Θέατρο Οι δημιουργοί γράφουν

«Στον Μπύχνερ το άτομο είναι ένα τυχαίο σημείο που συναντιούνται κοινωνικές αντιφάσεις και ανταγωνισμοί»

“Αρχικά με ενδιαφέρει πολύ ο Μπύχνερ, η ματιά του. Γι’αυτόν,  το άτομο είναι ένα τυχαίο σημείο που συναντιούνται κοινωνικές αντιφάσεις και ανταγωνισμοί, και όχι κάτι που διαθέτει έναν στέρεο χαρακτήρα όπως στα περισσότερα μεγάλα έργα του 19ου αιώνα”, αναφέρει στο artplay.gr ο Παντελής Φλατσούσης που σκηνοθετεί το “Λεόντιος και Λένα”, το οποίο κάνει πρεμιέρα στο ΚΕΤ στις 8 Μαρτίου. “Έχει πάντα οξύ βλέμμα απέναντι στις κοινωνικές ανισότητες της εποχής του, αλλά ενταγμένο μέσα σ’ ένα πολύ πιο σύνθετο πεδίο, αφού στη βάση κάθε ανθρώπινης κίνησης βλέπει το απόλυτο κενό, το οποίο όμως δεν τον τρομάζει και γι’αυτό κάνει χιούμορ. Aντιμετωπίζει την απουσία θεμελίου σε κάθε ανθρώπινη δραστηριότητα, όχι με την απελπισία του Camus, αλλά με το άνοιγμα στο παράλογο ως δομική υπαρξιακή κατάσταση και δυνατότητα του Lewis Carroll. Από εκεί προκύπτει και η εσωτερική – πέρα από την δομική που υπάρχει στα έργα του – θραυσματικότητα των προσώπων των έργων του. Τα πρόσωπα τυχαία συναντιούνται με αυτό που, από το βλέμμα των άλλων, γίνεται η ταυτότητά τους και μετά εκεί παγιδεύονται μεν, αλλά και εκεί σε αυτήν την παγίδα γεννιούνται και οι όποιες πιθανότητες ”διαφυγής”. Βέβαια, ο Λεόντιος και η Λένα είναι και ένα ”ύπουλο” έργο. Είναι μια απλή ερωτική ιστορία και ένα κωμικό παραμύθι. Όντως, αυτή την απλή αφηγηματική φόρμα υιοθετεί ο Μπύχνερ. Λέει ένα παραμύθι, αλλά θέτει και άλλα ερωτήματα: Πόσο μπορούμε να επηρεάσουμε την ζωή μας και την ιστορία; Μέχρι ποιό σημείο μπορούμε να αλλάξουμε τις συνθήκες μέσα στις οποίες γεννιόμαστε και μέχρι ποιό σημείο μπορούμε να αλλάξουμε εμείς οι ίδιοι; Και αυτά είναι και στοιχεία και ερωτήματα, που στο δικό μας ανέβασμα, θα θέλαμε να προβάλλουμε, όπως και το ερώτημα τι είναι αυτή η πλήξη και η αδράνεια που πλανιέται πάνω απ’ αυτόν τον κόσμο του έργου; Απλά βαριούνται ή πρόκειται για μια πολύ πιο σύνθετη έλλειψη οπτικοποίησης της επιθυμίας; Και φυσικά σε όλα αυτά τα ερωτήματα μας απασχολεί το τι σημαίνει το κάθε ερώτημα σήμερα; Τι σημαίνει αυτό το έργο για εμάς το 2018 στην Αθήνα; Ποιός θα ήταν σήμερα ο πρίγκιπας Λεόντιος και ποιά η πριγκίπισσα Λένα; Ποιά θα μπορούσε να είναι σήμερα η παρηκμασμένη, αλλά κραταιά εξουσία, που στον Μπύχνερ συνδέεται με το πέρασμα από την φεουδαρχία στον κεφαλαιοκρατικό τρόπο παραγωγής; Και πώς όλα αυτά μπορούμε να τα διηγηθούμε απλά, διατηρώντας το στοιχείο του παράλογου παραμυθιού;

Τα ζητήματα των ορίων, του συμβιβασμού, της αποτυχίας της επανάστασης είναι κομβικά και στο Λεόντιος και Λένα, όπως και σε όλο το μικρό σε όγκο αλλά τεράστιας σημασίας έργο του Μπύχνερ, ο οποίος γράφει επηρεασμένος από την Γαλλική Επανάσταση και το πού αυτή οδηγήθηκε και σε τι μετατράπηκε στις αρχές του 19ου αιώνα. Με ενδιαφέρει πολύ το ότι δύο παιδιά, από διαφορετικά βασίλεια, προορισμένα να παντρευτούν μεταξύ τους, δραπετεύουν για να αποφύγουν τον γάμο τους, βρίσκονται στο δάσος, όπου δεν γνωρίζουν ούτε ποιοί είναι, εκεί ως άγνωστοι ερωτεύονται, και εντέλει πάλι ως άγνωστοι παντρεύονται. Όταν μετά τον γάμο τους αποκαλύπτονται οι ταυτότητές τους, τίθεται το μεγάλο ερώτημα: Και τώρα πώς θα ζήσουμε, πώς θα συνεχίσουμε; Αυτό, που στην παράσταση του ΚΕΤ, έχουμε προσπαθήσει να κάνουμε, δεν είναι μία παράσταση με βεβιασμένους παραλληλισμούς με την σημερινή πραγματικότητα, αλλά να πούμε μία ιστορία που να θέτει ερωτήματα για την ύπαρξή μας στην κοινωνία σήμερα. Άλλωστε αυτό που φαίνεται να χρειαζόμαστε δεν είναι η αναπαραγωγή της πραγματικότητας, αλλά πώς εκκινώντας από την πραγματικότητα θα φτιάξουμε νέες αφηγήσεις.

Παντελής Φλατσούσης

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας

Σκηνοθεσία: Παντελής Φλατσούσης

Δραματουργία: Κατερίνα Κωνσταντινάκου, Παναγιώτα Κωνσταντινάκου

Σκηνικά: Δανάη Ελευσινιώτη

Κοστούμια: Βασιλεία Ροζάνα

Ηχητικός σχεδιασμός / φωνητική διδασκαλία: Ανρί Κεργκομάρ

Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος

Video / φωτογραφίες: Γιάννης Gizmo Μπερερής

Βοηθός σκηνοθέτη: Σοφία Γεωργιάδου

Β’ Βοηθός Σκηνοθέτη: Αλέξανδρος Δαρμανής

 

Παίζουν: Στάθης Κόκκορης, Νατάσα Παπανδρέου, Φωτεινή Παπαχριστοπούλου, Δημήτρης Τσιγκριμάνης

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Πρεμιέρα: Πέμπτη, 08 Μαρτίου 2018 έως Παρασκευή, 27 Απριλίου 2018

Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Κάθε Πέμπτη και Παρασκευή στις 21.00

Τιμές εισιτηρίων: 10 €, 8 € (φοιτητικό, άνω 65), 5 € (κάρτα ανεργίας)

Διάρκεια: 75 λεπτά

Χώρος: Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων

Διεύθυνση: Κύπρου 91Α & Σικίνου 35Α Κυψέλη

Τηλέφωνο ταμείου: 213 00 40 496 69 45 34 84 45 [email protected]