

Φτιαγμένο σε ρυθμό ασυνήθιστα ξένο συγκριτικά με την πλειψηφία των αμερικάνικων ταινιών, το Foxcatcher σιγανά και αργά σε ρίχνει σε ένα πεδίο σκληρό, σκοτεινό, ανησυχητικά ήσυχο στο μεγαλύτερο μέρος του, τρομακτικά (αλλά αναμενόμενα) βίαιο στο υπόλοιπο. Με συγκροτημένες και στιβαρές ερμηνείες από τους τρεις πρωταγωνιστές του, αποτελεί μια, άξια προσοχής, σπουδή που μπορεί να έχουμε ξαναδεί αλλά φαίνεται πως αντέχει και άλλες προσεγγίσεις ( ίσως λιγότερο αμήχανες στα σημεία).

Από τους υπόλοιπους τίτλους της εβδομάδας, ξεχωρίζει, κυρίως λόγω θέματος, το ντοκιμαντέρ ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ: Άνθρωποι & Σκιές σε σκηνοθεσία Ηλία Γιαννακάκη, ο Χειμώνας του Κωνσταντίνου Κουτσολιώτα, ιδρυτή της επιτυχημένης εταιρείας ειδικών εφέ Melancholy Star, ο Επιφανής Άγνωστος (γαλλικό ψυχολογικό θρίλερ με πρωταγωνιστή τον Mathieu Kassovitz) και η κινηματογραφική βιογραφία του σχεδιαστή μόδας Yves Saint Laurent me τίτλο Saint Laurent: Η χρυσή εποχή.

Σε μεγαλύτερο αριθμό αιθουσών θα δούμε την ταινία Η ‘Έξοδος: Θεοί και Βασιλιάδες σε σκηνοθεσία Ridley Scott καθώς και την οικογενειακή κωμωδία Paddington.

Το πρώτο φιλμ είναι μια οριακά ακαδημαϊκή και ασφαλής προσέγγιση σε ιστορία της Παλαιάς Διαθήκης με πρωταγωνιστή τον Christian Bale στο ρόλο του Μωυσή (ενδιαφέρον κομμάτι του φιλμ αποτελεί η προσέγγιση της θεϊκής φωνής ως εκείνης ενός παιδιού) ενώ το Paddington αποτελεί μια αστεία, ευχάριστη ως και γιορτινή, πλήρως βρετανική και αποδεκτή παραδοξότητα.

Σε διανομή αυτήν τη εβδομάδα θα συναντήσετε επίσης την ελληνική ταινία με τίτλο Κοινός Παρανομαστής και πρωταγωνιστές γνωστούς ηθοποιούς (Χαραλαμπίδης, Αντωνίου, Κυριακίδης, Δαδακαρίδης) καθώς και το φιλμ Ο Κήπος του Γιάλομ: Η Φιλοσοφία μιας Ζωής.

Έχετε μεγάλη γκάμα επιλογών αλλά αν πρέπει κάπου να σας προτείνουμε να ποντάρετε το χρόνο και τα λεφτά σας θα ήταν, σε υποκειμενική σειρά, οι ταινίες : White God, Foxcatcher, ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ: Άνθρωποι & Σκιές και Paddington.

Εσείς αποφασίζετε. Μην ξεχνάτε επίσης τις προσφορές των κινηματογράφων σχετικά με τις τιμές των εισιτηρίων Δευτέρα εώς Πέμπτη (όπου μπορείτε να δείτε μια ταινία με εισιτήριο 4 ή και 5 ευρώ).

Και μην ξεχνάτε: Η μεγάλη οθόνη (σε αντίθεση με την μικρή) μπορεί ακόμα να μας κάνει να γίνουμε η πιο χρήσιμη, αν όχι η καλύτερη, εκδοχή του εαυτού μας.

Καλή θέαση!

Χρήστος Καρανάτσης