Κινηματογράφος

Ιφιγένεια Κοτσώνη : «Ακόμα και τα μεγαλύτερα δέντρα από ένα σποράκι ξεκίνησαν»

Για τον «Σπόρο» της , που τιμήθηκε με τρία βραβεία στο πρόσφατο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας και αφηγείται την ιστορία της Νάλας, μιας μοναχικής επαναστάτριας

και ντίλερ λαχανικών να εντοπίζεται από την αστυνομία και να καταδικάζεται σε 5 χρόνια «επανένταξη» σε μια εφιαλτική μελλοντική Αθήνα όπου η καλλιέργεια των φυτών είναι παράνομη, η σκηνοθέτης Ιφιγένεια Κοτσώνη μιλά στο artplay.gr

-Πώς έφθασες στην δημιουργία μιας “ταινίας επιστημονικής φαντασίας που έχει έναν τόσο “ταπεινό” τίτλο ;
Η επιστημονική φαντασία είναι ένα είδος που με συναρπάζει. Ίσως επειδή μας μεταφέρει σε ένα κόσμο όπου πιθανόν να μην βρεθούμε ποτέ, μας αφήνει να τον εξερευνήσουμε ενώ παράλληλα θέτει το μεγάλο ερώτημα: τι μέλλει γενέσθαι, και ειδικά σε περίπτωση που συνεχίζουμε στο δρόμο που είμαστε. Η φουτουριστική Αθήνα που δημιούργησα είναι μια Αθήνα που δεν θα ήθελα να υπάρξει. Ποτέ. Όσο για τον σπόρο, είναι κάτι μικρό και “ταπεινό” αλλά ακόμα και τα μεγαλύτερα δέντρα από ένα σποράκι ξεκίνησαν.

– Πόσο η υπερβολή της εικόνας δυναμώνει την ιστορία;
Μια εικόνα χίλιες λέξεις όπως έχουν πει κάποιοι πριν από μας, και αυτό ισχύει. Με μια εικόνα μπορείς να δημιουργήσεις πολλές σκέψεις και συναισθήματα. Είναι από τα βασικά εργαλεία του κινηματογραφιστή. Όσο η εικόνα υπηρετεί την ιστορία, για μένα, δεν υπάρχει υπερβολή.

– Ποιά υπήρξε η πρώτη εικόνα, το πρώτο κάδρο, η πρώτη ατάκα που σε έκαναν να στραφείς στον κινηματογράφο;
Πάντα μου άρεσε ο κινηματογράφος, αλλά αυτό που μου έκανε να στραφώ σ’ αυτόν δεν ήταν μια ταινία. Ήταν ένα σενάριο που έπεσε τυχαία στα χέρια μου. Το διάβασα και είπα: Αυτό μπορώ να το κάνω κι εγώ!

– Ποιά θεωρείς γοητεία αυτής της τέχνης;
Η γοητεία για μένα είναι στη συλλογική καλλιτεχνική προσπάθεια. Σε καμία άλλη μορφή τέχνης δεν συστρατεύονται τόσοι διαφορετικοί καλλιτέχνες για ένα τελικό αποτέλεσμα. Είναι η τέχνη που εμπεριέχει το λογοτεχνικό, το εικαστικό αλλά και τη μουσική. Και αυτό της δίνει μεγάλη δύναμη, καθώς σου προσφέρει πολλά εργαλεία για να επικοινωνήσεις αυτό που θέλεις να πεις. Για μένα δεν είναι η έβδομη τέχνη. Είναι όλες οι τέχνες μαζί.

– Μετά τον Σπόρο τί ετοιμάζεται να φυτρώσει;
Έχω διάφορα projects σε ανάπτυξη, θα δούμε πιο θα φυτρώσω πρώτο.

Ο «Σπόρος» απέσπασε Τιμητική Διάκριση Σκηνικών για τον Δημήτρη Ζιάκα, Τιμητική Διάκριση Κοστουμιών για τις Λίνα Μότσιου και Αλεξάνδρα Γιαννακανδροπούλου και Τιμητική Διάκριση Ειδικών Εφέ στον Αντώνη Κοτζιά.

Η Ιφιγένεια Κοτσώνη σπούδασε σενάριο και σκηνοθεσία στο Λονδίνο. Ξεκίνησε να δουλεύει ως σεναριογράφος (Γαμήλιο πάρτι, Σε είδα, Εν λευκώ) και το 2012 γυρίζει  την πρώτη της μικρού μήκους ταινία Evergreen που απέσπασε βραβείο καλύτερης μουσικής στο Φεστιβάλ της Δράμας και συμμετείχε σε φεστιβάλ στην Ελλάδα και το εξωτερικό( Ιταλία,  ΗΠΑ , Short Film Corner στις Κάννες). Ο Σπόρος είναι η δεύτερη ταινία της.

Μάνια Ζούση

Φωτογραφία εξωφύλλου: Γιώργος Λυκούδης