Metamanias Εικαστικά Συνέντευξη Φωτογραφία

«Αυτές οι φωτογραφίες είναι η ψυχή μου»

Βάθος και ευαισθησία βλέμματος αναδεικνύουν οι συνθέσεις με τα γυμνά σώματα,  τα τοπία με τις θαλασσινές σπηλιές και τα κύματα, αλλά και τα εμβληματικά κτήρια με το αποτύπωμα του χρόνου και της μνήμης που η Αντιγόνη Σολομωνίδου-Δρουσιώτου περικλείει στο δίγλωσσο λεύκωμα και τη φωτογραφική έκθεση «Ψυχογραφίες» που παρουσιάζεται σε επιμέλεια Μπίας Παπαδοπούλου στον «Φωταγωγό», το βιβλιοπωλείο των εκδόσεων «Το Ροδακιό», έως και τις 15 Ιανουαρίου.

Μια σειρά από ασπρόμαυρες φωτογραφίες που μοιάζει να εγκιβωτίζουν τις ψυχές των σωμάτων, των αντικειμένων, των τόπων.

«Αυτό το λεύκωμα και αυτές οι φωτογραφίες είναι η ψυχή μου», ομολογεί η Κύπρια δημοσιογράφος και φωτογράφος στο artplay.gr, εξηγώντας πως πρόκειται για μια σειρά φωτογραφικών έργων που δούλευε παράλληλα με το φωτορεπορτάζ. «Τώρα έφτασε η στιγμή να αφοσιωθώ ολοκληρωτικά σε αυτήν την τέχνη κι είμαι εδώ. Η δημιουργία θέλει αποκλειστικότητα», δηλώνει.

Γεννημένη στη Λεμεσό από γονείς γιατρούς, βρέθηκε από νωρίς σε ένα περιβάλλον τέχνης και διανόησης, καθώς μεγάλωσε στην αγκαλιά της Τατιάνας Μιλλιέξ και στα γόνατα του Ιάκωβου Καμπανέλλη, που υπήρξε στενός φίλος της οικογένειας.

«Στα 18 μου γνώρισα τον Τζωρτζ Ρότζερ, εκ των ιδρυτών του πρακτορείου Magnum, που με βάση την Κύπρο, κάλυπτε για το Life τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, και υπήρξε πολύ καλός φίλος του αδελφού του πατέρα μου.

Ο Ρότζερ είδε κάτι σε μένα, βρεθήκαμε μαζί σε ταξιδιωτικές αποστολές και δίπλα του έμαθα τα βασικά της δουλειάς. Ήταν το πρώτο σχολείο και ήταν εκείνος που με ενθάρρυνε να προχωρήσω στο φωτορεπορτάζ. Έτσι μπήκα στη δημοσιογραφία και γνώρισα τους μεγάλους φωτογράφους. Αυτό το ξεκίνημα με όλους αυτούς τους ανθρώπους ήταν ευλογία».

Υπό την καθοδήγηση του διάσημου φωτογράφου του  Magnum, Ντέιβιντ Χερν, η Αντιγόνη παρακολούθησε «Documentary Photography» στο Gwent College of Higher Education στο Newport της Ουαλίας και το 1977 ξεκίνησε τη δημιουργική της διαδρομή στη φωτογραφία, έχοντας έως σήμερα παρουσιάσει το έργο της σε Μπιενάλε, ατομικές και ομαδικές εκθέσεις φωτογραφίας στην Κύπρο και στο εξωτερικό.

«Ο δρόμος αυτός ξεκίνησε τη δεκαετία του ‘ 90 με το «Εκ Φωτός», μια σειρά που έγινε μέσα σε χώρους με μνήμη, όπως το Μεσαιωνικό Κάστρο της Λεμεσού, καθώς οι τόποι που έχουν ενέργεια μπορούν να λειτουργούν. Εκεί μια χορεύτρια κινείται κι εγώ καταγράφω με την κάμερά μου την κίνησή της θέλοντας να δείξω ότι είμαστε φως, κάτι που είναι ορατό σε κάποιες φωτογραφίες.

Εξελίσσοντας την πορεία αυτής της δουλειάς, προέκυψε το «Εν Σώματι». Απαλλάσσοντας τα σώματα από τα ρούχα τους κι αφήνοντάς τα χωρίς μανδύες και φτιασίδια, κατέδειξα την αίσθηση ελευθερίας και την ψυχή μας. Γιατί το κορμί είναι το σπίτι της ψυχής. Και για να βρεις το φως που έχεις μέσα σου, πρέπει να απεκδυθείς όλα όσα φέρεις. Σε αυτή τη σειρά έργων, κινούμαι εγώ κι όχι τα μοντέλα, καθώς η ανάγκη ήταν να προσπαθήσω να δείξω αυτό που νιώθω. Όταν πάω να φωτογραφίσω δεν ξέρω τι θα είναι αυτό. Το  αποτέλεσμα το βλέπω μετά. Πολλές φωτογραφίες μάλιστα που ήταν σε  φιλμ, μόνο όταν το εμφάνιζα έβλεπα τι είχα πετύχει.

Οι φωτογραφίες μου δεν είναι επεξεργασμένες, ουδέποτε επεμβαίνω σε αυτές, δεν υπάρχουν τρικ.

Όσον αφορά την επιλογή του ασπρόμαυρου, θέλω να σας πω ότι «βλέπω ασπρόμαυρα». Άλλωστε από την αρχή, όλη η  εποχή του Magnum, ήταν εποχή του ασπρόμαυρου. Τα μεγάλα έργα ήταν πάντα ασπρόμαυρα. Είναι αυτά που εμπεριέχουν τη δύναμη του φωτός. Ενώ το χρώμα πολλές φορές μπορεί να με παρασύρει, δεν με αφήνει να εισχωρήσω πιο βαθιά στο θέμα».

-Το ασπρόμαυρο θα μπορούσε να αποτυπώνει κι ένα προσωπικό ή συλλογικό πένθος για την διχοτομημένη πατρίδα;

«Το δείχνει, αλλά δεν είναι. Έχω καταγράψει όλη την Κύπρο και τη Βόρεια και τη Νότια, μέσα από ασπρόμαυρες φωτογραφίες. Εκεί φαίνεται και ο διαχωρισμός και όλα. Έχει αυτήν την δύναμη και αυτήν την θλίψη το ασπρόμαυρο»!

 

Το βιβλίο της Αντιγόνης Σολομωνίδου-Δρουσιώτου με  τίτλο «ΨΥΧΟ-ΓΡΑΦΙΕΣ / SOUL-PICS» με 54 φωτογραφίες που μοιράζονται στις ενότητες «εκ φωτός…»  και  «…εν σώματι»,  με πρόλογο από την  Ιστορικό Τέχνης και επιμελήτρια εκθέσεων Μπία Παπαδοπούλου, και ένθετη την ποιητική ενότητα «Θραύσματα» του Κύπριου συγγραφέα Αντώνη Γεωργίου, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Το Ροδακιό.

Η ομώνυμη έκθεση με διάρκεια έως τη Δευτέρα 15 /1/ 2024 στο Βιβλιοπωλείο Φωταγωγός, Κολοκοτρώνη 59Β, είναι ανοιχτή με ελεύθερη είσοδο για το κοινό  Δευτέρα ως Σάββατο 12.00 – 20.00 / τηλ. 210 3839355 /  mail: [email protected]

Μάνια Ζούση