Θέατρο

Άγνωστος Γκολντόνι από τον Νίκο Καμτσή

Ποιος είναι ο Conte Caramela; Και γιατί μας παράτησε και έφυγε στον πόλεμο; Έζησε η σκοτώθηκε ένδοξα στα πεδία των μαχών; Θα γυρίσει δαφνοστεφανωμένος ή …

οριζόντιος στο κιβούρι του; Και τι κατάσταση θα βρει στο αρχοντικό του; Η Κοντέσα Caramela θα τον περιμένει η θα υποκύψει στα ερωτικά κελεύσματα άλλων μνηστήρων που την πολιορκούν στενά; Και οι «έμπιστοι» υπηρέτες; Είναι πράγματι έμπιστοι η…φίδια κολοβά στον κόρφο της Contessa και του Conte;

Τα ερωτήματα αυτά αποτελούν τη δραματική δομή της μουσικής κωμωδίας « Conte Caramela» του Carlo Goldoni, ενός κυριολεκτικά άγνωστου και άπαιχτου έργου, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά σε ολόκληρο τον κόσμο.

«Ο πολυγραφότατος Ιταλός κωμωδιογράφος έγραψε πάνω από 200 έργα στη 80χρονη ζωή του από τα οποία το κοινό γνωρίζει ελάχιστα και μόνο εκείνα που παίζονται και ξαναπαίζονται. Υπάρχουν όμως πάρα πολλά άλλα, κρυμμένα και εν πολλοίς άγνωστα θεατρικά «διαμάντια» που ζητούν να πατήσουν στο σανίδι της σκηνής. To Conte Caramela είναι ένα από αυτά», επισημαίνει ο Νίκος Καμτσής, που υπογράφει την σκηνοθεσία της παράστασης.

 

Giuliano Zuliani [da Pietro Antonio Novelli], rame allusivo ossia illustrazione del Conte Caramella (I.7), in Carlo Goldoni, Opere teatrali, Venezia, Antonio Zatta, 1794, XL, p. 221. (Πηγή:http://www.carlogoldoni.it)

Giuliano Zuliani [da Pietro Antonio Novelli], rame allusivo ossia illustrazione del Conte Caramella (I.7), in Carlo Goldoni, Opere teatrali, Venezia, Antonio Zatta, 1794, XL, p. 221. (Πηγή:http://www.carlogoldoni.it)

Μια κωμική …Οδύσσεια με πολύ μουσική

Πρόκειται για μια λαμπερή κωμωδία με πολύ μουσική και τραγούδια, αλλά και για ένα κωμικό θρίλερ, καθώς στη σκηνή ξετυλίγονται διάφορα μεταφυσικά μυστήρια, πάντα με ερωτικό επίκεντρο. Είναι επίσης και μια κωμική…Οδύσσεια. Καθώς υπάρχουν όλα τα χαρακτηριστικά πρόσωπα που την αποτελούν. Υπάρχει ένας Οδυσσέας (Ο Conte Caramela) που επιστρέφει από τον πόλεμο, μεταμφιεσμένος σε ζητιάνο και παρακολουθεί τα δρώμενα κρυμμένος στο αρχοντικό του. Υπάρχει μια Πηνελόπη (Contessa Olympia Caramela) που τον περιμένει και αντιστέκεται στις ερωτικές προτάσεις που της γίνονται και υπάρχει ένας μνηστήρας που την πολιορκεί και αυτήν και την περιουσία του Conte. Γύρω από αυτό το τρίγωνο ένας χορός κωμικών υπηρετών που συνωμοτούν υπέρ η εναντίον του ενός η του άλλου, αλλά κυρίως υπέρ της τσέπης τους.

Αποφεύγοντας τα φιλολογικά μονοπάτια δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι εμπλουτίζεται η παραστασιολογία μας με την παγκόσμια παρουσίαση του έργου από το Τόπος Αλλού. Το «παγκόσμια» ίσως ακούγεται λίγο υπερβολικό και αστείο (δεν πειράζει περί κωμωδίας πρόκειται έτσι και αλλιώς) αλλά είναι αληθινό μια που το έργο παρουσιάστηκε (ακόμη και η ακριβής ημερομηνία της πρεμιέρας είναι άγνωστη)…η το Φθινόπωρο του 1751 στη Βενετία στο θέατρο SanSamuele η στη Βερόνα στις 18 Δεκεμβρίου 1749. Έκτοτε έμεινε στο ράφι βιβλιοθηκών και μουσείων η έστω στα γραφεία βιβλιοφάγων θεατρολόγων μελετητών.

Δυο λόγια για την παράσταση

Η παράσταση θα αφεθεί στη γοητεία της ατμόσφαιρας του κωμικού θρίλερ όπου μέσα στη Βενετσιάνικη καλοκαιρινή νύχτα δεν ξέρουν ποιος ερωτεύεται

Πηγή: http://www.carlogoldoni.it

Πηγή: http://www.carlogoldoni.it

ποιον, ποιος παντρολογιέται με ποιόν, ποιος συνωμοτεί με ποιον. Το μπέρδεμα γίνεται μεγαλύτερο καθώς ο Conte Caramela έχει την έμπνευση να μεταμφιεστεί σε… Νεκρομάντη, με μπακαλορεά από τους Αγίους τόπους, και με την ευλογία της Αγίας Θέκλας και της Αγίας Καικιλίας.

Αλλά και τα οδυσσειακά μοτίβα της περιπέτειας, του νόστου και της επιστροφής δεν θα μας αφήσουν αδιάφορους. Η κωμωδία θα είναι παρούσα και ζωντανή ανά πάσα στιγμή και θα βρεθεί μέσα σ’ αυτό το συγκινησιακό και δραματουργικό περιβάλλον.

Το «Τόπος Αλλού» ανέθεσε την ολοκαίνουργια σύγχρονη μετάφραση (Είναι άγνωστο αν έχει μεταφραστεί σε άλλη γλώσσα εκτός της Βενετσιάνικης διαλέκτου που είναι το πρωτότυπο) στην θεατρολόγο Ελισσάβετ Γκοτσοπούλου, την μουσική και τα τραγούδια στον Κώστα Θωμαίδη, και εμπιστεύθηκε τους μεγάλους και απαιτητικούς ρόλους σε νέα παιδιά που προέκυψαν μετά από λεπτομερή ακρόαση.

Παίζουν: Τζούλια Διαμαντοπούλου (μοιραία και απαρηγόρητη Contesa Olympia Caramela) , Ελεάνα Φιλοκαλιώτη (οικονόμος Ντορίνα, επιρρεπής στο λάδωμα), Ειρήνη Αμπουμόγλη (Γκίτα, γενικών καθηκόντων), Νίκος Καραστέργιος (Τσέκο, επίσης γενικών καθηκόντων) Γιάννης Βλαχογιάννης (επιστάτης Μπρουνόρο, επίσης επιρρεπής στο λάδωμα) Αλκης Τσαλίκης (Conte Caramela, τάχα Νεκρομάντης), Χρήστος Χριστόπουλος (Μαρκήσιος και επαγγελματίας εραστής)

Νίτσε – Βαγκνερ. Ένα έργο για τον φασισμό

Μέσα Ιανουαρίου το «Τόπος Αλλού» θα ανεβάσει το Νίτσε – Βάγκνερ. Ένα έργο για τον φασισμό. Πρόκειται για μια παράσταση που αφηγείται μια φανταστική συνάντηση των δύο ιερών τεράτων της ευρωπαϊκής διανόησης, στις αρχές του 20ου αιώνα και πραγματεύεται την εκούσια ή ακούσια εκμετάλλευσή τους από τον Ναζισμό. Κάπως απρόσκλητος στη συνάντηση εμφανίζεται και ο Σίγκμουντ Φρόυντ.

Με μια ειδική (ίσως αναπάντεχη) διανομή που κρύβει εκπλήξεις και που δεν έχει ακόμη συμπληρωθεί η παράσταση, σε κείμενο και σκηνοθεσία Νίκου Καμτσή, θα κάνει πρεμιέρα στα τέλη Ιανουαρίου και θα παίζεται για τρεις μόνο παραστάσεις την εβδομάδα, παράλληλα με το Conte Caramela του Goldoni.

Info

Conte Caramela του Goldoni

Θέατρο «Τόπος Αλλού»

Μετάφραση Ελισσάβετ Γκοτσοπούλου

Σκηνοθεσία-στίχοι τραγουδιών Νίκος Καμτσής

Μουσική Κώστας Θωμαίδης

Σκηνικό και κοστούμια Μίκα Πανάγου

Φωτισμοί Νίκος Καμτσής – Νικολάι Καμίσεβ (Κρατικό Θέατρο Σόφιας)

Πρεμιέρα 30 Οκτωβρίου