Εικαστικά

Πολιτικός Τρόμος στην Ευρώπη του Μεσοπολέμου

01. NIKRITIN_Monument_1930-SMCA COSTAKIS COLLECTION

Παρατείνεται έως τις 27 Σεπτεμβρίου η έκθεση «Σολομών Νικρίτιν-Τζορτζ Γκρος. Πολιτικός Τρόμος και Κοινωνική Παρακμή στην Ευρώπη του Μεσοπολέμου».

Στην έκθεση που γίνεται στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, στη Μονή Λαζαριστών, παρουσιάζονται περισσότερα από 200 έργα, σχέδια και χαρακτικά των δύο μεγάλων καλλιτεχνών, σκιαγραφώντας το «θηριοτροφείο» της βερολινέζικης καθημερινότητας του Μεσοπολέμου, τα ιδιαίτερα «μνημεία» μετά τον Εμφύλιο Πόλεμο στη Ρωσία (1919-1920), τον ανερχόμενο ναζισμό στη Γερμανία και τη σταλινική απολυταρχία.

«Αυτά που έβλεπα με έκαναν να νιώσω μεγάλη αποστροφή για τους περισσότερους από τους συνανθρώπους μου. Όλα όσα θα μπορούσα να πω έχουν αποτυπωθεί στα σχέδιά μου» σημειώνει ο George Grosz για να εξηγήσει τα χαρακτικά του, τα οποία απεικονίζουν ένα

Nikritin, Τόπος κατοικίας, αρ. 5, 1927

Nikritin, Τόπος κατοικίας, αρ. 5, 1927

τρομακτικό «θηριοτροφείο». Και αυτό το «θηριοτροφείο» δεν είναι τίποτα άλλο παρά ένα μωσαϊκό από διαφορετικούς ανθρώπινους χαρακτήρες της βερολινέζικης καθημερινότητας. Ο Grosz, φανατικός πολέμιος του ναζιστικού καθεστώτος, αποτυπώνει στα σχέδιά του την ασχήμια και τη διαφθορά μιας κοινωνίας που ζούσε υπό τη σκιά του υπερ-πληθωρισμού και του κοινωνικού αποπροσανατολισμού στα χρόνια της ανόδου του Χίτλερ και προτού ξεσπάσει ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος.

Την ίδια εποχή, στην άλλη όχθη, ο σοβιετικός καλλιτέχνης Solomon Nikritin, έχοντας ζήσει την φρίκη του Εμφυλίου Πολέμου το 1919-1920, δημιουργεί μια σειρά από σχέδια που τα ονόμασε «Πόλεμος» και στα οποία καταγράφονται σκηνές ωμής βίας. Συχνά στα σχέδιά του απεικονίζονται μοναχικοί άνθρωποι που αδυνατούν να επικοινωνήσουν ή παράλογα συμπλέγματα ανθρώπων, ζώων και οικοδομημάτων που ονομάζει «Μνημεία». Τα έργα του δημιουργούν την αίσθηση ενός επικείμενου πολιτικού τρόμου και μιας απάνθρωπης κοινωνίας που υποκύπτει στον παραλογισμό αυτού του τρόμου. Ο Νικρίτιν ήταν ιδεολόγος κομμουνιστής, ωστόσο μέσα από το έργο του συχνά ασκεί ενδόμυχα κριτική στον ανερχόμενο απολυταρχισμό του σταλινικού καθεστώτος.
Ο Σολομών Νικρίτιν (Τσέρνιγκοφ Ουκρανίας,1898 – Μόσχα, 1965) ήταν ένας εβραϊκής καταγωγής πολυσχιδής δημιουργός που δεν είχε περιοριστεί μόνο στη ζωγραφική. Στο αρχείο του διασώζεται ένας μεγάλος αριθμός φιλοσοφικών δοκιμίων, θεατρικών έργων και κινηματογραφικών σεναρίων, ενώ είχε αναπτύξει μια πρωτότυπη εικαστική θεωρία, την οποία ονόμαζε «προβολισμό» σχετικά με τη σύνδεση της ζωγραφικής με το θέατρο και τον κινηματογράφο.
Ο George Grosz (Βερολίνο, 1893-1959) υπήρξε ένας από τους μεγαλύτερους σατιρικούς καλλιτέχνες του 20ου αιώνα. Συνιδρυτής της ομάδας Ντανταϊστών του Βερολίνου, δημιούργησε εκατοντάδες σχέδια που αποτύπωναν τις ατέλειες και τις ανισότητες της γερμανικής κοινωνίας κατά τη δεκαετία του 1920, κάποια από τα οποία δημοσιεύονταν σε λαϊκά φωτολιθογραφικά άλμπουμ. Η έκθεση αυτή παρουσιάζει το μεγαλύτερο και πιο σημαντικό από αυτά, με τίτλο “Ecce Homo” («Ιδού ο Άνθρωπος»), του 1923.

Ειδική ημερίδα για την πολιτική τέχνη του Τζορτζ Γκρος

Στις 24 Σεπτεμβρίου, θα πραγματοποιηθεί ειδική, επιστημονική ημερίδα, με θέμα την πολιτική τέχνη του Τζορτζ Γκρος στην περίοδο του μεσοπολέμου. Ομιλητές θα είναι η Dr. Rosa von der Schulenburg, επικεφαλής των συλλογών της Ακαδημίας Τεχνών του Βερολίνου και ειδική στην τέχνη του Τζορτζ Γκρος, ο Lutz Becker, σκηνοθέτης του κινηματογράφου και επιμελητής εκθέσεων, η Μαρία Τσαντσάνογλου, Διευθύντρια του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και ο Peter Panes, διευθυντής του Ινστιτούτου Γκέτε Θεσσαλονικης. Η ημερίδα γίνεται με την υποστήριξη του Ινστιτούτου Γκέτε Θεσσαλονίκης.

Η έκθεση πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Goethe Institut της Θεσσαλονίκης.

Ωράριο λειτουργίας έκθεσης Τρίτη-Σάββατο 10:00-18:00

ΠΗΓΗ Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Πρώτη ανάρτηση 3 Σεπτεμβρίου 2014 20:25