Εικαστικά

Η «Ζωγραφική Απολογία» του Παύλου Σάμιου

Έργα που δημιούργησε τα τελευταία τέσσερα χρόνια, καθώς και μια επιλογή έργων που καλύπτουν όλη την πορεία του στη ζωγραφική και καταγράφουν τα θέματα που τον απασχόλησαν κατά καιρούς στις ατομικές του εκθέσεις, παρουσιάζει στην «Ζωγραφική Απολογία» του ο Παύλος Σάμιος.


Η έκθεση, που εγκαινιάζεται στις 26 Νοεμβρίου, στο κτήριο της οδού Πειραιώς του Μουσείου Μπενάκη, περιλαμβάνει αντιπροσωπευτικά έργα του καλλιτέχνη, πολλά από τα οποία προέρχονται από ιδιωτικές συλλογές.  Στα πιο πρόσφατα έργα του ο Παύλος Σάμιος περνάει σε νέες θεματικές και ζωγραφίζει συχνά σε μεγάλες διαστάσεις.

2357_GEO2383

Στην πρώτη ενότητα «Ο ζωγράφος και το μοντέλο του» ο Παύλος Σάμιος μας ξεναγεί στον προσωπικό χώρο εργασίας του καλλιτέχνη, ενώ οι μνήμες από την αρχαιότητα τον κατακλύζουν. Σύμβολα όπως η θεά Αφροδίτη ή ένα ρωμαϊκό κεφάλι τον συντροφεύουν, καθώς δημιουργεί τα έργα του.

 

2225_SAMIOS_GEO5781

Στην επόμενη ενότητα με θέμα «Το γυμνό στην ιστορία», ο Παύλος Σάμιος επισκέπτεται το ατελιέ μεγάλων ζωγράφων και καταθέτει μια σπουδή πάνω στο γυναικείο γυμνό, το οποίο αντιμετωπίζει όχι αισθητικά, αλλά ως διαχρονικό σύμβολο ερωτισμού και δημιουργίας. Με εδραιωμένη την πεποίθηση ότι ο έρωτας οδηγεί σε ύψιστες στιγμές καλλιτεχνικής ανάτασης και ολοκλήρωσης ο Παύλος Σάμιος εισβάλλει ειρηνικά στα ατελιέ μεγάλων ζωγράφων, των Γκρέκο, Τιντορέτο, Πικάσο, Τιτσιάνο, Ενγκρ, Μανέ και συναντιέται με κορυφαία έργα τους τα οποία ενυπάρχουν στο βάθος των δικών του έργων.

 

2224_SAMIOS_GEO5780

Το σύγχρονο γυμνό γυναικείο σώμα «συνευρίσκεται» με αντίστοιχες γυναικείες φιγούρες άλλης εποχής στο ίδιο έργο σε μια εικαστική συνομιλία που βαδίζει έξω από τα όρια του χρόνου και αναδεικνύει το γυμνό ως αιώνιο σύμβολο νεωτερικότητας και πάθους. Είναι τότε που η θεά Αφροδίτη συνυπάρχει με ένα κυκλαδικό ειδώλιο, με τις Δεσποινίδες της Αβινιόν του Πικάσο, με ένα σύγχρονο γυναικείο γυμνό στο ίδιο έργο. Ένας δημιουργικός φόρος τιμής από τον Παύλο Σάμιο σε ζωγράφους που τον έχουν επηρεάσει και εξακολουθεί να τους θεωρεί οδηγούς του σε μια ταυτόχρονη συνύπαρξη με μνήμες από την ελληνική αρχαιότητα. Μια εκ βαθέων «Ζωγραφική Απολογία», στην οποία ο Παύλος Σάμιος διατρέχει το χρόνο και τον διαποτίζει με την έμπνευση του.

Η έκθεση περιλαμβάνει χαρακτηριστικά έργα του καλλιτέχνη από τις πρώτες περιόδους δημιουργίας του, τα χρόνια που έζησε στο Παρίσι, καθώς και από τις δεκαετίες του 90 και του 2000 που προέρχονται από την προσωπική συλλογή του ζωγράφου ή από ιδιωτικές συλλογές.

 

2227_SAMIOS_GEO5784

Μονογραφία από τη Μαρία Ξανθάκου

Παράλληλα με την έκθεση κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Μίλητος» μια μονογραφία αφιερωμένη στο έργο του Παύλου Σάμιου σε επιμέλεια της Μαρίας Ξανθάκου, η οποία επιμελήθηκε και την έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη. Τα έργα του ζωγράφου παρουσιάζονται τμηματικά και θεματικά, ενώ στη μονογραφία εμπεριέχονται και κείμενα που κατά καιρούς έχουν γραφεί από κριτικούς και ιστορικούς τέχνης για το έργο του. Επίσης το βιβλίο περιέχει εισαγωγικά σημειώματα του διευθυντή του Μουσείου Μπενάκη Άγγελου Δεληβοριά, του καθηγητή Αναστάσιου Ιωάννη Μεταξά, της μεταφράστριας, κριτικού λογοτεχνίας Σεσίλ Ιγγλέση Μαργέλλου, του επιμελητή του Μουσείου Μπενάκη Κωνσταντίνου Παπαχρίστου και του εκδότη της Μιλήτου Νίκου Χαϊδεμένου.

Συντελεστές
Επιμέλεια έκθεσης: Μαρία Ξανθάκου, Κωνσταντίνος Παπαχρίστου
Συντονισμός Κωνσταντίνος Παπαχρίστου
Επιμέλεια μονογραφίας: Μαρία Ξανθάκου

 

2246_SAMIOS__GEO0459

Πληροφορίες
ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ – ΚΤΗΡΙΟ ΟΔΟΥ ΠΕΡΑΙΩΣ I Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου I 210 3453111 I Ωράριο Λειτουργίας: Πέμπτη, Κυριακή: 10.00-18.00, Παρασκευή, Σάββατο: 10.00-22.00, Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη: Κλειστά

Τιμή εισιτηρίου έκθεσης: € 5 I Τιμή μειωμένου εισιτηρίου: €2,5 Τιμή ενιαίου εισιτηρίου: Έκπτωση 20% επί του συνολικού κόστους των εισιτηρίων όλων των εκθέσεων κατά την ημέρα επίσκεψης.