Θέατρο Μουσική Όπερα

«Η ουσία της «Υπόθεσης Μακρόπουλου», είναι η σχέση μας με το θάνατο»

«Η ουσία της «Υπόθεσης Μακρόπουλου» είναι το κατά πόσο αποδεχόμαστε το θάνατο ως μέρος της ζωής ή όχι, κάτι που για κάθε έναν άνθρωπο είναι ένα πάρα πολύ δύσκολο ζήτημα, γιατί κανένας μας δεν θέλει να πεθάνει στην ώρα του, αλλά θέλει να επιμηκύνει τη ζωή του όσο γίνεται περισσότερο, εκτός από εξαιρέσεις όπου η ζωή γίνεται μαρτύριο, αλλά υπό φυσιολογικές συνθήκες ο άνθρωπος θέλει να ζει όσο περισσότερο μπορεί και να ξεπερνάει και το μέτρο της ανθρώπινης ζωής», αναφέρει στο artplay.gr ο σκηνοθέτης Γιάννης Χουβαρδάς, με αφορμή την αποψινή πρεμιέρα στην Εθνική Λυρική Σκηνή της όπερας του Λέος Γιάνατσεκ η οποία παρουσιάζεται επίσης στις 23 και 25 Μαΐου στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος σε μουσική διεύθυνση Οντρέι Όλος.  «Η ουσία της «Υπόθεσης Μακρόπουλου» είναι η σχέση μας με το θάνατο», επισημαίνει ο δημοφιλής σκηνοθέτης.

«Η κεντρική ηρωίδα Εμίλια Μάρτυ ζει με τη δύναμη ενός ελιξιρίου δημιουργημένου από τον πατέρα της, κι επιστρέφει μετά από 337 χρόνια ζωής στην ηλικία των 40 ετών για να ξαναβρεί το ελιξίριο σε ένα δικηγορικό γραφείο που διαχειρίζεται μια υπόθεση κληρονομιάς που χρονίζει 100 χρόνια. Σε αυτή τη διαμάχη υπάρχει ένα κτήμα όπου βρίσκεται ένα κτίριο με ντουλάπες και συρτάρια  όπου μέσα σε ένα από αυτά υπάρχει η συνταγή του ελιξιρίου. Κατά τη διάρκεια του έργου αρχίζει η αντίστροφη μέτρηση για να βρεθεί η συνταγή κι όταν αυτό συμβαίνει, η ηρωίδα συνειδητοποιεί  ότι η ζωή της δεν έχει κανένα νόημα για την ίδια, αφού όλοι όσοι αγάπησαν πέθαναν κι  έχει δει το θάνατο με μύριες όψεις. Έτσι αποφασίζει να δώσει τη συνταγή σε μια νεότερη κοπέλα που θαυμάζει κι αυτή την καίει. Ο Γιάνατσεκ με αυτό τον τρόπο σηματοδοτεί πως ο άνθρωπος είναι ενταγμένος μέσα σε ένα σύμπαν όπου υπάρχει ο θάνατος.

Κομμάτι της ιστορίας είναι το κωμικό και σκωπτικό στοιχείο όπως και η υπερβολή, η γελοιότητα που υπάρχουν στους ανθρώπους μερικές φορές όταν ξεπερνούν το μέτρο, κάτι που αφήνω να  υπάρχει και στην παράσταση. Η μουσική εμπεριέχει όλα αυτά τα στοιχεία αλλά είναι ταυτόχρονα και πολύ μεγαλόπνοη, υπαρξιακή  και η παρωδία είναι ελεγχόμενη μέσα στο έργο. Οι συντελεστές είναι συνεχώς πάνω στη σκηνή, κάτι εξαιρετικά επίπονο, καθώς η όπερα έχει τρομερές απαιτήσεις και ειδικά από την κεντρική ηρωίδα, που είναι ένας τερατώδης ρόλος μουσικά. Είμαι ευτυχής που συνεργάστηκα με  τη συγκεκριμένη ομάδα τραγουδιστών»

Μάνια Ζούση

Τα σκηνικά υπογράφει η Εύα Μανιδάκη, τα κοστούμια η Ιωάννα Τσάμη, τους φωτισμούς ο Λευτέρης Παυλόπουλος και την κινησιολογία η Πατρίσια Απέργη.

Στον ρόλο της Εμίλιας Μάρτυ κάνει το ντεμπούτο της η διεθνώς καταξιωμένη υψίφωνος της ΕΛΣ Έλενα Κελεσίδη.

Τη διανομή συμπληρώνουν οι μονωδοί  Δημήτρης Πακσόγλου, Βαγγέλης Μανιάτης, Νίκος Στεφάνου, Άρτεμις Μπόγρη, Γιάννης Γιαννίσης, Χρήστος Κεχρής, Δημήτρης Σιγαλός, Αρκάδιος Ρακόπουλος και Μιράντα Μακρυνιώτη. Στον ρόλο του Γιατρού ο Ιερώνυμος Καλετσάνος

Την Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής διευθύνει ο διακεκριμένος Σλοβάκος αρχιμουσικός Οντρέι Όλος

Φωτογραφίες Δημήτρης Σακαλάκης

Πορτραίτο του Γιάννη Χουβαρδά  Βάσια​ Αναγνωστοπούλου