Θέατρο

Λίλια Μπρικ: Αγία ή δαίμονας ;

Για την  γοητευτική αλλά και αμφιλεγόμενη προσωπικότητα της Λίλια Μπρικ, μεγάλου έρωτα και μούσας του Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι, που ζωντανεύει κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στο Θέατρο Αλκμήνη, μιλά η ηθοποιός Κατερίνα Χιωτίνη.

Στην ερώτηση για το τι την ενδιαφέρει να καταδείξει και να φωτίσει στη παράσταση από όλα όσα στοιχειοθετούν την προσωπικότητα αυτής της γυναίκας, η Κατερίνα Χιωτίνη απάντησε: “Με αφορά μια γυναίκα που πάσχει. Που έχει όλες τις χάρες της ζωής αλλά δεν είναι ευτυχισμένη και δεν υπήρξε ποτέ. Το γιατί δεν το ξέρω ούτε εγώ αλλά ούτε και εκείνη. Άραγε θα το μάθει λίγο πριν πεθάνει και οι δαίμονές της θα βγουν στο φως; Η ίδια κατέστρεψε πάρα πολλά ντοκουμέντα. Δημιούργησε την αγιογραφία της αλλά εγώ τη ζωή της την σκαλίζω και νομίζω ότι θα της αρέσει”, εξηγεί με νόημα η Κατερίνα.

” Μέσα στο κίνημα της ρώσικης πρωτοπορίας και δίπλα στον Καντίνσκι, τον Μάλεβιτς, τον Μαγιακόφσκι, υπάρχει μία γυναίκα που αναρωτιόμαστε αν είναι ερωμένη, μούσα, σύζυγος, επαναστάτρια”, συνεχίζει η Κατερίνα. “Σίγουρα δεν είναι κομμουνίστρια, αλλά αστή, που ωστόσο ερωτεύεται και παντρεύεται έναν κομμουνιστή και ιδεολόγο μαρξιστή που διώχθηκε. Ο Όσιπ Μπρικ είναι αυτός που την πείθει να πιστέψει ότι οι μπολσεβίκοι είναι το μέλλον. Η Λίλη αγκαλιάζει την επανάσταση αλλά κρατάει και την παράδοση της αστικής τάξης από την οποία προέρχεται. Την ίδια στιγμή γνωρίζει τον Μαγιακόφσκι και τον ερωτεύεται, μαγεμένη από το πνεύμα του. Χωρίς να θεωρείται όμορφη, καταφέρνει να μαγεύει και να μαγνητίζει τους πάντες. Η παράσταση δεν εστιάζει στην προσωπική της ζωή, αλλά θα προχωρήσει λίγο παραπέρα. Εδώ και έναν χρόνο ερευνούμε, διαβάζουμε, μεταφράζουμε τις πηγές που υπάρχουν, αποσπάσματα του ημερολογίου της, συνεντεύξεις της, ντοκιμαντέρ και στοιχεία για όλη την περίοδο που έζησε. Δεν είναι αφήγηση από μια γυναίκα που αναπολεί τη ζωή της.

 

Ήθελα να μάθω γιατί αυτή η γυναίκα, στην οποία ο Μαγιακόφσκι είχε αφιερώσει σχεδόν το σύνολο των ποιημάτων του, έχει περάσει σε δεύτερη μοίρα και σχεδόν στα αζήτητα. Το ερωτικό τρίγωνο αποτελούμενο από εκείνη, τον σύζυγο της και τον Μαγιακόφσκι υπήρξε για πολλά χρόνια το σκάνδαλο που προσπάθησε με κάθε τρόπο να κρύψει η σταλινική κυβέρνηση. Ακόμα και στα βιβλία με την αλληλογραφία των δυο τους, τα γράμματα της Μπρικ είναι λιγοστά και εξαιρετικά σύντομα, χωρίς συναισθήματα. Έψαξα πάρα πολύ, αλλά ακόμα και στη Ρωσία όλα έχουν εξαντληθεί. Το μόνο που βρέθηκε ήταν ένα βιβλίο που έγραψε ο τελευταίος της σύζυγος και εν γνώσει της ήταν μια αγιογραφία. Υπάρχουν πολλά αναπάντητα ερωτήματα και ο ρόλος της στην αυτοκτονία του ποιητή παραμένει ακόμη σκοτεινός και ανεξιχνίαστος.

Κατηγορήθηκε ως άπληστη, πανούργα, κακιά. Η παράσταση πάντως δεν κατευθύνει το κοινό ούτε στην αγιογράφηση ούτε στην δαιμονοποίηση».

Πηγη: Αυγή/Μάνια Ζούση