Μουσική Όπερα

Δανάη Μπλέτσα: Όταν το κοινό βρίσκεται μέσα στη γέννα του ήχου!

Μουσική σύνθεση που δίνει µια σύγχρονη οπτική στα ινδικά µάντρας, το έργο “2 Μantras” του Βέλγου Wim Henderickx για σοπράνο και live electronics, παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία και ερμηνεία Δανάης Μπλέτσα στο πλαίσιο του Φεστιβάλ “Ηµέρες Μουσικού Θεάτρου” της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ στις 5 Ιουλίου, ενώ το 2019 προσκλήθηκε για eυρωπαϊκή περιοδεία από το Big Bang Festival.

Η Θεσσαλονικιά Δανάη Μπλέτσα, συνθέτις όπερας και  λυρική τραγουδίστρια, αφηγείται στο artplay.gr αυτήν την περιπέτεια: «Το 2017 προσκλήθηκα από το Φεστιβάλ Operadagen Rotterdam και τον Wim Henderickx να ερμηνεύσω και να σκηνοθετήσω την παγκόσμια πρεμιέρα του έργου του “Μάντρας”, ενός σύγχρονου έργου μουσικού θεάτρου για σοπράνο και εlectronics.  Υπήρξε μια ιδιαίτερα δημιουργική στιγμή για εμένα, καθώς εκτός από το τραγούδι, μου άφησαν το ελεύθερο να συνδράμω σκηνοθετικά οπτικοποιώντας τη μουσική μου σκέψη. Ο κ.Henderickx μου είχε επισημάνει ότι πηγή έμπνευσής του ήταν η Shri Yantra, ένα γεωμετρικό σχήμα που χρησιμοποιείται στο βουδισμό ως οδηγός διαλογισμού και ανάπτυξης της συνειδητότητας. Ήθελα εξαρχής το σχήμα αυτό να βρίσκεται στο κέντρο της σκηνής με το κοινό να το περικυκλώνει, έστω ημικυκλικά. Το σχήμα κύκλου παίζει σημαντικό ρόλο έτσι και στη μουσική δραματουργία και στην οπτική της απεικόνιση. Το κοινό εκλαμβάνει μία φωνή από μπροστά και το ηχητικό περιβάλλον των electronics από τα ηχεία που είναι τοποθετημένα κυκλικά γύρω του: έτσι είναι μέσα στον ήχο, δεν είναι απλά δέκτης του ήχου. Αυτό το θεωρώ ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς ήθελα να παρακολουθήσει ο ακροατής το έργο ως μια ολοκληρωμένη οπτικοακουστική εμπειρία»

Ο συνθέτης επέλεξε να µελοποιήσει ένα κείµενο σε φανταστική γλώσσα, δηµιουργώντας τα δικά του µάντρας. Η σοπράνο βρίσκεται υπερυψωµένη σε ένα γιγαντιαίο φόρεµα ως ένα είδος σύγχρονης ιέρειας, πάνω στο οποίο είναι σχεδιασµένο το γεωµετρικό σχήµα της Shri Yantra το κέντρο της οποίας (γνωστό ως bindu point) είναι στην προκειµένη η σοπράνο η ίδια, η οποία ξεκινάει να απαγγέλει µουσικά ένα κείµενο σε φανταστική γλώσσα εν είδει χρησµού. Η ιέρεια περιστρέφεται γύρω από τον εαυτό της και ανάλογα µε το µάντρα που απαγγέλει αναδεικνύει και µια διαφορετική πτυχή της ψυχικής της διάθεσης Το συγκεκριµένο σχήµα, γνωστό αλλιώς και ως mandala, έχει υπάρξει σηµείο αναφοράς και για τον Carl Jung, ο οποίος συµβούλευε τους ασθενείς του να προβούν σε αυτοσχέδια ζωγραφιά κάποιου mandala ώστε να απελευθερώσει µία αυθόρµητη έκφραση του ασυνειδήτου τους. Η συνολική δραµατουργία και η σκηνοθεσία αποσκοπούν στη δηµιουργία µιας νέας οπτικοακουστικής εµπειρίας για τον ακροατή, ώστε αυτός να εκλάβει το έργο ως τελετουργία.

Μάνια Ζούση