Εγκατάσταση Εικαστικά Φεστιβάλ Ψηφιακή Τέχνη

Η Άννα Λάσκαρη στην 1η Μπιενάλε του Νότου: Λαοί που αντιστέκονται

Στο Μουσείο Καλών Τεχνών του Καράκας καθώς και σε δημόσιους χώρους της πόλης, πραγματοποιείται από την 1η Νοεμβρίου 2015 έως τις 28 Φεβρουαρίου 2016 η 1η Μπιενάλε του Νότου: Λαοί που

αντιστέκονται. Η εικαστικός Άννα Λάσκαρη συμμετέχει στη Μπιενάλε με το έργο “Left of the Parthenon”.

Την πρωτοβουλία για την διοργάνωση της Μπιενάλε έχει το υπουργείο Λαϊκής Εξουσίας για τον Πολιτισμό και οργανώνεται από το Ινστιτούτο Τεχνών, Εικόνας και Διαστήματος, IARTES. Συμμετέχουν πάνω από 100 καλλιτέχνες προερχόμενοι από 40 χώρες της Κεντρικής και Νότιας Αμερικής, της Αφρικής, της Ασίας και της Καραϊβικής. Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα από τον Ευρωπαϊκό Νότο που έχει κληθεί να συμμετάσχει.

Η Μπιενάλε του Νότου βασίζεται στην ιδέα πως οι άνθρωποι του Νότου, ενός Νότου εκτός γεωγραφικών συνόρων, χρειάζεται να χτίσουν κοινούς τόπους για να επικοινωνήσουν τις επιθυμίες, τα όνειρα και τις ανάγκες τους και να δημιουργήσουν εστίες συνάντησης για την ανταλλαγή πολιτικών εμπειριών και νέων αισθητικών προτάσεων, με κατεύθυνση τη δημιουργία ενός κοινού αγωνιστικού μετώπου.
Η διοργάνωση της Μπιενάλε του Νότου φιλοδοξεί να γίνει μια εναλλακτική σκηνή πολιτισμικής αλληλεπίδρασης των λαών που αντιστέκονται, στοχεύοντας στη δημιουργία νέων δομών εικαστικού λόγου.

12096136_916125761813206_2687692417988655883_n

Σύμφωνα με τη Morella Jurado, γενική διευθύντρια του IARTES, η πρώτη Μπιενάλε της Βενεζουέλας θα πρέπει να μην έχει καμία σχέση με τις Μπιενάλε που διοργανώνονται από τα κυκλώματα της αγοράς και να έχει το δικό της χαρακτήρα: «διότι εμείς είμαστε ένας λαός πρότυπο για την ελπίδα του κόσμου, γιατί δουλεύουμε γι’ αυτό μέσα από την οπτική της Μπολιβαριανής Επανάστασης. Θα πρέπει να δημιουργήσουμε μια Μπιενάλε που να βρίσκεται σε συμφωνία με την Επανάσταση».

 

Το “Left of the Parthenon”

Τα τελευταία χρόνια, στο πλαίσιο της παγκόσμιας και ειδικότερα της ευρωπαϊκής οικονομικής κρίσης, η Ελλάδα απασχόλησε τα παγκόσμια πρωτοσέλιδα ακριβώς επειδή έγινε το πειραματόζωο για την εφαρμογή των πιο απάνθρωπων πολιτικών λιτότητας, για την ανθρωπιστική κρίση που αυτές οι πολιτικές δημιούργησαν, αλλά και για τη δυναμική αντίσταση του ελληνικού λαού σ’ αυτές τις πολιτικές. Θα μπορούσε κανείς να πει πως πλάι στις ετικέτες που ανέκαθεν σηματοδοτούσαν την Αθήνα, όπως «Ακρόπολις», «Παρθενώνας» ή «λίκνο της Δημοκρατίας», προστέθηκαν νέες, όπως ανασφάλεια, φόβος, οργή και απελπισία, κοινωνική αναταραχή, συλλογικές και αλληλέγγυες πρακτικές.

Το έργο “Left of the Parthenon” απεικονίζει το πολιτικό και κοινωνικό περιβάλλον που βιώνουν οι Έλληνες σήμερα.
Πρόκειται για ένα 3D animation διάρκειας 2′, το οποίο εγγράφει τις κινήσεις μιας παγιδευμένης γάτας έξω από κάποιο γραφείο, σε ένα μπαλκόνι κτιρίου που βρίσκεται στο εμπορικό τρίγωνο της Αθήνας. Οι κινήσεις της γάτας αποδίδουν την κλιμακούμενη απόγνωση και τον πανικό της καθώς προσπαθεί να βρει έναν τρόπο απόδρασης και σωτηρίας ή να βρει καταφύγιο στο κλειστό γραφείο. Το νιαούρισμά της είναι αδιάκοπο, φοβισμένο και αλλόκοτο. Κάποτε όμως γίνεται απειλητικό. Κοιτάζει το θεατή που μένει αμέτοχος αλλά όχι ασυγκίνητος. Τελικά, η γάτα χάνεται από το φακό αφήνοντας το πεδίο δράσης, τον χώρο παγίδευσης, κενό.