performance Θέατρο

Όταν οι ηθοποιοί μας ξεναγούν στα «καμαρίνια» τους

Με αφορμή την «Τριλογία του ηθοποιού» από την οποία παρουσιάζεται στο Bios το δεύτερο μέρος «Cast», η ομάδα KOLOΦΩΝ, δηλαδή η Ελισάβετ Ξανθοπούλου και Δημήτρης Μπαμπίλης, γράφουν στο artplay.gr για αυτήν την πρωτογενή

και άκρως ενδιαφέρουσα χαρτογράφηση του ελληνικού θεατρικού τοπίου.

«Συνεχίζοντας την έρευνα πάνω στην ταυτότητα |ηθοποιός| (έρευνα που ονομάζουμε «Η Τριλογία του Ηθοποιού» και που παρουσιάζεται μέσα από παραστάσεις θεάτρου τεκμηρίωσης) επιλέξαμε να εστιάσουμε στην διαδικασία αναζήτησης εργασίας από την μεριά των ηθοποιών, και συγκεκριμένα στην έννοια της ακρόασης (audition, casting κλπ.).
Πέραν του προφανούς παράδοξου που εμπεριέχει αυτή η μέθοδος αναζήτησης – και προσφοράς – εργασίας (ο έλεγχος της επίδοσης του ηθοποιού είναι προϋπόθεση της πρόσληψής του, αντίθετα με ό,τι θα συνέβαινε δηλαδή με έναν γιατρό ή έναν υδραυλικό), αυτό που κεντρίζει το ενδιαφέρον μας είναι το πλέγμα των ειδικοτήτων (casting director, coach ηθοποιών, ατζέντηδες, φωτογράφοι, διευθυντές παραγωγής, σύμβουλοι καριέρας κ.α.) που συμπεριλαμβάνονται στην διαδικασία της επιλογής ενός ηθοποιού για κάθε ρόλο από το θέατρο μέχρι τη διαφήμιση και οι δικαιοδοσίες που τους αναλογούν. Κι αυτό γιατί τα κριτήρια και η εν γένει λογική λειτουργίας αυτών των «ειδικών της επιλογής» μας είναι παντελώς άγνωστα, όπως είναι και για τους περισσότερους εμπλεκόμενους στην πολιτιστική βιομηχανία.
Ένα άλλο, μάλλον ισχυρότερο, κομμάτι της έρευνας μας, αποτέλεσε η κατάσταση του κρίνεσθαι, ειδικά εντός του καλλιτεχνικού πλαισίου της υποκριτικής τέχνης. Τι σημαίνει για τον ηθοποιό (αλλά και τον κάθε επαγγελματία) η στιγμή της αξιολόγησης με γνώμονα την επιλογή του ή όχι για μια δουλειά; Πώς παρουσιάζει τον εαυτό του; Τι δύναται να λειτουργήσει ως πυξίδα του, όσο απλώνεται σε αυτό που στην έρευνα ονομάσαμε «η θάλασσα των πιθανοτήτων»;
Στις όποιες απαντήσεις αναλαμβάνουν και φέτος να μας «ξεναγήσουν» οι ίδιοι οι ηθοποιοί, ως βασικοί ειδήμονες του θέματος που εξετάζουμε, φιλοξενώντας μας στον επαγγελματικό τους χώρο και παρουσιάζοντάς μας τους σημαντικότερους σταθμούς αυτής της έρευνας επί σκηνής.

KOLOΦΩΝ (Ελισάβετ Ξανθοπούλου – Δημήτρης Μπαμπίλης)