Θέατρο Συναντήσεις

Νίνα x 3

Μια φιλόδοξη παράσταση, «Το Τρίτο Στεφάνι », μεταφορά του κορυφαίου μυθιστορήματος του Κώστα Ταχτσή, που χαρακτηρίστηκε από τους κριτικούς ως αριστουργηματικό και ένα από τα σημαντικότερα μυθιστορήματα της νεοελληνικής λογοτεχνίας, θα παρουσιασθεί από τις 7 Οκτωβρίου, στη Σκηνή Σωκράτης Καραντινός της Μονής Λαζαριστών, σε σκηνοθεσία Θανάση Παπαγεωργίου, ο οποίος σκηνοθετεί για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ. Έχοντας επέμβει με σεβασμό στη θεατρική διασκευή των Σ. Φασουλή και Θ. Νιάρχου, μειώνει τη διάρκεια της παράστασης σε τρεις ώρες, αφαιρώντας κάποιους χαρακτήρες και δίνοντας κινηματογραφική ροή. Με τη βοήθεια του εικονικού περιβάλλοντος, που δημιουργεί ο Στάθης Μήτσιος, σε συνδυασμό με το αναλογικό σκηνικό και την πολύτιμη ενδυματολογική επιμέλεια της Λέας Κούση, γίνεται μια μετάβαση στον χρόνο. Μια ομάδα 30 ηθοποιών και δεκάδων τεχνικών δουλεύει για την παράσταση-στοίχημα της χρονιάς.

THIASOS

Η Εκάβη, τον ρόλο της οποίας ενσαρκώνει η Ελισσάβετ Κωνσταντινίδη και δηλώνει ενθουσιασμένη, που παίζει τον ρόλο που πάντα ονειρευόταν και αυτό γίνεται η αφορμή να συνεργαστεί για πρώτη φορά με το ΚΘΒΕ, συναντά τη Νίνα και οι προσωπικές τους ιστορίες γεμάτες αγωνίες, δυσκολίες, πάθη, ψέματα και απογοητεύσεις, όνειρα και προσδοκίες, αγάπη κι όμορφες στιγμές, δίνουν τη γλυκόπικρη γεύση της ζωής και χρωματίζουν με χιούμορ και τρυφερότητα την Ελλάδα, από την αρχή του αιώνα μέχρι την Κατοχή και τον Εμφύλιο.

Οι τρεις διαφορετικές ηθοποιοί του Κ.Θ.Β.Ε., οι Μαριάνα Πουρέγκα, Μαρία Χατζηϊωαννίδου και Θάλεια Σκαρλάτου, που ενσαρκώνουν το ρόλο της Νίνας, σε τρεις διαφορετικές περιόδους και ηλικίες αντίστοιχα, παρουσιάζονται σήμερα στο artplay.gr και τις Συναντήσεις και μιλούν για το « Τρίτο Στεφάνι » και τη «δική» τους Νίνα.

_NINES2

Η Μαριάνα Πουρέγκα, από το νέο αίμα του ΚΘΒΕ, συστήθηκε στο κοινό με την παράσταση « Ιφιγένεια στη χώρα των Ταύρων» σε σκηνοθεσία Θ.Μοσχόπουλου, όντας ακόμη στο τρίτο έτος της σχολής, για να συνεχίσει τις εμφανίσεις της στο Μακμπέθ (σκην. Α. Ρεβή) και  Ταξιδεύοντας με τον ΠΑΟΚ (σκην. Τ. Χάνος).

« Από την αξέχαστη μυσταγωγική ατμόσφαιρα των προβών με τον Θωμά Μοσχόπουλο και τις επόμενες δουλειές του ΚΘΒΕ, στις οποίες είχα την χαρά να συμμετέχω, είναι μεγάλη τιμή να έχω επιλεχθεί να υπηρετήσω τον ρόλο της Νίνας, καλύπτοντας την ηλικιακή περίοδο από 16 εως 27 χρόνων. Είναι η περίοδος του πρώτου και μοναδικού της έρωτα. Αυτά τα δέκα χρόνια, ζει δυο μεγάλες απογοητεύσεις και ένα μεγάλο σοκ, που την οδηγούν στην κατάρρευση και στην απόφαση να οχυρωθεί, να αρνηθεί την αγάπη, να λειτουργεί υπολογιστικά και να «κλειδωθεί».

Ομολογώ πως η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετώπισα ήταν, να βρω τον τρόπο να αποδώσω όλη την οδύνη, τον σπαραγμό, τη δυστυχία, αλλά και τα συγκλονιστικά βιώματα που έχουν προηγηθεί, λέγοντας μια και μόνο λέξη «Μη!», λόγω της κινηματογραφικής ροής της παράστασης, όπου ο χρόνος του ρόλου είναι σύντομος. Ο σκηνοθέτης μας κος Θανάσης Παπαγεωργίου μου είπε « Ανέβα στη σκηνή και κάνε το όπως το βλέπεις εσύ. Βρες το μόνη σου και απόδωσέ το. Αλλά αυτό που θέλω από αυτή τη Νίνα, είναι να είναι αγρίμι». Και αυτή είναι μια νέα διάσταση που δίνεται αυτή τη φορά στη Νίνα, που την κάνει ίσως πιο σύγχρονη. Μια νέα γυναίκα που αντιδρά και αμφισβητεί. Το να ανασύρω προσωπικά βιώματα, τα οποία θα μου έδιναν την αναγκαία φόρτιση, δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει αποτελεσματικά με την επανάληψη των παραστάσεων και έτσι υιοθέτησα τις κατάλληλες «τεχνικές», που με βοηθούν σ’ αυτό. Είναι μια παράσταση μαραθώνιος, όπου όλοι, ηθοποιοί και τεχνικοί πρέπει να λειτουργούμε απόλυτα συντονισμένοι, με ακρίβεια δευτερολέπτου. Η πρώτη μου πρεμιέρα με είχε μεθύσει. Αυτή την πρεμιέρα την περιμένω με προσμονή, χαρά αλλά και ανείπωτη αγωνία».

Pourega

« Είναι τιμή, που παίζω δίπλα στην Ελισσάβετ Κωνσταντινίδη. Δίνει άλλη διάσταση στον ρόλο και δεν θα μπορούσα να φανταστώ άλλη ηθοποιό ως Εκάβη. Δυσκολεύτηκα να «μπω» πολλές φορές στον ρόλο της Νίνας, γιατί ξεχνιόμουν παρακολουθώντας μαγεμένη την Ελισσάβετ. Η καθάρια ερμηνεία και η πληθωρικότητά της είναι μια σφαίρα, που σε βρίσκει στην καρδιά και σε πάει πιο πέρα από τον ρόλο» λέει η Μαρία Χατζηϊωαννίδου, ηθοποιός του ΚΘΒΕ, η οποία με τις αναρίθμητες συνεργασίες της σε έργα κλασσικού και σύγχρονου ρεπερτορίου, εντός και εκτός του ΚΘΒΕ, αλλά και την εξαιρετική της ερμηνεία στη μ.μ. ταινία « The Noir Project » πριν ένα χρόνο, δεν χρειάζεται επιπλέον συστάσεις, αν και όπως δηλώνει της λείπει μια «Αντιγόνη» και μια Επίδαυρος.

« Είμαι η Νίνα, που κάνει τον δεύτερο γάμο της από καθαρά οικονομικό συμφέρον, την χρονική περίοδο 1936- 46. Αυτός ο γάμος είναι το σημείο άρσης μου, αλλά δεν μπορώ να τη δω ξέχωρα από την υπόλοιπη ζωή της. Είναι ένα μυθιστορηματικό πρόσωπο, που η επιβίωση είναι η προτεραιότητά του και στις τρεις περιόδους, άρα ο ρόλος είναι ένας. Υποκριτικά, η τεχνική της απόδοσης του ρόλου διαφέρει από την περίπτωση, όπου χτίζεις την προσωπικότητα του ρόλου καθώς εξελίσσεται η υπόθεση του έργου. Είναι μια πρόκληση, και είναι ευτύχημα να συνεργάζεσαι με έναν σκηνοθέτη όπως ο Θ. Παπαγεωργίου.

Είναι πάνω από όλα ηθοποιός και με την εμπειρία του ανθρώπου που ξέρει τι θέλει και σου επιτρέπει να προτείνεις, αφήνοντάς σε ελεύθερο και δημιουργεί με την πραότητά του μια θετική ατμόσφαιρα στην σκηνή. Το θέατρο χρειάζεται coach και όχι σκηνοθέτες, που θέλουν μόνο, να παρουσιάσουν την άποψή τους, χωρίς να εμβαθύνουν στην αλήθεια του έργου, το εύρος των δυνατοτήτων και την αντίληψη του ηθοποιού. Είναι σημαντική για μένα η ποιότητα των συνεργατών μου σε μια παράσταση. Στην πλειοψηφία τα νέα παιδιά του χώρου χαρακτηρίζονται από ήθος και ποιότητα. Προσπαθώ να αποστασιοποιούμαι και να μην επηρεάζομαι από ανθρώπους με υπερφίαλη ίσως και εγωιστική κοντόφθαλμη οπτική, γνωρίζοντας πως στην πορεία, αυτό θα τους οδηγήσει στο να συντριβούν πάνω στον τοίχο, που έχτισαν οι ίδιοι. Η σκηνική μοναξιά είναι αβάσταχτη κι όποιος αρνείται να καταλάβει πως το θέατρο είναι μια ομαδική δουλειά, είναι καταδικασμένος αποτύχει.

XATZI 1

« Το Τρίτο Στεφάνι » είναι ένα ψηφιδωτό της ελληνικής κοινωνίας. Η Νίνα μόνο με τον γάμο μπορεί να φύγει από το σπίτι και από αντίδραση κάνει τον πρώτο της γάμο. Ο δεύτερος γίνεται για τα λεφτά και για την αποκατάστασή της, σε μια εποχή, που μια γυναίκα μόνη με ένα παιδί είναι στιγματισμένη. Ευέλικτη και δυνατή παλεύει να επιβιώσει. Ναι, θα έλεγα πως ταυτίζομαι μαζί της, αλλά στη σύγχρονη εκδοχή της. Της γυναίκας, που έχει το προσωπικό της όραμα στον επαγγελματικό τομέα και παλεύει γι’ αυτό.

Την νιώθω κοντά σε μένα, μεταθέτοντάς την στη νέα σύγχρονη πραγματικότητα και τον αγώνα για επιβίωση στον επαγγελματικό τομέα, στον οποίο προσωπικά δίνω βάρος και προτεραιότητα στη ζωή μου. Η Νίνα είναι σύγχρονη και βρίσκεται δίπλα μας, αντιπροσωπεύοντας κάθε γυναίκα, που γίνεται ευέλικτη και ατσαλώνει τον χαρακτήρα της, για να αντιμετωπίσει τις απαιτήσεις του σύγχρονου κόσμου».

XATZI 2

«Ενσαρκώνω τον ρόλο της Νινα από τον εμφύλιο ως το ’52. Όμως αν θες να αποδώσεις τον ρόλο, πρέπει να δεις τη ζωή της συνολικά. Πρέπει να συνθέσεις όλη την ιστορία του ανθρώπου από τη γέννηση της και να ανασύρεις αναμνήσεις. Ένας σπουδαίος ρόλος του νεοελληνικού θεάτρου. Ένας πολυεπίπεδος ρόλος με έντονο ρεαλισμό. Η Νίνα, όπως συμβαίνει σε κάθε ρόλο που καλούμαι να υπηρετήσω, αρχικά ήταν αντίπαλός μου. Ένας άγνωστος που έπρεπε να γνωρίσω. Προσπάθησα πρώτα να την περιτριγυρίσω εξωτερικά, υιοθετώντας στυλ που θα παρέπεμπε σε αυτή έτσι ώστε να βλέπω την αλήθεια της στον καθρέφτη μου. Το επόμενο στάδιο ήταν να τη γνωρίσω από τα λόγια των άλλων για αυτή και να ζήσω νοερά τις σκηνές που δεν υπάρχουν. Το πρώτο ραντεβού, τα πρώτα της χρόνια κι όχι να μείνω στις δύο σελίδες του ρόλου» εξηγεί η Θάλεια Σκαρλάτου, ηθοποιός του ΚΘΒΕ, με μακρά θητεία στο θέατρο, ερμηνεύοντας κατά κύριο λόγο κλασσικούς ρόλους, σε σημαντικές παραστάσεις και με έναν Σαίξπηρ να λείπει από την ατζέντα της όπως λέει χαρακτηριστικά.

THALEIA1

« Η Νίνα είναι μια συντηρητική επαναστάτρια. Αναγκάζεται να ακολουθήσει τις επιταγές της κοινωνίας, όταν της αρνούνται το δικαίωμα να σπουδάσει. Αναγκάζεται να μάθει την τέχνη της επιβίωσης και εγκλωβισμένη από στην μικροαστική της καταγωγή, υπενθυμίζει πως είναι μια Αραβαντινού και χρησιμοποιεί τους γάμους ως ένα σκαλοπάτι για την οικονομική εξασφάλιση και την κοινωνική καταξίωση. Μεταλλάσεται από τις συνθήκες. Στα 60 της χρόνια, συνεχίζει να είναι μια γυναίκα που διατηρεί τη φλόγα μέσα της και παρόλη τη συμφεροντολογική σχέση με τους δύο τελευταίους συζύγους της, δεν τους αντιμετωπίζει με κυνισμό και απαξίωση.

Αν έπρεπε να μιλήσω για τον σκηνοθέτη μας Θανάση Παπαγεωργίου, θα έλεγα χωρίς καμία δόση υπερβολής, πως είναι ο τέλειος σκηνοθέτης. Ξέρει τι δεν του αρέσει, ως ένας εμπειρότατος και καλός ηθοποιός. Η ευγένεια και το ήθος του ανθρώπου και του καλλιτέχνη που τον χαρακτηρίζει, δίνει την ελευθερία της έκφρασης στον ηθοποιό, επεμβαίνοντας με εύστοχο τρόπο στην απόδοση του ρόλου. Ήρεμος και ψύχραιμος ακόμη και στις πιο απρόσμενες και δύσκολες καταστάσεις, λειτουργεί σε συνδυασμό με τη Λέα Κούση, που είναι υπεύθυνη για τα εκατοντάδες κοστούμια και τα αξεσουάρ 30 ηθοποιών, είναι οι δύο πόλοι ισορροπίας, στο χάος και το άγχος μιας τόσο σύνθετης, μεγάλης και απαιτητικής παράστασης».

THALEIA 2

Ρεπορταζ : Μαρία Μαυρίδου

Φωτογραφίες : Τάσος Θώμογλου

PARASTASI

«Το Τρίτο Στεφάνι» του Κώστα Ταχτσή

Των Σταμάτη Φασουλή και Θανάση Θ. Νιάρχου

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία- Δραματουργική επεξεργασία- Φωτισμοί: Θανάσης Παπαγεωργίου

Σκηνικά: Γιώργος Πάτσας

Κοστούμια: Λέα Κούση

Μουσική: Δημήτρης Μαραμής

Μουσική διδασκαλία: Νίκος Βουδούρης

Eικονικό περιβάλλον: Στάθης Μήτσιος

Βοηθός σκηνοθέτη: Κοραλία Τσόγκα

B’ βοηθός σκηνοθέτη: Κική Στρατάκη

Βοηθός σκηνογράφου: Δανάη Πανά

Βοηθός ενδυματολόγου: Ήρις Τσαγκαλίδου

Βοηθός φωτιστή: Τάσος Δαηλίδης

Οργάνωση παραγωγής: Φιλοθέη Ελευθεριάδου

Διανομή με αλφαβητική σειρά: Κατερίνα Αλέξη (Μαρία), Μομώ Βλάχου (Πολυξένη, Ταβλαρίδαινα), Θανάσης Δισλής (Φίλος Ντίνου, Γιατρός Ευαγγελισμού, Μπάμπης, Μπόρος), Έφη Δρόσου (Ερασμία, Φρόσω Β΄), Γιώργος Ευαγόρου (Αργύρης, Ιάσων), Ελένη Ζιάννα (Εκάβη νέα, Φίλη Νίνας, Κυρία απ’τα παλιά), Ελένη Θυμιοπούλου (Μαριέττα, Φρόσω Α΄), Θόδωρος Ιγνατιάδης (Παπαθανασίου, Νταβίκος, Θόδωρος), Γιάννης Καραμφίλης (Αραβαντινός, Πρασινομάτης, Κασσιανόπουλος, Πέτρος), Δημήτρης Κολοβός (Αντώνης), Ελισάβετ Κωνσταντινίδου (Εκάβη), Βασίλης Λέμπερος (Γιατρός Φώτη, Μαργαρίτης, Πρόεδρος δικαστηρίου, Σωτήρης), Άννα Μαντά (Ελένη, Μάρθα), Νικόλας Μαραγκόπουλος (Δημήτρης), Χρίστος Νταρακτσής (Μιχάλης, Υπάλληλος τηλεγραφείου, Ανθυπομοίραρχος, Λιμενικός, Κασιμάτης), Λίλιαν Παλάντζα (Θεία Μπέμπα, Ντόμνα, Αράπω, Ομπέρ), Βασίλης Παπαδόπουλος (Κάποιος με κόκκινο κουστούμι, Ντίνος), Χάρης Παπαδόπουλος (Φώτης, Καλαποθάκης, Λουλουδάς), Μαριάννα Πουρέγκα (Νίνα Γ΄, Νότα), Θάλεια Σκαρλάτου (Νίνα Α΄), Τζένη Σκαρλάτου (Γαλάτεια, Κατίγκω), Θοδωρής Σκούρτας (Γιάννης Λόγγος, Εισαγγελέας, Διαδηλωτής), Μάρα Τσικάρα (Φίλη Γαλάτειας, Μάνα Φώτη, Ναϊρεντίν, Γνωστή Εκάβης), Κοραλία Τσόγκα (Ιουλία Κασιμάτη, Κλειώ), Μαρία Χατζηϊωαννίδου (Νίνα Β΄), Άννη Χούρη (Βικτώρια, Νοσοκόμα, Ειρήνη).

Συμμετέχουν επίσης: Γιάννης Καράμπαμπας, Χρήστος Διαμαντούδης και οι μικροί Αχιλλέας Νεραντζής & Δημήτρης Στόκας.

Μονή Λαζαριστών, Σκηνή Σωκράτης Καραντινός

Έναρξη: 7/10/2016

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη 18:00, Πέμπτη-Παρασκευή-Σάββατο 20:00, Κυριακή 19:00