featured Metamanias Θέατρο

«Μια μικρή στραπατσαρισμένη βάρκα που ονομάσαμε Ελπίδα»

«Οι συνθήκες της ζωής μας φαίνονται σε έναν Ευρωπαίο ξένες και εντελώς ακατανόητες » λέει ενώπιον ευρωπαικού δικαστηρίου ο Σομαλός ψαράς που κατηγορείται για πειρατεία, εξηγώντας πως «πριν εισχωρήσει στην πειρατεία έμαθε την δουλειά του ψαρά», ψαρεύοντας ωστόσο σε θάλασσες εντελώς άδειες, αφού τίποτα δεν υπήρχε, ούτε ψάρια, ούτε φύκι, ούτε πλαγκτόν, ούτε νερό, καθώς είχαν προηγηθεί τα πλοία των Άγγλων Γάλλων Πορτογάλων και λοιπών αποικιοκρατών στη θάλασσα της Σομαλίας.

Με την απολογία του Σομαλού ψαρά λοιπόν ξεκινά το θεατρικό του Βόλφραμ Λοτς «Το γελοίο σκότος», ένα ευφυές έργο σε μια ιδιοφυή σκηνοθεσία από την Κατερίνα Γιαννοπούλου, βασισμένη στην εξαιρετική και στέρεα μετάφραση του Γρηγόρη Λιακόπουλου και σε μια χρονική συγκυρία που η νέα αποικιοκρατία κάνει πάρτι στην Ευρώπη και η Αμερική του διατάγματος Τραμπ χτίζει απροσπέλαστα τείχη για τους μετανάστες. Σχολιάζοντας με οξυδερκές χιούμορ και σαρκασμό τα σημεία των καιρών η σκηνοθέτις συναντά τον προβοκάτορα συγγραφέα και σχεδιάζει με μαεστρία μια ιστορία αποικιοκρατικών επιβολών, κατακτήσεων και επεκτατικών πολέμων, μέσα από την παρωδία του  μυθιστορήματος του Κόνραντ  «Η καρδιά του σκότους»  και της ταινίας του Κόπολα «Αποκάλυψη, Τώρα». Η παράσταση ανεβαίνει στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου.

Σχόλιο ενός κόσμου προκατασκευασμένου και εικονικού που περνά με δραματουργική μαεστρία και σκηνοθετική δεξιοτεχνία μέσα από τον  μικρόκοσμο των playmobil, των συνθέσεων πάνω στο σκάκι και των κοντινών προβολών από την μικροκάμερα.

Επεκτατικοί πόλεμοι, ακατανόητη φρίκη, ανθρώπινη κτηνωδία, ο δυτικός κόσμος των σταυροφόρων που συνεχίζει να συντηρεί εντεταλμένο στρατό σε πολεμικές και μυστικές αποστολές περνά μέσα από την σουρεαλιστική γραφή του συγγραφέα και την μοντέρνα φόρμα της Γιαννοπούλου που καταφέρνει να εκπλήσσει όπως ο κόσμος των παιδιών, που αυτοσκηνοθετούν την ζωή και την καθημερινότητά τους!

Έτσι ένας αδίστακτος  Γερμανός εκτελεστής και ένας αφελής στρατιώτης χαμένοι μέσα σε ένα φανταστικό τροπικό δάσος του Αφγανιστάν αναζητούν έναν λιποτάκτη για να τον εκτελέσουν. Ακόμα και όταν το  ποτάμι εξαφανίζεται και εκείνοι αναρωτιούνται τι κάνουμε, δεν έχουν άλλον τρόπο παρά να παραδεχθούν «Προχωράμε, πρέπει να προχωρήσουμε». Σε αυτό το παράλογο ταξίδι θα συναντήσουν έναν ημίτρελο Ιταλό κυανόκρανο, αλλά και έναν .. χαριτωμένο ιεραπόστολο που απεχθάνεται τους «απολίτιστους ντόπιους» στοχεύοντας στην επιβολή του «σωστού» δόγματος.  Την απροσδόκητη αυτή ομάδα συμπληρώνουν ένας πολεμικός ανταποκριτής και ένας Βαλκάνιος πρόσφυγας που εναλλάσσουν σκέψεις όπως «Οι  άγριοι, αυτοί οι καταραμένοι άγριοι ήταν πιο ευτυχείς από εμάς». «Μη μιλάτε σε αγνώστους ειδικά σε μαύρους», τους επαναφέρουν στην τάξη ο εκτελεστής και ο στρατιώτης.

17390414_10212496128660307_9127607166653568523_o

 

Η παράσταση αναδεικνύει ένα ρεσιτάλ ερμηνείας από τους εξαιρετικούς Γιώργο Κισσανδράκη, Μάριο Παναγιώτου, Γωγώ Παπαϊωάννου και Βασίλη Σαφό. Εξαιρετικές ατμόσφαιρες χαρίζουν τα σκηνικά και τα κοστούμια της Νίκης Ψυχογιού και ιδιαίτερα οι φωτισμοί της Χριστίνας Θανάσουλα. Επιμελημένη στο έπακρο η κίνηση της Νάντης Γώγουλου και η μουσική σύνθεση των Νεφέλης Σταματογιαννοπούλου και Πάνου Τσεκούρα.

Στην έναρξη και στο φινάλε εμφανίζεται στην σκηνή η βοηθός σκηνοθέτη, Μαρία Νικητοπούλου, που εν είδη παράβασης αρχαίας κωμωδίας ενημερώσει το κοινό, μεταξύ άλλων πως ο Σομαλός πειρατής δεν θα μπορέσει να παραστεί τελικώς, καθώς είναι εγκλωβισμένος στην Αμερική του Τραμπ και ζητά από το κοινό συγγνώμη για αυτό!

Για φινάλε επιλέγουμε ένα απόσπασμα από τον πρόλογο του Σομαλού πειρατή που θα μας βοηθάει να θυμόμαστε : «Γεννήθηκα την εποχή των βροχών κάτω από ένα δέντρο, που κάθε πρωί τα άνθη του ευωδίαζαν όπως κανενός άλλου δέντρου τα άνθη, το μεσημέρι όμως  έκλειναν ήδη ντροπαλά τα πέταλά τους μπρος στο βλέμμα ανθρώπων και ζώων»!

Μάνια Ζούση

17389083_10211913516254577_7871556944373515026_o

Φωτογραφίες : Κάρολ Τζάρεκ

«Το γελοίο σκότος» του Βόλφραμ Λοτς κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Σοκόλη