Metamanias Κινηματογράφος Ντοκιμαντέρ Φεστιβάλ

24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Μια σειρά από ενδιαφέρουσες ταινίες, που πραγματεύονται τα πλέον επίκαιρα ζητήματα της εποχής, μέσα από μια κριτική και οξυδερκή ματιά, φιλοξενεί φέτος το 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης από 10 έως 20 Μαρτίου, που περιλαμβάνει τρία διαγωνιστικά τμήματα, το Διεθνές Διαγωνιστικό, το τμήμα Newcomers και το τμήμα Film Forward.

Πρόκειται για έργα με όψεις και πτυχές ενός κόσμου που αλλάζει αδιάκοπα, αφηγήσεις που ανατέμνουν τα ιστορικά τραύματα του παρελθόντος και ιστορίες έμφυλης καταπίεσης και γυναικείας χειραφέτησης.

Οι θεματικές των ταινιών περιστρέφονται επίσης γύρω από την πολυδιάστατη έννοια της ταυτότητας όπως αποτυπώνεται στο προσφυγικό-μεταναστευτικό δράμα αλλά και ανθρώπινους κόσμους που ξεφεύγουν από τα γνώριμα μέτρα και σταθμά.

Στο καθένα από τα τρία διαγωνιστικά τμήματα συμμετέχουν συνολικά 12 ταινίες, μεταξύ των οποίων και τρεις ελληνικές παραγωγές, οι οποίες θα ανακοινωθούν προσεχώς.

Στο Διεθνές Διαγωνιστικό τμήμα, το 2nd Chance του Ραμίν Μπαράνι ξεδιπλώνει την απίθανη και βαθιά αμφιλεγόμενη ιστορία του εφευρέτη του αλεξίσφαιρου γιλέκου. Στο ντοκιμαντέρ A House Made of Splinters, ο δανός σκηνοθέτης Σάιμον Λέρενγκ Βίλμοντ , εστιάζει τη ματιά του στους αφανείς ήρωες του ουκρανικού εμφυλίου, οι οποίοι προσφέρουν διέξοδο και καταφύγιο στα παιδιά που έχουν χάσει τα πάντα.

To Α Marble Travelogue του Σον Γουάνγκ από την Κίνα μάς προσκαλεί στην οδύσσεια ενός μαρμάρου και στα άδυτα ενός κόσμου που συσκευάζει και εμπορεύεται τα κειμήλια της ιστορίας και του πολιτισμού.

Το αυτοβιογραφικό Anima – My Father’s Dresses  της Γερμανίδας Ούλι Ντέκερ φέρνει στο προσκήνιο μια οικογενειακή ιστορία που αμφισβητεί στερεότυπα και καθιερωμένους ρόλους, ενώ το Long Live My Happy Head  των Όστιν ΜακΚάουαν και Γουίλ Χίουιτ μάς διδάσκει πώς η τέχνη και το χιούμορ μπορούν να ξορκίσουν τον φόβο του θανάτου, μέσα από την ιστορία ενός κομίστα που παλεύει με τον καρκίνο. Στο συγκινητικό Off the Rails του Πίτερ Ντέι από το Ηνωμένο Βασίλειο, τα όνειρα διαφυγής δύο νεαρών αθλητών του παρκούρ διαπλέκονται με ένα αγιάτρευτο τραύμα που στοιχειώνει την παιδική τους ηλικία.

Το Spanton vs The French Police της πολυσχιδούς γαλλίδας δημιουργού Οβιντί μάς υπενθυμίζει πως η βία κατά των γυναικών παραμένει μια ανοιχτή πληγή του κόσμου μας, ρίχνοντας φως σε μια υπόθεση που συντάραξε τη γαλλική κοινωνία.

Στο Turn Your Body to The Sun της Ολλανδής Αλιόνα φαν ντερ Χορστ, έρχεται στο φως η τραγική ιστορία ενός σοβιετικού στρατιώτη στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, που βίωσε τόσο την αιχμαλωσία στα χέρια των Ναζί όσο και τα σταλινικά γκούλαγκ.

Τέλος, το Young Plato των Ντέκλαν ΜακΓκραθ και Νέσα Νι Χιανάιν εξερευνά πώς ο Πλάτωνας και ο Νίτσε έρχονται να ανατρέψουν τις καταπιεστικές και στενόμυαλες παραδόσεις σε ένα καθολικό σχολείο της Ιρλανδίας.

Προχωρώντας στο τμήμα Newcomers, το Caught in the Headlights  του Γάλλου Τομά Ντεβούζ μάς συστήνει μια θεατρική κολεκτίβα που δίνει ζωή και πνοή σε ένα απομονωμένο χωριό της Γαλλίας. Το animation ντοκιμαντέρ Eternal Spring του Καναδού Τζέισον Λόφτους ανασυστήνει μια απίθανη ιστορία πολιτικής ανυπακοής που σόκαρε το κινεζικό καθεστώς. Στο Golden Land της Φινλανδής Ίνκα Άκτε, ο πυρετός του χρυσού οδηγεί έναν νεαρό Φινλανδο-Σομαλό να εγκαταλείψει τη βαρετή ασφάλεια της Φινλανδίας για μια τρελή περιπέτεια στο Κέρας της Αφρικής. Στο ντοκιμαντέρ Melting Dreams της Χάιντι Κάντσλερ από τη Σλοβενία, τρεις νεαρές σκιέρ από το Αφγανιστάν ταξιδεύουν στην Ευρώπη με σκοπό να πραγματοποιήσουν το όνειρό τους, με τελικό προορισμό την αμήχανη ενηλικίωση και την απομυθοποίηση του παραδείσου της Δύσης.

To Robin Bank  της Άνα Τζιράλτ Γκρις από τη Βαρκελώνη αφηγείται την ιστορία ενός σύγχρονου Ρομπέν των Δασών, που λήστευε τράπεζες αντί για τον Σερίφη του Νότιγχαμ.

Στο Sirens  της, βραβευμένης με Emmy, αμερικανο-μαροκινής δημιουργού Ρίτα Μπαγκνταντί, επιβιβαζόμαστε στο ταραχώδες ταξίδι που βιώνουν τα μέλη της πρώτης γυναικείας μέταλ μπάντας στη Μέση Ανατολή, βαδίζοντας προς τη σεξουαλική, κοινωνική και πολιτική αφύπνιση.

Στο The Devil’s Drivers  των Ντάνιελ Καρσέντι και Μοχάμεντ Αμπουγκέτ, δύο βεδουίνοι οδηγοί ρισκάρουν τη ζωή τους για να περάσουν παράνομους εργάτες στην Παλαιστίνη, κάτω από το άγρυπνο βλέμμα του ισραηλινού στρατού.

Tέλος, το What Remains on the Way των Γιάκομπ Κρέζε και Ντανίλο ντο Κάρμο απεικονίζει το μεταναστευτικό δράμα μέσα από την ιστορία μιας νεαρής μητέρας και των τεσσάρων παιδιών της, που ξεκινούν το επικίνδυνο ταξίδι από τη Γουατεμάλα με προορισμό τις ΗΠΑ.

Στο διαγωνιστικό τμήμα >>Film Forward, το Amateur του Ισπανού Μαρτίν Γκουτιέρεθ συνενώνει τρεις φαινομενικά ασύνδετες ιστορίες, οι οποίες υφαίνουν μια προσωπική πατρίδα.  Στο Anachronic Chronicles: Voyages Inside/Out Asia του Κινέζου Λου Παν και του Ιάπωνα Γου Αράκι, παρακολουθούμε πώς η κυκλοφορία και η μαζική χρήση της βιντεοκάμερας άλλαξαν ριζικά την καθημερινότητα, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο καταγράφονται οι οικογενειακές αναμνήσεις, για τους απλούς ανθρώπους στην Άπω Ανατολή.

Το Dreams of the Sky Mausoleum  της Ρωσίδας Μαριάνα Ριμπινόκ στοχάζεται στην έννοια του σώματος, που άλλοτε λειτουργεί ως καταφύγιο και άλλοτε ως φυλακή.

Στο Film Is Dead του Αργεντινού Χουάν Μπενίτες Αλάσια, οι εγκαταλελειμμένες κινηματογραφικές αίθουσες στην πόλη του σκηνοθέτη μετατρέπονται σε ζωντανό μνημείο του χρόνου, της απώλειας και των συντριπτικών αλλαγών. Η Ολλανδή Ούκε Χόοχενταϊκ, στο Housewitz στρέφει την κάμερα στη μητέρα της και συνομιλεί με τα φαντάσματα του Ολοκαυτώματος, μέσα από μια ιδιόρρυθμη ιστορία εγκλεισμού.

 

Στο Pobo “Tzu”  – White Night  των Τάνια Xιμένα και Γιολότι Μανουέλ Γκόμες Αλβαράδο από το Μεξικό, η ποίηση και η φύση συνυφαίνονται σε μια ιεροτελεστία τόσο παλιά όσο και ο χρόνος,

ενώ το Sorrow Tamers της Φινλανδής Μίνα Λάαμο αφουγκράζεται τις αθέατες πτυχές της θλίψης και του πένθους. To The Bride  των Σαμίρα Γκουαντανιουόλο και Τιτσιάνο Ντόρια μάς ταξιδεύει στις μυσταγωγικές παραδόσεις και την αρχέγονη πνευματική κληρονομιά του ιταλικού νότου.

Τέλος, το ντοκιμαντέρ The Invitation  του Φαμπρίτσιο Μαλτέζε από το Λουξεμβούργο μάς προσκαλεί σε μια ποιητική συνομιλία ανάμεσα σε δύο σπουδαίους δημιουργούς του κινηματογράφου, τον Αμπντεραμάν Σισακό και τον προσφάτως εκλιπόντα Πολ Κρούχτεν, η οποία υπερβαίνει το αμετάκλητο του θανάτου.