Metamanias Θέατρο

Η ..γυναικεία «Ορέστεια» του Εθνικού στην Επίδαυρο

Το πρόγραμμα της Επιδαύρου είναι πάντα το ζητούμενο στις ειδήσεις. Γιατί η Επίδαυρος, παρά τα προβλήματα, παρά τις καθηλώσεις της, παρά τις γκρίνιες των εμπλεκομένων παντός είδους, είναι πάντα γοητευτική και για τους καλλιτέχνες και για το κοινό.

Και είναι πάντα είδηση αυτό που θα παρουσιαστεί την προσεχή σεζόν. Και πάντα θέλουμε να το ξέρουμε νωρίτερα.

Κι εμείς μάθαμε νωρίτερα τη μια από τις δύο -καθιερωμένες- παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου για το καλοκαίρι του 2019. Που είναι ιδιαιτέρως ενδιαφέρουσα και ελκτική.

Η μία από τις δύο παραστάσεις του Εθνικού θα είναι η «Ορέστεια» του Αισχύλου, η μόνη σωζόμενη τριλογία αρχαίου δράματος, που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 458 π.Χ. στα Διονύσια. «Αγαμέμνων», «Χοηφόρες», «Ευμενίδες» είναι τα τρία μέρη της, και καταπιάνεται με την ιστορία του πολύπαθου οίκου των Ατρειδών.

Η διαφορετική νότα που βάζει το Εθνικό Θέατρο σ’ αυτή την παρουσίαση της «Ορέστειας» είναι ότι δίνει το κάθε ένα από τα μέρη της σε τρεις γυναίκες σκηνοθέτιδες, που δεν έχουν σκηνοθετήσει ξανά στο θέατρο της Επιδαύρου.

Έτσι, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού, Στάθης Λιβαθινός, σύμφωνα με διπλοδιασταυρωμένες πληροφορίες, ανέθεσε την «Ορέστεια» στις: Ιώ Βουλγαράκη (που θα σκηνοθετήσει «Αγαμέμνονα»

Λίλλυ Μελεμέ (θα κάνει «Χοηφόρες») και Γεωργία Μαυραγάνη (που θα σκηνοθετήσει «Ευμενίδες»). Τρεις διαφορετικής νοοτροπίας και αισθητικής νέες σκηνοθέτιδες, που καλούνται να διαχειριστούν μιαν ενιαία αλλά και διαφορετική παράσταση. Οι πληροφορίες μας δεν έφτασαν μέχρι τους ηθοποιούς των παραστάσεων, μιας και αυτή την εποχή γίνονται οι τελικές συζητήσεις.

Η προηγούμενη φορά που παρουσιάστηκε η «Ορέστεια» στην Επίδαυρο ήταν το καλοκαίρι του 2016 σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά.  Πέρυσι είδαμε ξεχωριστά τα τρία μέρη της: τον «Αγαμέμνονα» σε σκηνοθεσία Τσέζαρις Γκραουζίνις, τις «Χοηφόρες» στη Μικρή Επίδαυρο σε σκηνοθεσία Αργυρώς Χιώτη και τις «Ευμενίδες» στο πλαίσιο του προγράμματος της Μικρής Επιδαύρου στο αρχαίο στάδιο της Επιδαύρου, σε σκηνοθεσία Στεφανίας Γουλιώτη.

Ασφαλώς ο Στάθης Λιβαθινός έκρινε (και ορθώς) ότι πολύ καλά πήγαν οι επιλογές του με νέους σκηνοθέτες τα τελευταία χρόνια (Κατερίνα Ευαγγελάτου, Θάνος Παπακωνστανίνου) και βαδίζει σ’ αυτόν τον δρόμο. Δύσκολο όσο και εξαιρετικά ενδιαφέρον το φετινό εγχείρημα του Εθνικού.

ΟΛΓΑ ΣΕΛΛΑ