performance Αρχαιολογία Θέατρο

Το “Γεύμα” στο “No Food’s Land” του Μιλάνου

Το «Γεύμα», έργο των Ευθύμη Θέου και Θανάση Δεληγιάννη συμμετέχει από σήμερα στην 17η Μπιενάλε Νέων Καλλιτεχνών Mediterranea, στο Μιλάνο όπου υπό τον γενικό τίτλο «No Food’s Land»

σε επιμέλεια Andrea Bruciati, περισσότεροι από 300 καλλιτέχνες από 20 χώρες θα συναντηθούν για ένα μήνα προσφέροντας τροφή για σκέψη.

Το «Γεύμα» παρουσιάζεται την Παρασκευή 23 Οκτωβρίου, στις 5 το απόγευμα, με αγγλικούς υπότιτλους, ενώ η έκθεση της εγκατάστασης θα διαρκέσει έως 22 Νοεμβρίου.

Πρόκειται για μια καλλιτεχνική δημιουργία που χρησιμοποιεί τα εργαλεία του θεάτρου για να εξετάσει και να αφηγηθεί το αρχαιολογικό υλικό και τις μεθόδους της αρχαιολογίας για να προσεγγίσει την τέχνη του θεάτρου.

 

Gavdos: The house / Γαύδος: Το σπίτι from Performance-Archaeology on Vimeo.

Τo Γεύμα – Στην ανασκαφή.

Το «Γεύμα» ασχολείται με το πολύπλοκο ζήτημα της τροφής και τον ρόλο του γεύματος ως διαχρονικό κοινωνικό φαινόμενο και ως εμπειρία, με αφετηρία τα ευρήματα της αρχαιολογικής έρευνας στη νεολιθική θέση Κουτρουλού Μαγούλα στο Νέο Μοναστήρι Φθιώτιδας. Την ανασκαφή με τα πλούσια ευρήματα – αποκαλύφθηκαν σπίτια από πέτρα και πλίνθους – διενεργεί το Πανεπιστήμιο του Southampton και η Εφορεία Παλαιοανθρωπολογίας  Σπηλαιολογίας Ν. Ελλάδος.
Οι δύο καλλιτέχνες, ο ηθοποιός και αρχαιολόγος Ευθύμης Θέου και ο συνθέτης και περφόμερ Θανάσης Δεληγιάννης συμμετείχαν ενεργά στην ανασκαφή και στην τεκμηρίωσή της.
Η έρευνά τους περιελάμβανε συνεντεύξεις με τους αρχαιολόγους και τους κατοίκους της περιοχής, μελέτη των αρχαιολογικών ευρημάτων, εθνογραφική έρευνα καθώς και καταγραφή των τοπικών συνηθειών που συνδέονται με το φαινόμενο του φαγητού.

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ 1

Το έργο τους αρθρώνεται σε δύο μέρη, στην περφόρμανς και την εικαστική εγκατάσταση.
Στην περφόρμανς οι δύο καλλιτέχνες καθισμένοι επί 30 λεπτά σε ένα τραπέζι αντλούν κείμενα που σχετίζονται με την τροφή και είναι λογοτεχνικά κείμενα, αρχαιολογικές αναφορές, μαρτυρίες μέχρι και συνταγές. Η ερμηνεία τους, σαν μουσική σύνθεση, κινείται από την πεζή αφήγηση στον ρυθμικό λόγο έως και το τραγούδι. Στο τέλος θα έρθει και η σειρά του φαγητού να μπει στο τραπέζι.
Στην εικαστική εγκατάσταση ο θεατής, μέσα από φωτογραφίες, βίντεο, ηχητικά ντοκουμέντα, βιβλία και ημερολόγια, μπορεί να έρθει σε επαφή με τον χώρο και τα ευρήματα της ανασκαφής, με τη διαδικασία δημιουργίας της περφόρμανς αλλά και την τεκμηρίωσή της, από τη μελέτη του αρχαιολογικού υλικού έως την εθνογραφική έρευνα και τα ημερολογιακά κείμενα των Άγγλων φοιτητών που συμμετείχαν στην ανασκαφή.
Το έργο αποτελεί μία βιωματική, πολυαισθητηριακή αφήγηση ενός αρχαιολογικού χώρου, προτείνοντας έναν ενσώματο, προσωπικό τρόπο ανάγνωσης του αρχαιολογικού υλικού σε αντίθεση με τις εθνικιστικές αναγνώσεις που προβάλλονται σήμερα με όλο και μεγαλύτερη συχνότητα.

DARREN BRADLEY
Το «Γεύμα» παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το Σεπτέμβριο του 2011 στον χώρο της ανασκαφής, παρουσία 200 θεατών της τοπικής κοινότητας. Έναν χρόνο μετά, οι επισκέπτες της ανασκαφής διπλασιάστηκαν. Εν συνεχεία (Οκτώβριος 2013- Μάρτιος 2014) επιλέχτηκε από το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και παρουσιάστηκε στο πλαίσιο της μεγάλης έκθεσης «Εκ νέου: Μια νέα γενιά Ελλήνων καλλιτεχνών» σε επιμέλεια Δάφνης Βιτάλη, Δάφνης Δραγώνα και Τίνας Πανδή.