Κινηματογράφος

Leos Carax: Να ανακαλύψουμε εκ νέου την πρωτόγονη δύναμη του κινηματογράφου

Ομιλία Leos Carax στην Ταινιοθήκη. Γράφει: Δημήτρης Κεχρής

Σε μια κατάμεστη αίθουσα στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος την Τετάρτη το μεσημέρι έλαβε χώρα μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ομιλία του Γάλλου

σκηνοθέτη Leos Carax στα πλαίσια του 8ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας. Με χαρακτηριστική ευγένεια και σεμνότητα τοποθετήθηκε σε ζητήματα που αφορούν την αντίληψή του περί κινηματογράφου, απάντησε σε πλήθος ερωτήσεων που δέχτηκε από το κοινό, ενώ σε στιγμές που θεωρούσε ότι δε χρειάζονται και πολλά λόγια επιστράτευσε το χιούμορ του και το ειλικρινές του χαμόγελο. Την εκδήλωση συντόνισε η επιμελήτρια του αφιερώματος στο έργο του Carax, Νίνα Βελιγράδη.

Έχοντας εγκαταλείψει το σχολείο στα 16 του και κάνοντας ένα σωρό άσχετες δουλειές, αποφάσισε να ξεκινήσει να κάνει ταινίες, νιώθοντας ότι το οφείλει σε όλους εκείνους τους σκηνοθέτες που προηγήθηκαν και σηματοδότησαν την ιστορία του κινηματογράφου. Χωρίς να έχει φοιτήσει ποτέ σε σχολή κινηματογράφου, πέρασε στο κομμάτι της δημιουργίας, έχοντας πρώτα αφιερώσει αρκετό χρόνο στην αφοσιωμένη παρακολούθηση του έργου των κλασικών και μετά από μια ολιγόμηνη ενασχόλησή του με την κριτική. Αναφέρθηκε στις δυσκολίες που είχε στο ξεκίνημά του να βρει χρηματοδότηση και παραδέχτηκε πως όταν είσαι νέος, πολλές φορές χρειάζεται να μπλοφάρεις, προκειμένου να το καταφέρεις. Ωστόσο, επεσήμανε ότι ο κινηματογράφος δεν είναι ανάγκη να είναι ακριβός και πως το μείζον είναι να βρεις 2-3 ανθρώπους που να τους εμπιστεύεσαι.

Ισχυριζόμενος ότι κινηματογράφος δεν είναι μόνο οι ταινίες δήλωσε: «Δεν παρακολουθώ ταινίες πλέον, δεν ξέρω γιατί.  Η ζωή σε αλλάζει, γράφω, ταξιδεύω, έχω μια κόρη, δεν βλέπω ταινίες πια. Το να παρακολουθείς δεν είναι και τόσο σημαντικό. Αν ανακαλύψεις το σινεμά, είναι μια περιοχή στην οποία κατοικείς, δε χρειάζεται να βλέπεις ταινίες».

Εκφράζοντας το θαυμασμό του στο πώς κατάφεραν διάφοροι πρωτοπόροι να επανεπινοούν κάθε φορά τον κινηματογράφο, όπως ο Bresson, ο Chaplin, ο Hitchcock, και λέγοντας πως για αυτόν στις ταινίες σημασία έχει η δημιουργία ενός συνεκτικού κόσμου με βάση εικόνες και αισθήσεις, κατέληξε ότι: «Το παράξενο με το σινεμά είναι πως για να το κρατήσεις μοντέρνο, πρέπει να το κρατήσεις πρωτόγονο. Οι σύγχρονοι κινηματογραφιστές πρέπει να ανακαλύψουν ξανά αυτή την πρωτόγονη δύναμη».

Φωτογραφία εξωφύλλου: Leos Carax / facebook/ Wikipedia