performance Εικαστικά

Η Βουβούλα Σκούρα και ο Τζόις

Στο επικό του μυθιστόρημα “Οδυσσέας”, ο Τζέιμς Τζόις περιγράφει μία ημέρα από τη ζωή του κεντρικού του ήρωα Λεοπόλδου Μπλουμ, που είναι η 16η Ιουνίου 1904. Πρόκειται για την ίδια ημέρα που ο Τζέιμς Τζόις θα γνωρίσει τη μετέπειτα γυναίκα του Νόρα Μπάρνακλ και θα την ερωτευτεί παράφορα.

Οι απανταχού λάτρεις του μεγάλου Ιρλανδού συγγραφέα γιορτάζουν από το 1954 σε όλον τον κόσμο “τη μέρα του Μπλουμ” , γνωστή ως Bloomsday, που γιορτάζεται φέτος και στην Ελλάδα. Στον  “Φούρνο” της οδού Μαυρομιχάλη 168, με ελεύθερη είσοδο παρουσιάσθηκε ένα πολυθέαμα βασισμένο στον μονόλογο της Μόλι Μπλουμ από τον “Οδυσσέα”, σε συνδυασμό με μια εικαστική φωτογραφική έκθεση, βασισμένη σε μια ιδέα της σκηνοθέτιδας Βουβούλας Σκούρα. Η βραδιά επικεντρώθηκε στον μονόλογο της Μόλι από το τελευταίο κεφάλαιο του “Οδυσσέα”, τον οποίο, σύμφωνα με τους μελετητές του Τζόις, ο συγγραφέας εμπνεύστηκε από τη γυναίκα του Νόρα και τα γράμματα που έστελνε στον ίδιο. Πρόκειται για το συγκλονιστικό, εξομολογητικό κείμενο μιας γυναίκας, χωρίς τελείες και κόμματα, χωρισμένο σε τέσσερις μεγάλες παραγράφους που ο ίδιος πίστευε ως «ένα από τα μεγάλα μυθιστορήματα του 20ου αιώνα». Η ηθοποιός Ευγενία Μαραγκού διάβασε επιστολή της Νόρας στον Τζόις και αποσπάσματα από τον μονόλογο της Μόλι.

Για τον συνδυασμό της πρόζας και της εικαστικής εγκατάστασης η Βουβούλα Σκούρα εξηγεί πως “αυτά τα έργα είναι παρεμβάσεις και σχόλια από νέους καλλιτέχνες πάνω σε φωτογραφικό υλικό από την Ιρλανδία” που τράβηξε η ίδια όταν βρέθηκε εκεί. Παράλληλα, υπάρχει μια επιπλέον φωτογράφιση που έκανε εκ νέου η Σκούρα μέσα στο κλειστό Αλφαβίλ, συνδέοντας έτσι τη σχέση που είχε ο Τζόις με το σινεμά, καθώς υπήρξε μέτοχος στο πρώτο σινεμά στο Δουβλίνο. “Όλα ξεκίνησαν από μια μικρή προσωπική ταινία που γύρισα για τον Τζόις το 2012” αναφέρει η σκηνοθέτης, ” με αφορμή ένα βιβλίο της Μαντώς Αραβαντινού για τα ελληνικά του συγγραφέα, όπου διαπίστωσα ότι υπήρχε ένα γράμμα του, μια αίτηση δανείου, που έγραψε σαν άσκηση την περίοδο που ήθελε να μάθει να γράφει σωστά ελληνικά. Ήταν η περίοδος που η Ελλάδα είχε μόλις πάρει το δάνειο. Άλλωστε, και ο δημοφιλής συγγραφέας, τόσο σε αυτό όσο και σε αποσπάσματα άλλων γραμμάτων του, συνεχώς ζητάει δανεικά, βρίσκεται μέσα σε ένα οικονομικό άγχος και έτσι δίνει το πολιτικό στίγμα και κλίμα της ταινίας”, μιας ταινίας που έχει ταξιδέψει σε διεθνή φεστιβάλ και πανεπιστήμια δημιουργώντας τη δική της ζωή και ιστορία.

Μάνια Ζούση
Πηγή : Αυγή