featured Θέατρο Οι δημιουργοί γράφουν

Μιλτιάδης Φιορέντζης: “Στα όνειρα είναι που αρχίζει η ευθύνη”

 

«Ως ηθοποιός αναρωτήθηκα πολλές φορές ποια είναι τα όρια της ανθρώπινης εμπειρίας. Τα δικά μου όρια διευρύνθηκαν όταν ξεκίνησα να ονειρεύομαι το σκηνικό εγχείρημα της Κλάρα Σούμαν», αναφέρει στο artplay.gr ο Μιλτιάδης Φιορέντζης , με αφορμή την πρώτη του σκηνοθεσία με το έργο «Κλάρα Σούμαν, τα χαρισματικά πρόσωπα μιας υπερμαριονέτας»,  που κάνει πρεμιέρα την Δευτέρα 12 Φεβρουαρίου στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων.

«Όπως εύστοχα λένε οι σοφοί, στα όνειρα είναι που αρχίζει η ευθύνη. Η έννοια της ευθύνης με συντρόφεψε αμετάκλητα στην πρώτη μου σκηνοθεσία.  Ευθύνη να παραδεχτώ μέσα μου τον λόγο που επέλεξα να σκηνοθετήσω. Τον βαθμό βάθους του λόγου. Ευθύνη να μιλήσω για την ζωή των ανθρώπων αλλά και για τη ζωή των ιδεών. Ευθύνη να καλωσορίσω την ανασφάλεια. Ευθύνη να αφουγκραστώ τους συνεργάτες μου με όλη μου την ύπαρξη, να τους παρέχω άγρυπνο ενδιαφέρον και προσήλωση. Ευθύνη να αρθρώσω καθαρό λόγο ακόμη κι όταν δεν ήξερα τι μου γίνεται. Ευθύνη να βουτήξω σε άγνωστα νερά και να ενθαρρύνω και τους άλλους να κάνουν το ίδιο.  Ευθύνη να πάρω την ευθύνη».

Μιλτιάδης Φιορέντζης

Πώς βιώνει μια εξαιρετική γυναίκα των μέσων του 19ου αιώνα την καθημερινότητά της με έναν ομότεχνο δημιουργό, ο οποίος την φθονεί ενώ παράλληλα τη λατρεύει; Μπορεί η μητρότητα να αφήσει περιθώριο στην καλλιτεχνική δημιουργία όταν μια γυναίκα μεγαλώνει οκτώ παιδιά; Με τι ψυχικό σθένος αντιμετωπίζει κανείς την κατάρρευση του συντρόφου του; Πώς ξεκουρδίζεται η μηχανή μιας ιδιοφυίας; Μπορεί μια μαριονέτα να ξεπεράσει τον δημιουργό της; Ποιος κινεί τα νήματα της ανθρώπινης δημιουργικότητας;

Αντλώντας έμπνευση από τα παραπάνω ερωτήματα, η παράσταση Κλάρα Σούμαν, τα χαρισματικά πρόσωπα μιας υπερμαριονέτας,  επιχειρεί να δώσει υπόσταση στη φράση της Κλάρα: “Η μουσική δίνει ήχο σε αυτά που θα ήταν καλύτερα να μείνουν στην σιωπή”, όσο και να την υπερβεί. Αρωγοί αυτής της απόπειρας είναι από τη μια οι μελωδίες και τα τραγούδια του Σούμαν, όπως ερμηνεύονται ζωντανά από την πιανίστρια Βικτωρία Κιαζίμη και τον βαρύτονο Νικόλα Καραγκιαούρη, και από την άλλη τα σύγχρονα, πρωτότυπα κείμενα της Μαρίας Γιαγιάννου (το έργο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μελάνι) εμπνεόμενα από τους δύο παράλληλους βίους και τα ιστορικά γεγονότα που αποκαλύπτουν τη βάσανο, τις δυσκολίες, τα εμπόδια αλλά και την λύτρωση που γέννησε τόσο ανυπέρβλητες ρομαντικές συνθέσεις.

Η Κλάρα Βικ Σούμαν γνώρισε τον Ρόμπερτ Σούμαν το 1828, όταν η ίδια ήταν εννέα ετών. Ο δεκαοχτάχρονος τότε συνθέτης ήταν μαθητής του Φρίντριχ Βικ, του πατέρα της Κλάρα. Λίγα χρόνια μετά, οι δύο νέοι ερωτεύονται και παρόλη τη σθεναρή αντίσταση του Βικ, παντρεύονται και αποκτούν οκτώ παιδιά. Η Κλάρα Σούμαν θεωρούνταν στην Ευρώπη παιδί θαύμα, ένα από τα μεγαλύτερα ταλέντα στο πιάνο. Εξελίχθηκε όχι μόνο στη μεγαλύτερη πιανίστρια της Γερμανίας αλλά και ολόκληρης της εποχής της.  Ωστόσο, μετά την πρώτη τρυφερή περίοδο του γάμου τους, ο Σούμαν συνθέτει ακατάπαυστα, αφήνοντας την Κλάρα στην απομόνωση και τη σιωπή. Η Κλάρα επιθυμώντας να ξαναπαίξει μπροστά σε κοινό, αρχίζει πάλι τις περιοδείες της. Γνωρίζει τεράστια επιτυχία ερμηνεύοντας τα έργα του Σούμαν.

Η καταξίωση της Κλάρα προκαλεί τη ζήλεια του Σούμαν, του οποίου ο ψυχισμός αρχίζει να κλονίζεται. Παρουσιάζει ιλίγγους, τρόμο, ακουστικές παραισθήσεις, φοβίες, αϋπνίες. Παρόλο που αφιερώνεται στη σύνθεση και γράφει αριστουργήματα, η ψυχική του υγεία επιδεινώνεται διαρκώς με αποκορύφωμα τον Φεβρουάριο του 1854 όταν διατείνεται πως τα πνεύματα τού υπαγορεύουν τη μουσική και επιχειρεί  να αυτοκτονήσει πέφτοντας στον παγωμένο Ρήνο. Μετά από αυτό το περιστατικό, μεταφέρεται στο ψυχιατρείο του Έντενιχ, λίγο έξω από τη Βόννη.

Η Κλάρα τον στηρίζει σε όλες του τις κρίσεις, ωστόσο οι επιστήμονες της εποχής, μη μπορώντας να παρακολουθήσουν την περιπλοκότητα της περίπτωσης Σούμαν, σηκώνουν τα χέρια ψηλά.

Ταυτότητα της παράστασης

Συγγραφέας : Μαρία Γιαγιάννου

Σύλληψη | Σκηνοθεσία | Δραματουργία : Μιλτιάδης Φιορέντζης

Συνεργάτης Δραματουργίας | Διαμόρφωση πρόβας: Μαρία Όλγα Αθηναίου

Σκηνογραφία | Κοστούμια: Δήμητρα Λιάκουρα

Γλυπτική: Περικλής Πραβήτας

Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα

Ηχητικός σχεδιασμός: Νίκος Παλαμάρης

Βοηθός Σκηνοθέτη: Αριάννα Χατζηγαλανού

Φωτογραφίες: Κική Παπαδοπούλου

Promo teaser: Χρυσάνθη Μπαδέκα

Ερμηνεύουν:

Πιανίστρια: Βικτωρία Κιαζίμη

Βαρύτονος: Νικόλας Καραγκιαούρης

Ηθοποιοί :    Μαρία Όλγα Αθηναίου

Μιλτιάδης Φιορέντζης

Επικοινωνία : Άρης Ασπρούλης

 

~.~

 

 

Θέατρο της Οδού Κυκλάδων

Λευτέρης Βογιατζής

Κεφαλληνίας & Κυκλάδων 11, Κυψέλη

 

Πληροφορίες – Κρατήσεις : 210 8217877

www.ticketservices.gr

 

Πρεμιέρα : Δευτέρα 12 Φεβρουαρίου 2018

~για λίγες μόνο παραστάσεις~

 

Δευτέρα & Τρίτη | Ώρα έναρξης  21:00

Τιμές εισιτηρίων : 14€ & 10€

 

Διάρκεια : 85 λεπτά χωρίς διάλειμμα