Θέατρο

Ανάγκη επαναδιατύπωσης των όρων για την έκτακτη επιχορήγηση των ΑΜΚΕ

Την ανάγκη «επανεξέτασης» και «επαναδιατύπωσης» για τη διαδικασία υποβολής αίτησης της έκτακτης επιχορήγησης των ΑΜΚΕ, «με ακριβέστερους, λεπτομερέστερους και δίκαιους όρους» εκ μέρους του Υπουργείου Πολιτισμού, θέτει μεταξύ άλλων η ηθοποιός Μαρία Αιγινίτου, με επιστολή που απέστειλε στο artplay.gr

Αναφέρει συγκεκριμένα:

«Πολλά τα ερωτήματα και καμία πειστική απάντηση από το Υπουργείο Πολιτισμού. Για την ακρίβεια, καμία απάντηση δεν μου έχει δοθεί μετά από την τηλεφωνική επικοινωνία που είχα με υπαλλήλους του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού. Αρχικά, ήταν αδύνατον να εντοπιστεί το αρμόδιο τμήμα που θα μπορούσε να γνωρίζει κάτι για την διαδικασία υποβολής αίτησης για την έκτακτη επιχορήγηση των ΑΜΚΕ, που ανακοινώθηκε από το Υπουργείο στις 11 Ιουνίου. Μέχρι εδώ, εύκολα θα ισχυριστεί κάποιος πως είναι μία συνηθισμένη διαδικασία με την οποία έρχεται αντιμέτωπος όποιος πολίτης αποφασίζει να τηλεφωνήσει σε μια οποιαδήποτε υπηρεσία και θα συμφωνήσω. Βέβαια, η καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή των αιτήσεων είναι η 24η Ιουνίου και ήδη βρισκόμαστε στην 20η. Επιτέλους, μετά από έξι ή επτά παραπομπές από εσωτερική γραμμή σε εσωτερική γραμμή τηλεφώνου, εντοπίζεται η αρμόδια υπάλληλος που βρίσκεται στο τμήμα του μητρώου, ας κρατήσουμε αυτήν τη λέξη, θα αποδειχθεί λέξη – κλειδί. Μητρώο.

Πρώτη προϋπόθεση για να είναι η ΑΜΚΕ δικαιούχος της έκτακτης αυτής οικονομικής ενίσχυσης που ανέρχεται στα 2000 ευρώ, είναι να έχει εγγραφεί στο Μητρώο Πολιτιστικών Φορέων έως και τις 30 Απριλίου του 2020.

Από εδώ ξεκινούν όλα τα αναπάντητα ερωτήματα. Πώς είναι δυνατόν να μην λαμβάνονται υπόψιν οι ΚΑΔ λειτουργίας των ΑΜΚΕ, που φανερώνουν την ύπαρξη καλλιτεχνικής δραστηριότητας; Από ποιον νόμο προκύπτει ως υποχρεωτική η εγγραφή στο Μητρώο Πολιτιστικών Φορέων για να λειτουργήσει μία ΑΜΚΕ; Η ζημιά που υπέστησαν οι Αστικές Μη Κερδοσκοπικές Εταιρείες ως αποτέλεσμα της λήψης των μέτρων ασφαλείας για την αποτροπή εξάπλωσης του Κορωνοϊού ( SARSCoV – 2 ) δεν υπολογίζονται με βάση την δραστηριότητα τους, η οποία διακόπηκε; Η αναστολή εργασιών στην οποία, υποχρεωτικά, μπήκαν οι ΑΜΚΕ δεν είναι αρκετή απόδειξη; Οι παραστάσεις, οι οποίες διακόπηκαν, μαζί μ’ αυτές και τα όποια έσοδα προέκυπταν από τις παραστάσεις, δεν είναι λόγοι ικανοί να καταστήσουν τις ΑΜΚΕ δικαιούχους της έκτακτης επιχορήγησης;

Κι ας ξεκαθαρίσουμε κάτι γιατί η επιλογή των λέξεων έχει τεράστια σημασία.

Γιατί ονομάζεται επιχορήγηση μία αποζημίωση ειδικού σκοπού λόγω διακοπής εργασιών εξαιτίας της πανδημίας; Θα μείνουμε δηλαδή με την εντύπωση πως πρόκειται για επιχορηγήσεις; Φυσικά, κι αν κάποιος μείνει χωρίς το έκτακτο αυτό βοήθημα, θα μείνει η γκρίνια για τις ‘’επιχορηγήσεις’’. Φυσικά, είναι κι αυτή μία επικρατούσα αντίληψη στη συνείδηση του κόσμου για τους καλλιτέχνες. Λες και οι ΑΜΚΕ δεν είναι επιχειρήσεις που λειτουργούν όπως ακριβώς όλες οι εταιρείες, αποδίδοντας κάθε τρίμηνο ΦΠΑ, πληρώνοντας φόρους επιτηδεύματος κάθε χρόνο, πληρώνοντας το ΓΕΜΗ στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων κάθε χρόνο, πληρώνοντας ενοίκια σε θέατρα και χώρους προβών, πληρώνοντας τις ασφαλιστικές τους εισφορές, λες και δεν φορολογούνται για το κάθε ένα ευρώ που θα κερδίσουν.

Γράφει ακόμη η πρόσκληση του Υπουργείου ότι δεν απαιτείται η υλοποίηση πολιτιστικής δράσης για να είσαι δικαιούχος. Γράφει ακόμη ότι και οι νεοϊδρυθείσες ΑΜΚΕ διατηρούν το δικαίωμα υποβολής αίτησης για έκτακτη οικονομική ενίσχυση χωρίς να είναι υποχρεωτικό να εμφανίζουν δραστηριότητα τα τρία τελευταία έτη, η οποία ελέγχεται με βάση τους καλλιτεχνικούς απολογισμούς που έχουν υποβληθεί στο Μητρώο. Εύλογα γεννιέται στο μυαλό μου το ερώτημα λοιπόν, γιατί οι ΑΜΚΕ οι οποίες και δραστηριότητα έχουν να παρουσιάσουν αλλά  και οικονομικά στοιχεία,  αποκλείονται από το δικαίωμα να αιτηθούν;

Δεν λέω πως η ύπαρξη μητρώου είναι κάτι κακό από μόνο του, τη στιγμή μάλιστα που πολλές από τις ΑΜΚΕ, όταν έληξαν τα περιοριστικά μέτρα στις αρχές Μαΐου, σπεύσαμε να γραφτούμε στο Μητρώο Πολιτιστικών Φορέων. Αν δεν αποσυρθεί η πρώτη προϋπόθεση από την ειδική πρόσκληση του Υπουργείου τότε μένουμε με  την εντύπωση ότι ο σχεδιασμός για την παροχή βοήθειας των ΑΜΚΕ που επλήγησαν από την πανδημία, ήταν πρόχειρα σχεδιασμένος, χωρίς συναίσθηση των συνθηκών στις οποίες ζήσαμε όλοι προσπαθώντας να προστατεύσουμε ευάλωτες και ευπαθείς ομάδες και τηρώντας τα περιοριστικά μέτρα μέχρι τις αρχές Μαΐου. Ας γίνει αυτή η εργασία με το Μητρώο κι ας βρει τον τρόπο το Υπουργείο να το προσαρμόσει σταδιακά κι ας εξεταστούν οι ΑΜΚΕ με βάση τη δραστηριότητά τους. Δεν είναι κακό να επανεξετάσουν και να επαναδιατυπώσουν την ειδική αυτή πρόσκληση, με ακριβέστερους, λεπτομερέστερους και δίκαιους όρους. Ας μην ξεχνάμε, ότι οι ΑΜΚΕ είναι οι μόνες επιχειρήσεις οι οποίες δεν δέχτηκαν κανένα βοήθημα κατά τη διάρκεια των περιοριστικών μέτρων. Ας μην ξεχνάμε ακόμη ότι η ύπαρξη των ΑΜΚΕ δεν είναι δική μας επινόηση αλλά του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και στην πραγματικότητα διατηρώντας μία ΑΜΚΕ υπάρχει πάντα η ελπίδα μιας επιχορήγησης αλλά υπάρχει και ένας κύκλος εργασιών των οποίων είμαστε δέσμιοι, όσοι επιλέγουμε να τις διατηρούμε».

Μαρία Αιγινίτου