Εγκατάσταση Εικαστικά

Εγκλήματα αποικιοκρατών στην βιτρίνα

Έναν κατάλογο θηριωδιών που διαπράχθηκαν –και αποκρύφτηκαν– από τις ευρωπαϊκές Μεγάλες Δυνάμεις στην Αφρική, παρουσιάζει μέσα από μια σειρά εγκαταστάσεων το Exhibit B του Brett Bailey (19:00-22:20) Ακαδημίας 23, στο πλαίσιο του Fast Forward Festival 3 που διοργανώνει η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών.

Πρόκειται για μια «ανθρώπινη εγκατάσταση» η οποία κοιτάζει κατάματα την ιστορία του ρατσισμού που διατρέχει τις εθνογραφικές επιδείξεις, τους ανθρώπινους «ζωολογικούς κήπους» και τον επιστημονικό ρατσισμό της περιόδου ανάμεσα στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ού αιώνα, καθώς και τις τρέχουσες απάνθρωπες πολιτικές απέναντι στους μετανάστες, σε διάφορα μέρη του πλανήτη.

Για ένα «ταραγμένο, πολωμένο Τώρα όπου εξακολουθούμε να αρνούμαστε να μάθουμε από την Ιστορία», κάνει λόγο ο Μπρετ Μπέιλυ ο 49χρονος νοτιοαφρικανός δραματουργός, σκηνοθέτης θεάτρου και όπερας, δημιουργός site-specific περφόρμανς, σκηνογράφος και εικαστικός.

«Οι προθέσεις μου ήταν να στρέψω το βλέμμα σε ένα σύστημα που αποσκοπεί να μας παγιδέψει όλους σε σχέσεις άνισης ισχύος. Να ξύσω τα αρχεία μιας βολικά ξεχασμένης περιόδου της ιστορίας –ξεχασμένης από εκείνους που διατηρούσαν κάποτε τις αποικίες, δηλαδή– και να δώσω μια συμβολική μορφή σε κάποιους από τους πολλούς τρόπους με τους οποίους οι Μεγάλες Δυνάμεις της Δύσης απανθρωποιούν εκείνους που αποσκοπούν να λεηλατήσουν, να ελέγξουν και να αποκλείσουν. Έτσι ώστε να μπορέσουμε να κοιτάξουμε. Και να καταλάβουμε», προσθέτει ο Μπέιλυ.

Με την εξαίρεση του Exhibit Quartet, από τραγουδιστές της Ναμίμπια που περιοδεύουν μαζί με την παραγωγή, όλοι οι άλλοι περφόρμερ προέρχονται από την Αθήνα.

Εδώ και 19 χρόνια, είναι ο καλλιτεχνικός διευθυντής του πολυβραβευμένου οργανισμού Third World Bunfight, με έδρα το Κέιπ Τάουν. Αποστολή του είναι η παραγωγή παραστάσεων θεάτρου και όπερας, εικαστικών εγκαταστάσεων, μουσικών θεαμάτων και site-specific περφόρμανς που λειτουργούν σαν ένας μεγεθυντικός φακός πάνω από τον κόσμο μας, εστιάζοντας ως επί το πλείστον στη μετα-αποικιοκρατική Αφρική, τόσο στις ιστορικές όσο και στις τρέχουσες σχέσεις μεταξύ Δύσης και Αφρικής.

Μ.Ζ