Κινηματογράφος

Τρεις σκηνοθέτες μιλούν για τα ντοκιμαντέρ τους

Συνέντευξη Τύπου παραχώρησαν τη Δευτέρα 16 Μαρτίου 2015, στο πλαίσιο του 17ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, οι σκηνοθέτες Αλίσια Καλδερόν Τόρες (Πορτρέτα μιας αναζήτησης), Όσε Σβένχαϊμ Ντρίβενες (Με λένε Κούμπα) και Μιγκέλ Σιλβέιρα (Είμαι επισκέπτρια στον κόσμο σας).

Ο Μιγκέλ Σιλβέιρα για την Ρεμπέκα

Το λόγο πήρε αρχικά ο Μιγκέλ Σιλβέιρα, ο οποίος στο ντοκιμαντέρ Είμαι επισκέπτρια στον κόσμο σας, αφηγείται την ιστορία της Ρεμπέκα Μπάμπκοκ, που σε ηλικία 25 ετών διαγνώστηκε με κληρονομικό καρκίνο του παχέος εντέρου. «Με τη Ρεμπέκα ήμασταν καλοί φίλοι από τη σχολή κινηματογράφου όπου φοιτούσαμε. Το πιο ενδιαφέρον στην ιστορία της ήταν ότι προσπάθησε να επινοήσει ένα νέο εαυτό, για να αρχίσει να ξαναζεί μια πιο φυσιολογική ζωή κι αυτό αντικατοπτριζόταν και στη μεταξύ μας σχέση», ανέφερε σχετικά ο σκηνοθέτης. Μιλώντας για τις αντιδράσεις των θεατών στο ντοκιμαντέρ, δεδομένου ότι το ζήτημα του καρκίνου εξακολουθεί να είναι ταμπού, ο κ. Σιλβέιρα είπε εν προκειμένω ότι οι αντιδράσεις του κοινού της Θεσσαλονίκης ήταν πολύ θερμές και μάλιστα απάντησε σε πολύ ενδιαφέρουσες ερωτήσεις μετά την προβολή της ταινίας. Το παρών στη συνέντευξη Τύπου έδωσε και ο συνδημιουργός του ντοκιμαντέρ Εσάν Γκορέισι, ο οποίος επεσήμανε ότι δεν είχε ξαναζήσει από τόσο κοντά κάποιον καρκινοπαθή. «Ήταν μια διαδικασία μάθησης και αυτό φαίνεται στην ταινία. Με την πάροδο του χρόνου, πλέον δεν αντιμετώπιζα τη Ρεμπέκα ως μια κοπέλα που πάσχει από καρκίνο», υπογράμμισε σχετικά ο κ. Γκορέισι. Μιλώντας επίσης για την ηρωίδα του ντοκιμαντέρ, ο σκηνοθέτης τόνισε: «Η Ρεμπέκα δεν ήταν απλώς το υποκείμενο της ταινίας, αλλά σχεδόν συνέγραψε το σενάριο. Τα όρια ανάμεσα σε αυτά τα δύο δεν ήταν σαφή εξ αρχής, γιατί η ίδια βίωνε όσα παρουσιάζονταν στην ταινία. Όμως εκείνη ήθελε να φανούν αυτά τα πράγματα, εκείνη μου έδωσε το υλικό. Για την ίδια τη Ρεμπέκα δεν ήταν κάτι σοκαριστικό, αλλά η καθημερινότητά της, ωστόσο εμείς έπρεπε να την αποτυπώσουμε με τρόπο έτσι ώστε και ο θεατής να μη τη βρει σοκαριστική». Από την πλευρά του, ο κ. Γκορέισι παρατήρησε ότι «ο περίγυρος της Ρεμπέκα πολλές φορές σχολίαζε τον τρόπο με τον οποίο πάλευε την αρρώστια της. Η ίδια πάντως έλεγε ‘’δεν θέλω να είμαι πηγή έμπνευσης για κανέναν’’». Σε ερώτηση του κοινού για το εάν η ηρωίδα του ντοκιμαντέρ επιθυμούσε να στείλει κάποιο μήνυμα, ο σκηνοθέτης τόνισε ότι «η Ρεμπέκα δεν ήθελε να γίνει ίνδαλμα για τους καρκινοπαθείς, αλλά σίγουρα ήθελε να πει την ιστορία της. Το θέμα της ταινίας είναι προσωπικό και φιλοσοφικό ταυτόχρονα. Η μητέρα της Ρεμπέκα, που είχε μεγάλη συνεισφορά στην ταινία, βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη για το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, προκειμένου να αφηγηθεί την ιστορία της κόρης της και να βοηθήσει ανθρώπους που πάσχουν από καρκίνο. Είναι λεπτές οι ισορροπίες σε τέτοια ζητήματα».

Όσε Σβένχαϊμ Ντρίβενες: Κινηματογραφώντας τον δωδεκάχρο Κούμπα στην Πολωνία

Σε διαφορετικό κλίμα, το ντοκιμαντέρ Με λένε Κούμπα της Όσε Σβένχαϊμ Ντρίβενες παρουσιάζει τη ζωή ενός 12χρονου παιδιού από την Πολωνία, οι γονείς του οποίου μετανάστευσαν για να βρουν δουλειά στο εξωτερικό και το ίδιο αναλαμβάνει πρόσθετες ευθύνες απέναντι στο μικρότερο αδελφό του. «Η ιστορία του Κούμπα είναι η ιστορία χιλιάδων παιδιών της Ανατολικής Ευρώπης σήμερα. Πρόκειται για παιδιά που δεν ζουν με τους γονείς τους, αλλά τα φροντίζουν γείτονες, συγγενείς και διάφοροι άλλοι άνθρωποι του περιβάλλοντός τους», εξήγησε η σκηνοθέτιδα. Όπως είπε η ίδια, έκανε αρκετές συναντήσεις με το σχολείο του Κούμπα εξαιτίας των θεμάτων συμπεριφοράς που είχε το παιδί, αλλά βρέθηκε αντιμέτωπη με ένα γενικότερο σοβαρό ζήτημα: «Το σχολείο του Κούμπα δεν αναγνώριζε ότι υπήρχε όντως κάποιο συνολικό πρόβλημα, αλλά έβλεπαν ότι το πρόβλημα είναι του Κούμπα, ότι δηλαδή ήταν προβληματικό παιδί. Δεν μπορούσαν να καταλάβουν ότι επρόκειτο για κοινωνικό πρόβλημα. Όλο το χωριό γνώριζε την κατάσταση του μικρού και το ότι η μητέρα του αγωνιζόταν να ορίσει νόμιμο κηδεμόνα για εκείνον και τον αδελφό του». Σήμερα τα δύο αγόρια ζουν στη Βιέννη με τη μητέρα τους. «Ο Κούμπα τα πάει εξαιρετικά καλά με τη μητέρα του και έχει πολύ καλές επιδόσεις στο σχολείο» ανέφερε σχετικά η σκηνοθέτιδα, η οποία εξακολουθεί να έχει επαφές με την οικογένεια του Κούμπα.

Αλίσια Καλδερόν Τόρες: Ψάχνοντας τρία παιδια στον ακήρυχτο μεξικανικό πόλεμο των ναρκωτικών

Σε ένα διαφορετικό κοινωνικό ζήτημα, με ιδιαίτερα σκληρές επιπτώσεις, εστιάζει το ντοκιμαντέρ Πορτρέτα μιας αναζήτησης της Αλίσια Καλδερόν Τόρες, το οποίο παρουσιάζει την ιστορία τριών γυναικών που αναζητούν τα αγνοούμενα παιδιά τους στο σύγχρονο Μεξικό, εν μέσω ενός ακήρυχτου πολέμου, αυτόν των ναρκωτικών, που αναγκάζει χιλιάδες μητέρες να βρίσκονται σε αυτή τη θέση. «Υπάρχουν 26.000 αγνοούμενοι στη χώρα. Είναι μια σοκαριστική πραγματικότητα», σημείωσε η σκηνοθέτιδα. Αναφερόμενη στις τρεις πρωταγωνίστριες της ταινίας, η ίδια υπογράμμισε: «Οι τρεις μητέρες που επέλεξα για το ντοκιμαντέρ αντιπροσωπεύουν τρεις διαφορετικούς τύπους ανθρώπων: η μία ζει σε ένα χωριό, η άλλη σε μια μεγάλη πόλη, ενώ η τρίτη διέθετε τα υλικά μέσα για να αναζητήσει το παιδί της». Μιλώντας για το διαφορετικό τρόπο με τον οποίο αγγίζουν το συγκεκριμένο θέμα η δημοσιογραφία και το ντοκιμαντέρ, η Αλίσια Καλδερόν Τόρες ανέφερε χαρακτηριστικά ότι οι δημοσιογράφοι εργάζονται υπό δύσκολες συνθήκες και ότι υπάρχει πολύς φόβος επειδή πρόκειται για ένα δύσκολο θέμα, πράγμα που επηρεάζει την ελευθερία στον τρόπο προσέγγισης. Η ίδια εξήγησε: «Είχα κουραστεί με τον τρόπο με τον οποίο η δημοσιογραφία καταπιάνεται με αυτά τα ζητήματα. Στο ντοκιμαντέρ όμως, είχα την ελευθερία να τα προσεγγίσω με πιο υποκειμενικό τρόπο, δηλαδή μέσα από αυτές τις μητέρες. Τελικά συνειδητοποίησα ότι αυτό ήθελα να κάνω και εγκατέλειψα τη δημοσιογραφική προσέγγιση». Η δημιουργός διατηρεί επαφή με τις τρεις ηρωίδες της ταινίας της. «Η πρώτη ζει σε ένα μικρό χωριό και βιώνει ένα ασφυκτικό καθεστώς, λόγω του κοινωνικού στίγματος που ακολουθεί τις μητέρες των εξαφανισμένων», υπογράμμισε η σκηνοθέτιδα. Η ίδια πρόσθεσε μάλιστα ότι πάρα πολλοί άνθρωποι αναγκάζονται να αλλάζουν τόπο κατοικίας λόγω των πιέσεων που προκαλεί ο πόλεμος των ναρκωτικών. Αναφερόμενη στη δεύτερη μητέρα που βλέπουμε στην ταινία, η σκηνοθέτιδα είπε ότι τώρα είναι ενεργό μέλος μιας ΜΚΟ που προστατεύει τις οικογένειες των εξαφανισμένων παιδιών, ενώ η τρίτη εργάζεται για την κυβέρνηση, συμβάλλοντας στις έρευνες για την ανεύρεση των εξαφανισμένων.