Θέατρο Ο Ρόλος μου Οι δημιουργοί γράφουν

Αργύρης Πανταζάρας : “Σαν όλοι οι τρελοί του Σαίξπηρ να είναι κλεισμένοι στο βασίλειο του Φάουστ”

“Σκέφτηκα να αντιμετωπίσω αυτό το κείμενο σαν μια συμφωνία, σα μια φούγκα”, σημειώνει στο artplay.gr ο Αργύρης Πανταζάρας, ο Μεφιστοφελής

στον Φάουστ του Γκαίτε που σκηνοθετεί η Κατερίνα Ευαγγελάτου στο Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά με πρεμιέρα στις 11 Δεκεμβρίου. Και προσθέτει ο Αργύρης : “προσωπικά παίρνω ερεθίσματα από μουσικούς ερμηνευτές,παρακολουθώ πιανίστες, τραγουδιστές όπερας και συμφωνικές ορχήστρες να ερμηνεύουν κονσέρτα και συμφωνίες από μεγάλους συνθέτες. Διαβάζω παρτιτούρες και μελετάω τις παύσεις και τις άρσεις. Έτσι έχω δημιουργήσει μια αλληγορία για την άσκησή μου, στην μνήμη, την ερμηνεία, τον ήχο, την οξύτητα των φράσεων και του νοήματος.

Δεν έχω συναντήσει πιο όμορφο και ταυτόχρονα πιο σκληρό έργο. Είναι γεμάτο αποκαλύψεις και μας κρατά συνέχεια σε εγρήγορση. Μόνο με την μελέτη και την ακραία ευδιαθεσία μπορούμε και το πλησιάζουμε σιγά σιγά.
Η μετάφραση του Σπύρου Ευαγγελάτου είναι ένα μεγάλο δώρο για μας,είναι από μόνη της ένα έργο ζωής.
Ο λόγος, ο ρυθμός και το νόημα αναδύεται συνεχώς μέσα από το χιούμορ που συναντά το σκοτάδι….
Κατάλαβα ότι για να μιλήσεις για το σκοτάδι, πρέπει να το φωτίσεις.
Ας φωτίσουμε ο,τι μπορούμε λοιπόν.

Οι πρόβες βρίσκονται σε εξέλιξη με έναν εξαντλητικό χαρακτήρα …όπως ακριβώς ταιριάζει και στη φύση του συγκεκριμένου εγχειρήματος…
Όπως και όλοι οι ρόλοι του έργου, έτσι και ο ρόλος του Μεφιστοφελή δουλεύεται με ακρίβεια πάνω στο όραμα των συντελεστών και τις δυναμικές μας. Είμαι ενθουσιασμένος με την ανάγνωση του έργου, από τη ματιά της Κατερίνας και την εμπιστεύομαι σε κάθε βήμα.

Ο Μεφιστοφελής παίζεται συνήθως από τον ηθοποιό που στον πρόλογο του έργου παίζει τον “Lustige person” που στα γερμανικά σημαίνει “αστείος άνθρωπος” …νιώθω σαν να είναι όλοι οι τρελοί του Σαίξπηρ κλεισμένοι στο βασίλειο του Φάουστ.

Το έργο ξεκινάει με τον Φάουστ βυθισμένο στην απελπισία και την ατμόσφαιρα του θανάτου. Καταριέται όλη του τη ζωή και ζητάει απεγνωσμένα μια απάντηση για το ανώτατο Αγαθό.
Τότε εμφανίζεται ο Μεφιστοφελής “το πνεύμα που τα πάντα αρνείται”
για να τον λυτρώσει από την σκέψη και να τον κάνει να νιώσει, να αισθανθεί.
Έτσι ξετυλίγει μπροστά του την δύναμη του χάους.
Ο Φάουστ αναζητώντας την “απόλυτη στιγμή”, αναζητώντας κάτι που θα τον κάνει να νιώσει ζωντανός, βάζει στοίχημα με τον Μεφιστοφελή που του υποσχέθηκε να δει ό, τι δεν είδε άνθρωπος ποτέ.
Με συντροφεύει ένας στοίχος των Queen of the Stone Age που λέει: “ I need something good to die for , to make it beautiful to leave”.

Κι έτσι αρχίζει η πορεία προς το βαθύ σκοτάδι”.
ΑΡΓ 3

Τον περασμένο Οκτώβριο, μήνα των γενεθλίων του, ο Αργύρης Πανταζάρας, βρέθηκε στην Ιταλία και το Μιλάνο, όπου στο Piccolo Teatro ανέβηκε για δεύτερη φορά η Οδύσσεια, του Εθνικού Θεάτρου σε σκηνοθεσία Bob Wilson.
“Ήταν για μένα μία μεγάλη και αποκαλυπτική εμπειρία που με έκανε να καταλάβω το μέγεθος και την σημασία “εξαγωγής πολιτισμού”, με “δούρειο ίππο” το θέατρο και την ελληνική γλώσσα”, εξηγεί ο Αργύρης. Κατά τη διάρκεια παραμονής του στο Μιλάνο ο καλός ηθοποιός μελετούσε τον Φάουστ. “Δεν έχασα την ευκαιρία να περιπλανηθώ σε έναν πολιτισμό που πέρασε από μέσα του η “άγνωστη” σε μας Αναγέννηση. Βρέθηκα έτσι μέσα στις σχολές τους, τις βιβλιοθήκες, τα πανεπιστήμια τους, τις καθολικές εκκλησίες, τα μουσεία και τις εκθέσεις τους.
ΑΡΤ 2

Έχτιζα μια ζωντανή σκηνοθεσία ερεθισμάτων για να πλησιάσω την διαδρομή του Φάουστ και του Μεφιστοφελή. Μια διαδρομή του ανθρώπινου νου μέσα από την τέχνη, τις επιστήμες,την πίστη αλλά και την αμφιβολία. Ευχαριστώ προσωπικά τους ανθρώπους του Piccolo Teatro που μου διέθεσαν χώρους προβών, αλλά και το αρχείο τους για τη συνέχεια της έρευνάς μου.”

Αργύρης Πανταζάρας

Processed with VSCOcam with a6 preset

Processed with VSCOcam with a6 preset

Φωτογραφίες: Νίκος Πανταζάρας

στον έκθεση της Fodazione Prada

http://www.nikospandazaras.com

https://www.flickr.com/photos/npanda