Εικαστικά

Ο ΝΕΟΝ φέρνει την τέχνη του Mario Merz στην Ελλάδα

Ο Οργανισμός Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ, σε συνεργασία με το Fondazione Merz, παρουσιάζει την έκθεση έργων του Mario Merz, ενός από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες του κινήματος της Arte Povera.

Πρόκειται για την πρώτη έκθεση του ιταλού καλλιτέχνη που θα παρουσιαστεί σε μουσειακό χώρο στην Ελλάδα. Η έκθεση Mario Merz: Numbers are prehistoric θα φιλοξενηθεί στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης στην Αθήνα, από τις 22 Οκτωβρίου 2015 έως 31 Ιανουαρίου 2016.

Image 5 Untitled, 1983 pencil, chalk, ink, Indian ink, enamel on paper 73,5 x 55,5 cm Private collection

Image 5
Untitled, 1983
pencil, chalk, ink, Indian ink, enamel on paper
73,5 x 55,5 cm
Private collection

Σε επιμέλεια του Paolo Colombo, η έκθεση-επισκόπηση φιλοδοξεί να φωτίσει την πολυπρόσωπη πρακτική του Mario Merz. Ο τίτλος της έκθεσης, “Numbers are prehistoric”, προέρχεται από το βιβλίο του Mario Merz “I Want to Make a Book Right Now” (1989) και εκφράζει την ανάγκη που τον παρακίνησε να ασχοληθεί και να αφοσιωθεί στην τέχνη, την πολιτική, τη ζωή. Με αυτή τη φράση, ο καλλιτέχνης εννοεί ότι οι αριθμοί υπήρχαν πριν από την ιστορία και εξελίσσονται στο άπειρο παράλληλα με την εξέλιξη της γης και του σύμπαντος.

Image 1 Mario Merz Igloo con albero, 1969-2002 metal structure, glass, putty, branch 140 x 200 cm Private collection Photo Ana Cambre, Marcelo Setton Courtesy Fundación Proa, Buenos Aires

Image 1
Mario Merz
Igloo con albero, 1969-2002
metal structure, glass, putty, branch
140 x 200 cm
Private collection
Photo Ana Cambre, Marcelo Setton
Courtesy Fundación Proa, Buenos Aires

Η δουλειά του Merz εξερευνά την έννοια της φύσης ως μια ισχυρή, γενναιόδωρη και συνεχώς επεκτεινόμενη δύναμη, όπως εκφράζεται στις λογικές ακολουθίες του ιταλού μαθηματικού Leonardo Fibonacci (c.1175−c.1240). Γεννημένος στην Πίζα, ο Merz σπούδασε, μεταξύ άλλων, τα μοτίβα ανάπτυξης στη φύση και έλυσε ένα πρόβλημα αύξησης του πληθυσμού κουνελιών χρησιμοποιώντας αυτό που είναι γνωστό στο δυτικό κόσμο ως η «ακολουθία Fibonacci» (1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233), στην οποία ο κάθε αριθμός είναι το άθροισμα των δύο προηγούμενών του. Η δουλειά του καλλιτέχνη επικεντρώνεται στην πεποίθησή του ότι η φύση είναι μια επιτακτική παρουσία και οι νόμοι της, ταυτόχρονα βίαιοι και μεγαλειώδεις, ορίζουν την ανθρώπινη δραστηριότητα σε όλα τα επίπεδα, από την ανάγκη επιβίωσης (όπως το ιγκλού) μέχρι τις κοινωνικές σχέσεις και την πολιτική δράση.

Image 3 Mario Merz Foresta con video sul sentiero, 1995 metal structure, glass, branches, monitor video Lumaca, 1970 by Gerry Schum Private collection Photo Hana Hamplova Courtesy GHMP Dum U Zvonu, Praha

Image 3
Mario Merz
Foresta con video sul sentiero, 1995
metal structure, glass, branches, monitor
video Lumaca, 1970 by Gerry Schum
Private collection
Photo Hana Hamplova
Courtesy GHMP Dum U Zvonu, Praha

Η έκθεση πραγματοποιείται σε μια κρίσιμη για την Ελλάδα περίοδο, όπου οι έννοιες της αναγκαιότητας και των πρωταρχικών αναγκών επαναξιολογούνται, ενώ προσφέρει τη δυνατότητα στο θεατή να επανεξετάσει τις ιδέες του μέσα από διάφορα παραδείγματα των έργων του. Εκτεινόμενα από τα περίφημα ιγκλού του, στα neon έγγραφα, πίνακες και σχέδια, τα έργα επισημαίνουν την ενασχόληση του καλλιτέχνη με την έννοια των βασικών ανθρώπινων αναγκών, την ομορφιά και τη μαγεία της φυσικής ανάπτυξης και ταυτόχρονα δρουν ως μια δυναμική υπενθύμιση του πώς η πολιτική είναι άμεσα συνυφασμένη με τον ίδιο τον κύκλο της ύπαρξης και τη φύση.

Image 6 Mario Merz Untitled, s.d. feltpen on paper 21 x 29,7 cm Private Collection Courtesy Fondazione Merz, Torino

Image 6
Mario Merz
Untitled, s.d.
feltpen on paper
21 x 29,7 cm
Private Collection
Courtesy Fondazione Merz, Torino

Μεγάλο μέρος της έκθεσης είναι αφιερωμένο στα κείμενά του, τα οποία, είτε με τη μορφή ποίησης είτε μανιφέστου, αποτελούν σημαντικό μέρος της δουλειάς του. Παρουσιάζοντας υλικό που δεν έχει εκτεθεί ξανά, η έκθεση ισορροπεί μεταξύ της εικαστικής τέχνης και της γραπτής έκφρασης, ακολουθώντας τον ιδιαίτερο τρόπο του Merz, ο οποίος αντιμετωπίζει τα κεντρικά θέματα στην τέχνη του χρησιμοποιώντας γραμμές, αριθμούς και λέξεις.

Στο πλαίσιο της έκθεσης θα διαμορφωθεί παράλληλο πρόγραμμα σε συνεργασία με την ομάδα ΘΑΛΗΣ+ΦΙΛΟΙ, με ιδιαίτερη έμφαση στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα και σε συνεργασία με τον συγγραφέα Απόστολο Δοξιάδη.

Πληροφορίες έκθεσης:
Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Μέγαρο Σταθάτου
Βας. Σοφίας & Ηροδότου 1, Αθήνα

Διάρκεια: 22 Οκτωβρίου 2015 – 31 Ιανουαρίου 2016
Εγκαίνια: 21 Οκτωβρίου 2015, 8μμ

Ωράριο λειτουργίας:
Δευτέρα – Τετάρτη – Παρασκευή – Σάββατο 10:00 – 17:00
Πέμπτη 10:00 – 20:00
Κυριακή 11:00 – 17:00
Τρίτη κλειστά

Φωτογραφία εξωφύλλου:

Image 4
Untitled, 1973
felt pen, ink, pencil on paper
33,5 x 23,8 cm
Private collection