Θέατρο Οι δημιουργοί γράφουν Παιδί

Η Ωραία Κοιμωμένη που ξύπνησε Σουλτάνα

Για την δική της Ωραία Κοιμωμένη σε δεκαπεντασύλλαβο, που κάνει σήμερα Κυριακή 11 Ιανουαρίου, στις 11. 30 το πρωί, πρεμιέρα στο studio Vis Motrix της Θεσσαλονίκης, γράφει στο artplay.gr η Καλλιόπη Φύκαρη.

«Κι έτσι όπως στεκότανε, όρθια σαν το δέντρο,

μπαμ! Πάρ’ την κάτω ευθύς, στης σάλας μες στο κέντρο!

Σαν να της ήρθε ξαφνικά κάτι σαν σκοτοδίνη

δεν μπόρεσε ν αντισταθεί στου ύπνου της τη δίνη»…

Κάπως έτσι η Ωραία Κοιμωμένη πέφτει σε έναν βαθύ και… υποχρεωτικό ύπνο. Γιατί όμως πρέπει να κοιμηθεί; Από ψυχαναλυτική σκοπιά, ο μύθος της Ωραίας Κοιμωμένης έχει να κάνει με την ενηλικίωση. Η Ωραία Κοιμωμένη «τρυπιέται» από το αδράχτι και «ματώνει»… Συμβολικά, αυτό σηματοδοτεί την έναρξη της εφηβείας της. Και ύστερα «κοιμάται», περνάει με άλλα λόγια, μια περίοδο απομόνωσης, όπως συχνά κάνουν οι έφηβοι. Ο ύπνος της Ωραίας Κοιμωμένης είναι ο δρόμος της προς την ενηλικίωση.

Στη συγκεκριμένη διασκευή, φώτισα την πτυχή αυτή της ηρωίδας, που, απελπισμένη από την υπερπροστατευτικότητα των γονιών της (της φορούν γάντια για να μην τρυπηθεί και δεν την αφήνουν να βγαίνει από το σπίτι), προσπαθεί να βρει τα όρια της προσωπικής της ελευθερίας. Με ενδιέφερε αυτό το θέμα, της ταυτότητας. Γι’ αυτό το λόγο, μέσα στον ύπνο της και στα όνειρά που βλέπει, έρχεται αντιμέτωπη με φόβους και αλήθειες της, που τη βοηθούν να βρει τον εαυτό της. Όταν το κορίτσι ξυπνάει, δεν είναι πια η Ωραία Κοιμωμένη, αλλά… η Σουλτάνα. Και είναι έτοιμη να πάρει τη ζωή στα χέρια της, που δεν καλύπτονται από γάντια πια….

Επέλεξα να διασκευάσω το παραμύθι σε δεκαπεντασύλλαβο, που είναι απλός και εύληπτος –γι΄ αυτό άλλωστε τον συναντάμε και στη δημοτική μας ποίηση. Ο ρυθμικός στίχος προσφέρεται για να επικοινωνήσεις νοήματα στα παιδιά με τρόπο ανάλαφρο, προσδίδοντας ένα ύφος παιγνιώδες. Το παιχνιδιάρικο ύφος βέβαια- μακριά από διδακτισμούς- ανέδειξε και η παράσταση των HIPPO (HippoTheatreGroup). Τα έντονα στοιχεία σωματικού θεάτρου που χρησιμοποιούν, περνούν με μη λεκτικό τρόπο έννοιες και νοήματα προς διαπραγμάτευση, αλλά και ενδείκνυνται για να αναδυθούν και τα κωμικά στοιχεία του κειμένου.

Καλλιόπη Φύκαρη

ωραια κοιμμ