Θέατρο Οι δημιουργοί γράφουν

«Το σώμα του Βόυτσεκ είναι το σώμα της μνήμης»

Για τον «Βόυτσεκ ως φορέα της ανθρώπινης ιστορίας, αφηγητή του δικού του και των δικών μας παθών» γράφει στο artplay.gr με αφορμή την παράσταση όπου παίζει και σκηνοθετεί από τις 4 Απριλίου στο Θέατρο Σφενδόνη, ο ηθοποιός Γιώργος Ονησιφόρου

μιλώντας για ένα «νέο μοντάζ» σε ένα έργο που «αντιστέκεται στην επιβολή»».

«Επέλεξα να μην το αντιμετωπίσω μετωπικά, αλλά να το πλησιάζω κάνοντας κατά κάποιο τρόπο μικρούς κύκλους γύρω του», σημειώνει μεταξύ άλλων ο Γιώργος:

«Με τον Βόυτσεκ ξεκίνησα πριν ενάμιση χρόνο περίπου, όταν είχα διαβάσει για πρώτη φορά το έργο –το είχα δει στο θέατρο από τον Φραγκούλη και τον Στρούμπο και στον κινηματογράφο από τον Χέρτσογκ, αλλά δεν είχε τύχει να το διαβάσω. Θα πω δυο λόγια για τη δική μου εμπλοκή, τη δική μου σχέση με το έργο. Με τον Βόυτσεκ του Μπύχνερ ένιωσα μια έντονη έλξη από την πρώτη ανάγνωση. Για τους επόμενους 6-7 μήνες διάβαζα άλλα κείμενα στα οποία με παρέπεμπε το ίδιο το έργο και οι δικές μου αναφορές, μια συνειρμική πορεία μέσα σ’ έναν αχταρμά κειμένων που ανέπτυσσαν ένα διάλογο. Επέλεξα να μην το αντιμετωπίσω μετωπικά, αλλά να το πλησιάζω κάνοντας κατά κάποιο τρόπο μικρούς κύκλους γύρω του. Και επειδή είναι ένα έργο που αντιστέκεται στην επιβολή –όπως κάθε μεγάλο έργο, και λόγω της μορφής του (έχουμε να κάνουμε μ’ ένα ανολοκλήρωτο έργο, με μέλη ενός κειμενικού σώματος, όχι με σώμα). Η ίδια η μορφή του έργου υπέβαλε μια δραματουργία, μια πορεία μέσα στα νοήματα και τις μορφές.

Αφού αποφάσισα λοιπόν να δουλέψω με τον Βόυτσεκ σε μια σόλο παράσταση, ασχολήθηκα το επόμενο διάστημα με τη δραματουργία, επιστρέφοντας στο κείμενο και δημιουργώντας ένα νέο μοντάζ, μαζί με τον Ευγένιο Ιωάννου και την Έλενα Αγαθοκλέους. Αρχή: Νεκρή ξαπλώνει η Μαρί. Ο Βόυτσεκ μετά το φόνο της Μαρίας. Οι φωνές του Βόυτσεκ, της Μαρίας, του λοχαγού, του γιατρού κι όσων άλλων κατοικούν στο σώμα του Βόυτσεκ, στο σώμα της μνήμης. Ο Βόυτσεκ ως αφηγητής του πάθους του αλλά και των δικών μας παθών, σώμα – φορέας της ανθρώπινης ιστορίας.

Η Ιστορία του στρατιώτη Βόυτσεκ δεν είναι one man show: πέρα από τον γράφοντα στη σκηνή θα βρίσκονται ο Κωνσταντίνος Τσιώλης και ο Αναστάσης Χρίστου (προετοιμασμένο πιάνο, Rhodes, ηλεκτρονικά) και κάτω απ’ τη σκηνή αρκετοί άλλοι. Αναφέρω τη βασική συνεργάτιδά μου Βίκυ Παναγιωτάκη στην οποία η παράσταση οφείλει πολλά.

Γιώργος Ονησιφόρου