Θέατρο Κινηματογράφος

Πέθανε η γνωστή ενδυματολόγος Ντένη Βαχλιώτη

Με αστική καταγωγή, ασυναγώνιστη κομψότητα και γούστο, η Ντένη Βαχλιώτη, η γυναίκα που έντυσε σχεδόν ολόκληρο το ελληνικό θέατρο και μεγάλο μέρος του εγχώριου σινεμά, απεβίωσε σε ηλικία 92 ετών.


Πρώτη γυναίκα ενδυματολόγος που τα κοστούμια της έμειναν στην καρδιά και την μνήμη των θεατών, καθώς αναδείκνυαν την έντονη προσωπικότητα των ηρώων τους αλλά κυρίως τον δικό της δυναμισμό και την τόλμη.

Η Βαχλιώτη βρίσκεται πίσω από τις γοητευτικές εμφανίσεις της Μελίνας Μερκούρη, με την οποία την συνέδεε προσωπική φιλία, στη «Στέλλα», το «Ποτέ την Κυριακή», τη «Φαίδρα» , το «Τοπ Καπί», “Το γλυκό πουλί της νιότης” σε σκηνοθεσία Κάρολου Κουν, τη “Μήδεια” του ΚΘΒΕ σε σκηνοθεσία Μίνωα Βολανάκη, αλλά και ταινίες όπως ο «Δράκος» του Κούνδουρου, «Οιδίποδας» του Φίλιπ Σέβιλ, αλλά την τηλεοπτική σειρά «Ακυβέρνητες πολιτείες» σε σκηνοθεσία Ροβήρου Μανθούλη.

Προερχόμενη από αστική οικογένεια της Αθήνας, γεννημένη στην καρδιά της πόλης, μεγαλωμένη με νταντά από κοινού με τα τρία της αδέλφια, έζησε όλα της τα χρόνια γύρω από την αγαπημένη της πλατεία Κολωνακίου και υπήρξε θαμώνας του θρυλικού καφενείου Βυζάντιο. Με έφεση από μικρή στα ρούχα και στα πατρόν, ανακάλυψε γρήγορα το ταλέντο της στην ενδυματολογία.

Επηρεασμένη από τον κινηματογράφο της μεταπολεμικής εποχής αποφασίζει να σπουδάσει σχεδιασμό, δημιουργία κοστουμιών και σκηνογραφία στην Ακαδημία της Φλωρεντίας και τη Ρώμη όπου εργάζεται σε μια εταιρεία παραγωγής για μια ιστορική ταίνια. Επιστρέφει στην Αθήνα και κάνει την πρώτη της παράσταση στο REX, με τη Μελίνα στο «Ωραία Ελένη» του Ρουσέν. Η επιτυχία ήταν τόσο μεγάλη που ο Κακογιάννης της αναθέτει τη «Στέλλα», με την οποία και ανοίγουν οι πόρτες για το εξωτερικό. Τα κοστούμια προκαλούν αίσθηση στις Κάννες, κατά την προβολή της ταινίας. Η ίδια θα το μάθει πολλούς μήνες αργότερα.

Ακολουθεί το «Ποτέ την Κυριακή», με το οποίο κερδίζει την πρώτη της υποψηφιότητα για Όσκαρ. Η παγκόσμια αναγνώριση έρχεται από το εφαρμοστό ριγέ μπλουζάκι, αλλά και το μαύρο κομψό φόρεμα με τα οποία ντύνει την Μελίνα. Η ίδια θυμόταν την αίσθηση που είχε δημιουργηθεί στην Κρουαζέτ όταν, όπως έλεγε, “μέσα σε ένα βράδυ είχαμε κάνει τους πάντες να αγαπήσουν την Ελλάδα”. Αυτή η υποψηφιότητα επιβεβαιώνει το μεγάλο ταλέντο της και την καθιερώνει σε παγκόσμιο επίπεδο. Ακολουθεί η επόμενη υποψηφιότητά της για όσκαρ με τη «Φαίδρα».

Με υψηλό γούστο, αισθητική, και ισχυρή προσωπικότητα, η Βαχλιώτη, έμενε απόλυτα πιστή στο πνεύμα των σκηνοθετών με τους οποίους συνεργαζόταν. Δημιουργική και εφευρετική, επίμονη, εργατική και πολυπράγμων υπήρξε μια αντικομφορμίστρια που σχεδίαζε έως το τέλος κάνοντας όνειρα.

Μάνια Ζούση