Θέατρο

Οι Πέρσες -Σχεδίασμα α’ στα Αισχύλεια

Μία λειτουργία για την μοίρα των Περσών, χαρακτηρίζουν οι συντελεστές της την παράσταση «Οι Πέρσες-Σχεδίασμα α’» που κάνει πρεμιέρα στις 28 Αυγούστου στα Αισχύλεια από τον θίασο Δρόμος με δέντρα.

Ο πανανθρώπινος θρήνος μεταμφιεσμένος σε τραγωδία. Γραμμένοι σε μια εποχή που αποκήρυσσε την επικαιρότητα στην τραγωδία, οι Πέρσες, το ύψιστο πνευματικό κατόρθωμα του Αισχύλου, η μόνη αρχαία ελληνική τραγωδία με δράση σύγχρονη του συγγραφέα τους, ανεβαίνουν για να διδάξουν στους Αθηναίους του 5ου αιώνα πώς η τραγικότητα της ανθρώπινης μοίρας θρυμματίζει τα επίπλαστα φράγματα του χρόνου και του χώρου και ούτε γνωρίζει νικημένους και νικητές.

Η τραγωδία του Αισχύλου για έναν πόλεμο στον οποίο συμμετείχε και μάτωσε, για ένα πόλεμο στον οποίο έχασε τον αδελφό του, είναι ο θρήνος των νικητών μεταμφιεσμένος σε μοιρολόι των ηττημένων.

dareios2
Θρήνος των νικητών τη στιγμή που συνειδητοποιούν πως η άλλη όψη του θριάμβου είναι η ήττα, το καθρέφτισμα του ο όλεθρος, το είδωλό του η συμφορά• τη στιγμή που αντιλαμβάνονται πως καθώς βουλιάζουν οι βεβαιότητες των Περσών στα παγωμένα νερά του Στρυμόνα μαζί τους παρασέρνουν στο βυθό και τις δικές τους βεβαιότητες και μεγαλοϊδεατισμούς.
Θρήνος των απανταχού “κερδισμένων” της ζωής τη στιγμή που βιώνουν τον τρόμο, τον οίκτο, την συμπάθεια• που νιώθουν το γέλιο τους να πνίγει στα δάκρυα ένα άλλο κομματάκι γης•
Θρήνος των θριαμβευτών τη στιγμή που τα πονεμένα χέρια που τραντάζουν μια μακρινή ξεκληρισμένη χώρα αντηχούν στα αυτιά τους τον καλπασμό της μοίρας που σαρώνει όποιον επαίρεται, και ανατρέπει όποιον ξεχειλίζει αλαζονεία.

atossa

Στην τραγωδία του Αισχύλου, ο θρήνος για όλα εκείνα τα έργα τέχνης που γίνονται συντρίμμια στο βωμό της μισαλλοδοξίας μετατρέπεται στο βροντερό κατηγορώ των πεθαμένων προς τους αλλόφρονες ζωντανούς• ο αιώνιος θρήνος της Γυναίκας που θυσιάζει στου πολέμου το ικρίωμα, το σύντροφο, τον γονιό, τα παιδιά της φορά το προσωπείο του θρήνου μιας αλλοδαπής βασίλισσας που ο πόλεμος σπάραξε τον πατέρα τον άνδρα και το γιο της. Κι ακόμα ο θρήνος των ζωντανών μεταμφιέζεται σε νεκρολογία που πνίγει τη γη, ανατρέπει την τάξη του κόσμου, ζωντανεύει νεκρούς.

Οι Πέρσες του Αισχύλου αποτελούν ένα μνημόσυνο του θεάτρου για να μην σβήσουν ανώνυμοι οι ηττημένοι, ένα μνημόσυνο το οποίο η ιστορία που γράφεται από τους νικητές δεν θα το έκανε ποτέ.

aggelos

Πρεμιέρα στις 28 Αυγούστου στα Αισχύλεια στην Ελευσίνα
Ακολουθεί 3 Σεπτεμβρίου ο Μαραθώνας και 17 Σεπτεμβρίου ο Κορυδαλλός
Μετάφραση: Νικολέττα Φριντζήλα
Σκηνοθεσία: Μάρθα Φριντζήλα
Σκηνικό/ Μουσική: Βασίλης Μαντζούκης
Φωτισμοί: Felice Ross
Βοηθός σκηνοθέτη: Μιχάλης Πανάδης
Κοστούμια, κατασκευές: Όλγα Σφέτσα, Ηλιάννα Σκουλάκη
Φωτογραφίες: Ορφέας Εμιρζάς
Video: Άρις Ζάγκλης
Kατασκευή σκηνικού: Γιάννης Μπρούζος
Βοηθοί: Στέλλα Παπακωνσταντίνου, Βίκυ Πολυχρόνη
Υπεύθυνη Παραγωγής: Ιωάννα Νασιοπούλου

perses1

Ηθοποιοί
Άτοσσα Τάνια Παπαδοπούλου
Αγγελιαφόρος Κώστας Βασαρδάνης
Δαρείος Αργύρης Μπακιρτζής
Ξέρξης Γιώργος Βουρδαμής Μαυρογένης
Στρατιωτικός σύμβουλος Αγαπητός Μανδαλιός
Οικονομικός σύμβουλος Δημήτρης Μπικηρόπουλος
Θρησκευτικός σύμβουλος Αντώνης Βλησίδης

Σύμβουλοι
Γιάννης Γιούλης, Γιάννης Συλλιγνάκης

Χορός Γερόντων: Σεραφείμ Ιατρόπουλος, Γιώργος Κάρβης, Κώστας Λάσκος,
Αντρέας Παπαδόπουλος, Γιάννης Τριβέλλας, Φώτης Αρμένης, Mιχάλης Χατίρης
Βαγγέλης Τσιγαράς

xerxes

Ακόλουθοι : Aνδρέας Ξιάρης, Απόστολος Κώτσης

Nοσοκόμες: Νεφέλη Ανανιάδη, Μαρία Διαλούπη, Σμαράγδα Κάκκινου, Ελίνα Κιουπάκη, Τζο Νασιοπούλου, Στέλλα Παπακωνσταντίνου, Δήμητρα Παρασκελίδου, Κλαίρη Παπαδοπούλου, Χρύσα Παριανού, Βίκυ Πολυχρόνη, Δάφνη Τσιρίδου, Ρουμπίνη Φέφε, Όλγα Φραγκούλη

Ακόλουθες Άτοσσας: Φένια Τσάμη, Federica Santarelli

Παιδί – Ψυχοπομπός: Στυλιανή Τριβέλλα

PERSES-POSTER copy

Νέοι στρατιώτες (video): Μιχάλης Πανάδης,Μάρκος Παπαδοκωνσταντάκης
Χρήστος Παληογιάννης

Ψυχοπομποί : Ιωάννης Κοτίδης (Ιώκο), Βίκυ Πολυχρόνη, Κλαίρη Παπαδοπούλου