Εικαστικά Φωτογραφία

Αόρατοι Τόποι Λατρείας στο φως

Αυτοσχέδιους χώρους λατρείας των μεταναστών και των προσφύγων της Αθήνας επισκέφθηκε ο φωτογράφος Τάσος Βρεττός και κατέγραψε σε μια σειρά φωτογραφιών, το «σώμα» της έκθεσης που πραγματοποιείται στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς με τίτλο «Τ(ρ)όποι Λατρείας».

Ο φωτογράφος καταγράφει ένα αόρατο δίκτυο στο σώμα της πόλης: υπόγεια και ενοικιαζόμενα διαμερίσματα, πολυκατοικίες και γκαράζ, γήπεδα και υπαίθριους δημόσιους χώρους, πλατείες και αυλές, πρόχειρα καταλύματα, ιδιοκατασκευές σε προσωρινές αλλά και μόνιμες διευθύνσεις, ομάδες Βουδιστών, Μουσουλμάνων, Ινδουιστών, Σπιριτσουαλιστών και Χριστιανών διαφόρων δογμάτων και πολλαπλών εθνικών προελεύσεων (Αιθίοπες, Αφγανοί, Αιγύπτιοι, Πακιστανοί, Νιγηριανοί, Σενεγαλέζοι, Φιλιππινέζοι, Ινδονήσιοι, Ιρακινοί κ.α.).
Πρόκειται για ένα “έργο εν προόδω”, το οποίο ξεκίνησε το 2012, με τη συνεργασία των ίδιων των ανθρώπων που συγκροτούν αυτές τις κοινότητες και με απόλυτο σεβασμό στην ταυτότητά τους.

Το ιδιαίτερο αυτό ανθρωπολογικό υλικό, με τις εύγλωττες κοινωνικές, πολιτικές αλλά και αισθητικές προεκτάσεις του, είναι πρωτότυπο αλλά και συνεργατικό, με την έννοια των πολλαπλών σχέσεων που αναζητήθηκαν και καλλιεργήθηκαν για την φωτογραφική καταγραφή του.
Ο μουσικός Μιχάλης Καλκάνης, ανταποκρινόμενος στην πρόσκληση του Βρεττού, κατέγραψε ηχητικά ένα ενδεικτικό τμήμα όσων μαρτυρεί η κάμερα του φωτογράφου και στη συνέχεια, επεξεργάστηκε μουσικά το υλικό, ώστε αυτό να παρουσιαστεί στην έκθεση σε ειδικά διαμορφωμένες ηχητικές εγκαταστάσεις.

Στην έκθεση και τη δίγλωσση έκδοση που την συνοδεύει, παρουσιάζονται συνολικά 44 “Τ(ρ)όποι Λατρείας” στο λεκανοπέδιο της Αττικής. Η έκδοση περιλαμβάνει κείμενα Ελλήνων και ξένων ιστορικών, ανθρωπολόγων, φιλοσόφων, θρησκειολόγων, πολιτικών επιστημόνων και επιμελητών.
Την έκθεση και την έκδοση επιμελούνται η Νάντια Αργυροπούλου και ο Γιώργος Τζιρτζιλάκης.