Οι δημιουργοί γράφουν

Η Γλυκερία Καλαϊτζή για το Τ, τον Ντοστογιέφσκι και τους PassaTempo

γλυκερια καλαιτζη

Θέατρο Τ. Ένα καινούργιο θέατρο κι ένα σπουδαίο έργο. Γράφει για το artplay.gr η Γλυκερία Καλαϊτζή.

Τι σημαίνει να φτιάχνεις ένα θέατρο μέσα στην κρίση; Είναι μήπως τρέλα; Μπορεί. Μπορεί το νέο «Θέατρο Τ» της Θεσσαλονίκης να είναι απόρροια τρέλας (Τ, όπως τρέλα) κι όχι λογικής, όπως παρατήρησε μια φίλη. Όλη όμως η πορεία των PassaTempo ήταν μια τρέλα. Χωρίς σχεδόν καθόλου χρήματα ξεκινήσαμε πριν τέσσερα χρόνια, βάζοντας εξαρχής υψηλούς στόχους. Δεν είδαμε ποτέ τον εαυτό μας ως μικρή ομάδα. Το team των συντελεστών ήταν όλοι καλλιτέχνες με μεγάλη θεατρική εμπειρία και παρουσία στο χώρο. Εμπιστευτήκαμε νέους ηθοποιούς και τους δώσαμε την ευκαιρία να αναμετρηθούν με μεγάλους ρόλους, ξεκινώντας με τις Τρεις αδερφές του Τσέχοφ. Οι δυσκολίες πολλές και το ρίσκο μεγάλο, αλλά το αποτέλεσμα μας δικαίωσε. Η απήχηση της παράστασης μας δέσμευσε για τη συνέχεια. Ακολούθησαν η Ολεάννα του Μάμετ και η Όπερα του ζητιάνου του Γκέι, άλλο ένα ρίσκο. Μια μουσικοθεατρική παράσταση, υψηλών τεχνικών και υποκριτικών απαιτήσεων, που επιβεβαίωσε την πεποίθησή μας ότι η πόλη της Θεσσαλονίκης διαθέτει πολλά νέα ταλέντα, που σπάνια βρίσκουν την ευκαιρία να διακριθούν.

Η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη με θεατρικές ιδιαιτερότητες. Είναι η μόνη πόλη για την οποία μιλάμε για ομάδες, χωρίς ονοματεπώνυμο. Δεν υπάρχουν θίασοι (εξαίρεση η Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης», που κι αυτή τώρα έχασε τη μόνιμη στέγη της). Υπάρχει το Κρατικό Θέατρο, οι περιοδεύοντες θίασοι, και οι Ομάδες, μια γενική ονομασία, κάτω από την οποία στεγάζεται συλλήβδην η νεανική δημιουργικότητα. Η αλήθεια είναι ότι στις περισσότερες περιπτώσεις των Ομάδων, είναι εμφανής ο ημιερασιτεχνικός ή ο ημιεπαγγελματικός χαρακτήρας. Υπάρχουν όμως και εξαιρέσεις, που κατά κανόνα αποδεικνύονται βραχύβιες, επειδή η έλλειψη σταθερής ή μόνιμης στέγης λειτουργεί ανασταλτικά για τη δημιουργία κάποιας υποδομής.

Οι PassaTempo ξεκίνησαν από την αρχή ως ομάδα συντελεστών (Γλυκερία Καλαϊτζή, σκηνοθέτις, Ευαγγελία Κιρκινέ, Μαρία Καραδελόγλου, σκηνογράφοι-ενδυματολόγοι, Κώστα Σιδηρόπουλος, φωτιστής). Ως συνεργάτες είχαμε υπογράψει αρκετές δουλειές στο παρελθόν και είχαμε ήδη διαμορφώσει μια κοινή γλώσσα. Έτσι συναντηθήκαμε εκ νέου με την πίστη και την ελπίδα, μια και όλοι μας ζούσαμε και δουλεύαμε στην πόλη της Θεσσαλονίκης, να δημιουργήσουμε κάτι πιο μόνιμο. Τα πρώτα χρόνια ήταν, μπορώ να πω, διερευνητικά. Ανεβάσαμε παραστάσεις υψηλών καλλιτεχνικών απαιτήσεων, που τις αγκάλιασαν κοινό και κριτική. Είμασταν όμως πλάνητες και οι εμφανίσεις μας ήταν σποραδικές. Μετά από τέσσερις παραστάσεις —ανεβάσαμε και το Έγκλημα και τιμωρία— τον περασμένο Μάιο, είδαμε ότι αν μας ενδιέφερε —που μας ενδιέφερε— μια πιο μόνιμη και πιο παρεμβατική παρουσία στην πόλη, θα έπρεπε να αποκτήσουμε δική μας στέγη.

‘Ετσι προέκυψε το «Θέατρο Τ». Στην Αλεξάνδρου Φλέμινγκ 16, στο χώρο, όπου παλιά βρισκόταν η ιστορική μπουάτ «Δέκα βήματα στην άμμο», διαμορφώσαμε μια κομψή θεατρική αίθουσα, μεσαίας χωρητικότητας, προσβάσιμη στο ευρύ κοινό αλλά και σε άτομα με ειδικές ανάγκες. Όνειρό μας ο χώρος αυτός να γίνει μια καλλιτεχνική εστία που να παράγει θέατρο, αλλά ταυτόχρονα να επιλέγει και να φιλοξενεί δουλειές και άλλων καλλιτεχνών, να «προκαλεί» συναντήσεις, να έχει ανοιχτό βλέμμα στις εξελίξεις της διεθνούς σκηνής και να εμπλέκει την τοπική κοινωνία στη δημιουργική διαδικασία. Ξεκινήσαμε τις παραστάσεις με το Έγκλημα και τιμωρία, που το ξαναδουλέψαμε μέσα στο καλοκαίρι, προκειμένου να φέρουμε ακόμα πιο κοντά στο σήμερα, αυτό το σπουδαίο έργο της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Για μας ο ήρωας του Ντοστογιέφσκι, ο Ροντιόν Ρομάνοβιτς, ο νεαρός και πάμφτωχος φοιτητής, που σκοτώνει μια γριά τοκογλύφο, για να κλέψει τα λεφτά της και να κάνει ένα νέο ξεκίνημα ζωής, απηχεί τη σημερινή απελπισία των περισσότερων νέων, που καταφεύγουν σε ακραίες λύσεις, επειδή δεν βλέπουν πουθενά διέξοδο και ελπίδα. Στην παράστασή μας, το μυθιστόρημα μεταγράφεται σε μια ανακριτική διαδικασία, όπου μαρτυρίες, καταθέσεις αλλά και αναπαραστάσεις καίριων γεγονότων επιχειρούν να ρίξουν φως στις αιτίες και τις αφορμές ενός ιδεολογικού εγκλήματος. Ως ένας αντεστραμμένος Άμλετ, ο ήρωας του Ντοστογιέσφκι θα αρχίσει να αναρωτιέται για το νόημα και τη σκοπιμότητα της πράξης του, αφού δράσει. Η πίεση των ανακρίσεων αλλά και η ίδια του η συνείδηση θα τον φέρουν τελικά αντιμέτωπο με τις πραγματικές συνέπειες της πράξης του.

 

Γλυκερία Καλαϊτζή

εγκλημα και τιμωρια

Έγκλημα και τιμωρία

Από τους PassaTempo

Θέατρο Τ, Φέμινγκ 16, τηλ. 2310 854333

Παραστάσεις: Τετάρτη-Σάββατο στις 9 μ.μ., Κυριακή στις 8 μ.μ.

Εισιτήρια: 12 € κανονικό, 8 € φοιτητικό, 5 € μειωμένο.

Ως τις 9 Νοεμβρίου.