Εικαστικά Φωτογραφία

Karol Jarek : «Άπατρις μέσα σε μία Τρεμάμενη Ευρώπη»

“Το πάθος μου εκείνες τις ημέρες έγιναν οι άνθρωποι , ο φόβος , ο εγκλωβισμός τους,  ο διχασμός και η ανασφάλειά τους. Με την φωτογραφική μηχανή έψαχνα μέρη και στιγμές όχι αυτονόητα», γράφει μεταξύ άλλων στο artplay.gr ο Πολωνός φωτογράφος

με σπουδές Φιλοσοφίας Karol Jarek, με αφορμή την έκθεση φωτογραφιών του στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Βρότσλαβ, εμπνευσμένων από τα πολιτικά γεγονότα του περασμένου καλοκαιριού στην Ελλάδα, όπου ο ίδιος ζει το τελευταίο διάστημα.
Η έκθεση με τίτλο “Επτά Ημέρες” που θα διαρκέσει έως το τέλος Φεβρουαρίου περιλαμβάνει 17 επιλεγμένες φωτογραφίες από τις 160 που τραβήχτηκαν συνολικά κατά τη διάρκεια του Δημοψηφίσματος της 5ης Ιουλίου 2015.

«Θυμάμαι εξαιρετικά την Δευτέρα 29 Ιουνίου. Κλειστές τράπεζες, ατελείωτες ουρές έξω από τα μηχανήματα ανάληψης χρημάτων και την καλλιέργεια της ανασφάλειας και του φόβου κάθε λεπτό που περνούσε. Η Αθήνα αντιμέτωπη με τί ; Την Δευτέρα εκείνη είχα την αίσθηση ότι η πόλη ήταν αντιμέτωπη με τα πάντα. Ο καθένας είχε μία δική του θεωρία και έναν δικό του προσωπικό φόβο  και οργή και μία δική του προσωπική απάντηση. Η Ελλάδα αντιμέτωπη με τον Πόλεμο ; Ποιόν Πόλεμο; Οικονομικό ; Πολιτικό ; Ποιός ήταν ο εχθρός ; Η Κυβέρνηση ; Οι Γερμανοί; Η Ευρωπαϊκή ένωση; Οι τράπεζες ; Ένοχοι ; Αθώοι ; Ηττημένοι;
Με την φωτογραφική μηχανή στο χέρι ,όλη την εβδομάδα ,έψαχνα εκείνα τα μέρη και εκείνες τις στιγμές πού έθεταν τα ερωτήματα που έθετα κι εγώ ,όχι απαραίτητα τα αυτονόητα μέρη ή στιγμές. Εκείνα είχαν αποκλειστεί από φωτορεπόρτερ από όλη την Ευρώπη και επιπλέον ποτέ δεν με ενδιέφεραν ιδιαίτερα, ούτε σαν άνθρωπο ούτε σαν καλλιτέχνη.
Το πάθος μου εκείνες τις ημέρες έγινε από την μία πλευρά οι άνθρωποι ,ο φόβος ,ο εγκλωβισμός τους, ο διχασμός τους, και από την άλλη ο καταιγισμός μιας πολιτικο-αποκαλυπτικής καμπάνιας, ο τρόπος με τον οποίο αυτή εκφραζόταν και κυρίως η ανασφάλεια. Άρχιζε προσωπικά να με ενδιαφέρει μέρα με την μέρα ο διχασμός των Ελλήνων σε δύο μέτωπα, του Ναι και του Όχι, ο τρόπος πού ώρα με την ώρα εκδηλωνόταν αυτοσχέδιος και μεγαλύτερος, μέσα στην αναμονή των γεγονότων.
Κωμικοτραγική κατάσταση, καθώς η απάντηση Ναι – Όχι δεν ήταν Ίδια για τον καθένα! Απαντούσε σε ερωτήματα πολύ διαφορετικά για την καρδιά του καθενός Έλληνα ξεχωριστά .
Ακόμη και την Κυριακή της 5ης Ιουλίου..Κανείς δεν ήξερε 100% ποιά ακριβώς ήταν τα ερωτήματα πού έθετε η Κυβέρνηση..!
Η εξόρμησή μου με την κάμερα την εβδομάδα μέχρι την 5η του Ιούλη, έγινε για μένα κάτι πολύ προσωπικό και από Πολωνός σε Ελληνικό έδαφος ένιωθα ξαφνικά Άπατρις μέσα σε μία Τρεμάμενη Ευρώπη.
Και το ερώτημα φυσικά παραμένει. Και τώρα είναι όλο και πιο μεγάλο ΝΑΙ ή ΟΧΙ;

Karol Jarek

7 Days © Karol Jarek (1)

Ο φωτογράφος Karol Jarek, σπούδασε Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο του Βρότσλαβ. Συνεργάστηκε μεταξύ άλλων με το Teatr Zar,Studio Matejka,Song of the Goat Theater,Jubilo Project,Moon Fool. Στενός Συνεργάτης του Ινστιτούτου Γκροτόφσκι από το 2010. Αυτή την περίοδο συνεργάζεται με την Πειραματική Σκηνή τού Εθνικού Θεάτρου. Έργα του έχουν παρουσιαστεί μεταξύ άλλων στην Galeria Art Brut,στο Song of Goat Theater και στο Grotowski Institute,στο Wroclaw της Πολωνίας.