featured Εικαστικά Οι δημιουργοί γράφουν

Ένας παράδοξος ανατροπέας που φτάνει σε ιερατικό μεγαλείο

«Μια έκθεση με θέμα “Κατσαρίδες” δεν θα πρέπει να είναι και πολύ συνηθισμένη περίπτωση», ομολογεί στο artplay.gr ο εικαστικός Capten, με αφορμή την έκθεση Cockroaches που πραγματοποιείται στο Χώρο Τέχνης της Πολιτιστικής Εταιρείας Σαρωνικού ΠΟΛΥΤΡΟΠΟΝ, έως το τέλος Ιανουαρίου.

«Η κατσαρίδα κάνει την εμφάνισή της στο έργο μου, δεκαπέντε χρόνια πριν, ανάμνηση από τα πλοία που ήταν γεμάτα κατσαρίδες», αποκαλύπτει ο εικαστικός μιλώντας για την έμπνευση της θεματικής του. «Αρχικά  εμφανίζεται σε ρόλο υπονομευτικό, ενός ελλοχεύοντος κινδύνου, περιμένοντας στη γωνία να επιφέρει την απρόσμενη ανατροπή. Το έργο που παρουσιάζω διατρέχει την περίοδο της “χρυσής εποχής των  Cayenne”, της κρίσης, της Covid εποχής και των πρόσφατων Lockdown, ενώ από το στόχαστρο δεν ξεφεύγει και το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής. Το μοτίβο της κατσαρίδας ξεκινά σαν ανατροπέας, κατόπιν κατακλύζει τα πάντα και εν τέλει δίνει την κάθαρση σαν το σύμβολο της “επιβίωσης σε οποιεσδήποτε συνθήκες” μέσα από την προσωπική μου ματιά φτάνοντας σε μεγαλείο ιερατικό. Μιας επιβίωσης που μπορεί να έχει διαφορετικές όψεις ξεκινώντας απο τη βιολογική επιβίωση, στην οικονομική, την κοινωνική, τη συναισθηματική, την υπαρξιακή, την επιβίωση του πλανήτη μας αλλά και το να εμμένει κάποιος στις αρχές , τα πιστεύω και τις πεποιθήσεις του, που θέλει γερές αντοχές και στοχοπροσήλωση, σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον έντονου ανταγωνισμού.

Μέσα από δαιδαλώδεις πτυχώσεις ξεδιπλώνονται τα επεισόδια της έκθεσης, κάπως σαν να μπαίνει κάποιος στο μυαλό του καλλιτέχνη, το οποίο φάνηκε να γίνεται αμέσως αντιληπτό από τους επισκέπτες οι οποίοι έδειξαν τον ενθουσιασμό τους για το όλο εγχείρημα με κολακευτικότατα σχόλια δια ζώσης αλλά και αναρτήσεις τους στο διαδίκτυο. Όχι βέβαια πως δεν υπήρξαν και μεμονωμένα περιστατικά “δυσανεξίας” άσχετα όμως με την καλλιτεχνική υπόσταση του έργου. Γενικά η αποδοχή των φιλότεχνων αλλά και των μη εξοικειωμένων με τη σύγχρονη τέχνη ήταν εντυπωσιακή και είναι κοινή η διαπίστωση πως οι φωτογραφίες στα κοινωνικά μέσα κατά πολύ υπολείπονται της πραγματικότητας διότι η φωτογραφία μεταφέρει απλώς μια πληροφορία και όχι την αίσθηση του χώρου και του χρόνου της βιωμένης εμπειρίας.

Στο εγχείρημα αυτό φυσικά τεράστια ήταν η συμβολή του Γαβρίλου Μιχάλη, παραγωγού της παρουσίασης του έργου, ο οποίος εδώ και πενήντα χρόνια βρίσκεται πίσω από τους καλλιτέχνες για να υποστηρίζει το έργο τους. Εδώ θα επιμείνω, γιατί ποτέ μου δεν είχα φανταστεί τι σημαίνει να δουλεύεις με το Γαβρίλο. Είναι ο άνθρωπος που αγαπά τη δημιουργία, ο μάστορας που ξέρει όσο κανείς άλλος να πάρει ένα έργο και να το αναδείξει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, ένας ζωντανός θρύλος της ελληνικής σύγχρονης εικαστικής σκηνής που έχει συνεργαστεί με τους σημαντικότερους Έλληνες καλλιτέχνες σε διεθνείς διοργανώσεις.

Για το στήσιμο της έκθεσης απαιτήθηκε προεργασία ενός τουλάχιστον μήνα επομένως η ανακοίνωση παράτασης της έκθεσης ήταν ιδιαίτερα ανακουφιστική, ώστε να δοθεί  δυνατότητα προσέλευσης για όσο το δυνατό μεγαλύτερο διάστημα, αν λάβει κανείς υπόψη και την απόσταση από το κέντρο που αναγκαστικά δυσχεραίνει την επισκεψιμότητα».

Capten