Θέατρο Οι δημιουργοί γράφουν

«Πρωτοσέλιδα»: Live σύνδεση με την Ιστορία

«Όλοι μας βρίσκουμε νόημα στην ένωση πραγματικότητας και μυθοπλασίας, οπότε από την παράσταση δεν προκύπτουν τεκμηριωμένες απαντήσεις. Ωστόσο, προκύπτουν τεκμηριωμένες ερωτήσεις», ομολογεί στο artplay.gr η Θεανώ Μεταξά, με αφορμή την πρεμιέρα της παράστασης «Πρωτοσέλιδα» την Παρασκευή 7 Οκτωβρίου στο Baumstrasse.

«Οι ερωτήσεις ανάλογα με τον τρόπο που διατυπώνονται, συχνά παίρνουν θέση, ειδικά όταν έχουμε εργαστεί πάνω στο πώς θα διατυπωθούν. Αλλά και όταν είναι αφελείς ή πρόχειρες, πάλι παίρνουν θέση, ερήμην τους», προσθέτει η νεαρή ηθοποιός που συνσκηνοθετεί τα «Πρωτοσέλιδα» μαζί με τους Ηλία Βογιατζηδάκη και Ιωάννα Νασιοπούλου που προσθέτουν πως «διαβάζοντας το χρονικό της τραγωδίας μέσα από εφημερίδες, βιβλία, ντοκιμαντέρ και μαρτυρίες βρεθήκαμε να κολυμπάμε σε μια θάλασσα από πληροφορίες, ονόματα και γεγονότα που τα συνδέει η καταστροφή. Δεν μπορούμε να τη συλλάβουμε. Μπορούμε όμως να μιλήσουμε γι’ αυτή την ανείπωτη τραγωδία προτείνοντας μια διαφορετική επέτειο».

Στην παράσταση, τέσσερις ηθοποιοί μετέχουν σε μια μυστική επετειακή τελετή καθισμένοι σε ένα τραπέζι. Στο τραπέζι οι εφημερίδες, τα laptop τους και τα κινητά τους. Διαβάζουν τα πρωτοσέλιδα του Ελληνικού, Τουρκικού και Κυπριακού Τύπου από το 1922 μέχρι σήμερα και έρχονται αντιμέτωποι με τα ερωτήματα που γέννησε η μικρασιατική καταστροφή.

Πρόκειται για ένα ασυνήθιστο αφιέρωμα ενάντια στη συλλογική απώλεια μνήμης κατά το οποίο ημιμαθείς ερευνητές συνομιλούν επί σκηνής με τα πρόσωπα που καθόρισαν και καθορίστηκαν από τις εξελίξεις, όπως απλοί άνθρωποι, πρόσωπα της πολιτικής ζωής, της τέχνης, της επιστήμης.

smart

Η Θεανώ επισημαίνει στο artplay.gr : «Η δουλειά μου αποκτά νόημα όσο πιο συλλογικά γίνεται. Και οι στιγμές που απολαμβάνω περισσότερο σε μια παράσταση είναι αυτές που δε μπορώ να πω σε ποιον ανήκουν γιατί έχουν προκύψει από συνεργασία και συνδιαμόρφωση.

Με τη Τζο, τον Σπύρο, τον Ηλία το συζητάμε πολύ αυτό.

Νομίζω έχω κάνει βήματα στο να εκφράζω τις επιθυμίες αλλά και τις ενστάσεις μου εξίσου, και χαίρομαι όταν μιλάμε για τα προβλήματα που προκύπτουν και δεν προχωράμε κάνοντας πως δεν υπήρξαν. Εδώ βοηθάει που είμαστε και φίλοι όλος ο θίασος.

Για να φτιάξεις ένα έργο από το μηδέν, θέλει περισσότερο χρόνο διάβασμα και ψάξιμο απ’ όσο υπολόγιζα. Ίσως γιατί και το υλικό για τη μικρασιατική καταστροφή δεν έχει τέλος. Κάπου εκεί ήταν σημαντική η συμβολή της Μάρθας και του Βασίλη για να γίνει μια καλύτερη επιλογή του υλικού .

Επίσης, δεν θέλαμε να μας «ρίχνει» το ασήκωτο και πένθιμο κλίμα που δημιουργεί το θέμα.

Δηλαδή παρόλο που θίγουμε ένα στενάχωρο κομμάτι, θέλουμε να μην είναι δυσβάσταχτη η παράσταση, ούτε και οι πρόβες φυσικά.

Το ηχητικό τοπίο του Βασίλη και η συνθήκη μιας επίσημης τελετής των 100 χρόνων, ισορροπούν ανάμεσα στο βαρύ κλίμα, τη σοβαροφάνεια και το αστείο

Η Στέλλα που έκανε την έρευνα στον Τούρκικο και Κυπριακό Τύπο, μας βοήθησε πολύ να προσεγγίζουμε τα γεγονότα όχι μόνο από την Ελληνική πλευρά.

Όλοι μας βρίσκουμε νόημα στην ένωση πραγματικότητας και μυθοπλασίας, οπότε από την παράσταση δεν προκύπτουν τεκμηριωμένες απαντήσεις.

Ωστόσο, προκύπτουν τεκμηριωμένες ερωτήσεις. Οι ερωτήσεις ανάλογα με τον τρόπο που διατυπώνονται, συχνά παίρνουν θέση, ειδικά όταν έχουμε εργαστεί πάνω στο πώς θα διατυπωθούν. Αλλά και όταν είναι αφελείς ή πρόχειρες, πάλι παίρνουν θέση, ερήμην τους.

Η ερώτηση είναι μια πρόταση και αυτή, που κυρίως θέτει απορίες, ικανή να ερεθίσει από μόνη της αλλά και να δώσει από μόνη της απάντηση σε κάποιο άλλο.

Για παράδειγμα η ερώτηση “Ελέγχει η εξουσία τον Τύπο ή ο Τύπος την Εξουσία” περιλαμβάνει την διατύπωση μιας άποψης. Και ανοίγει ένα πεδίο δίνοντας τροφή για σκέψη.

Σε ένα διαφορετικό αλλά πολύ σημαντικό για την κατάσταση των καλλιτεχνών πλαίσιο, σε παρόμοια πεδία ερωτήσεων κ απαντήσεων  εντάσσεται κατ’ εμέ και η ύπαρξη της Συνέλευσης αγωνιζόμενων ηθοποιών. Αν και μειοψηφία μέσα στο ΣΕΗ, αγωνίζεται θέτοντας τις δικές της ερωτήσεις αλλά και απαντήσεις πάνω σε φλέγοντα ζητήματα όπως η ΣΣΕ στον κλάδο, τα έμφυλα ζητήματα, οι συνέπειες του νόμου Χατζηδάκη κ.α.»

Φωτογράφος Γαβριήλ Ψαλτάκης

Η παραγωγή παρουσιάστηκε στις 7 και 8 Σεπτεμβρίου στο Μετοχιακό Συγκρότημα Νέων Φλογητών στο πλαίσιο του θεσμού “Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός” του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: Ηλίας Βογιατζηδάκης, Θεανώ Μεταξά, Ιωάννα Νασιοπούλου

Σύμβουλοι δραματουργίας: Μάρθα Φριντζήλα, Στέλλα Παπακωνσταντίνου

Performers: Σπύρος Αγγελόπουλος, Ηλίας Βογιατζηδάκης, Θεανώ Μεταξά, Ιωάννα Νασιοπούλου

Μετάφραση από τα τουρκικά στα ελληνικά: Στέλλα Παπακωνσταντίνου

Σκηνικός χώρος / Εικαστική Παρέμβαση: Σπύρος Αγγελόπουλος

Μουσική επιμέλεια: Baumstrasse team

Ηχητικό Τοπίο: Βασίλης Μαντζούκης

Οπτικοακουστικό υλικό προώθησης: Πάνος και Μιχάλης Ανδριανός

Υπεύθυνη επικοινωνίας: Χρύσα Παριανού

Παραγωγή: Baumstrasse / Δρόμος με Δέντρα

Credits

Κυριακή Παπαθανασοπούλου (υλικό έρευνάς της από Εφημερίδα Σφαίρα),

Δώρα Χαριτοπούλου (μαρτυρία Νέα Φλογητά),

Μιχάλης Μεταξάς (μουσική του Teaser)

ΗΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ:

Παρασκευή 7, Σάββατο 8 & Κυριακή 9 Οκτωβρίου

Παρασκευή 14, Σάββατο 15 & Κυριακή 16 Οκτωβρίου

Ώρα έναρξης: 21.30 | Ώρα προσέλευσης: 21.00

————————–

Είσοδος: 12 ευρώ / 8 ευρώ (μειωμένο)

*Ο χώρος δεν διαθέτει POS

Κρατήσεις: [email protected]

Λόγω περιορισμένου αριθμού θέσεων, η κράτηση θέσης είναι απαραίτητη.

Διάρκεια: 75 λεπτά

Baumstrasse- Google Map Link | Σερβίων 8, Βοτανικός