Θέατρο Οι δημιουργοί γράφουν

Θέμελης Γλυνάτσης : «Ο Ζάντμαν είναι μια μελέτη πάνω στη «νευρωτική ποιητική»

«Στην πραγματικότητα αυτό που μας στοιχειώνει δεν είναι άλλο από το φάντασμα του ίδιου μας του εαυτού, που, συγγενεύοντας τόσο στενά με την ψυχή μας και ασκώντας τόσο βαθιά επιρροή πάνω της, άλλοτε μας γκρεμίζει στην Κόλαση και άλλοτε μας εξυψώνει στον Παράδεισο», γράφει ο Χόφμαν στο έργο του «Ο Ζάντμαν» (μτφ. Γιάννης Καλιφατίδης), που παρουσιάζεται από την Τρίτη 21 Φεβρουαρίου στο Θέατρο Skrow σε σκηνοθεσία Θέμελη Γλυνάτση ο οποίος μιλά στο artplay.gr για «μια μελέτη πάνω στη «νευρωτική ποιητική», από τη παθολογική αυτή δημιουργικότητα που ωθεί τον νευρωτικό να κατασκευάσει μορφές, που όμως, ουσιαστικά, είναι κούφιες. Η ιστορία του Χόφμαν είναι μια παρέλαση ανθρωπόμορφων μηχανισμών που λειτουργούν αποκλειστικά και μόνο σαν αντανακλάσεις».

Το σημείωμα του Θέμελη στο artplay.gr :

«Το πραγματικά αξιοπερίεργο που συναντά κανείς στη νουβέλα του Χόφμαν Ο Ζάντμαν δεν είναι μόνο η συναρπαστική ιστορία που πλάθει ο συγγραφέας, αλλά και η ερμηνεία που παρεμβάλει εντός του κειμένου. Αυτή η ερμηνεία, βασικός εκπρόσωπος της οποίας είναι η αρραβωνιαστικιά του βασικού ήρωα, του Ναθάνιελ, είναι η Κλάρα, ένα «απλοϊκό κορίτσι», όπως την χαρακτηρίζει ο συγγραφέας. Ο Ναθάνιελ στέλνει μια εξομολογητική επιστολή στον καρδιακό του φίλου Λόταρ, αλλά μέσα στην μανία του, κάνει λάθος στα στοιχεία του παραλήπτη και το γράμμα φτάνει στα χέρια της Κλάρα. Η επικοινωνία των δυο χαρακτήρων, με άλλα λόγια, βασίζεται στο λάθος, που φαντάζει ύποπτα συνειδητό – το λάθος δεν είναι άλλο από μια υποσυνείδητη ορμή να μιλήσει ο Ναθάνιελ στον χαρακτήρα που επίσης υποσυνείδητα αντιμετωπίζει σαν αναλυτή του. Η Κλάρα, με ψυχραιμία και μέθοδο ψυχαναλυτή, καταρρίπτει τις χθόνιες σκέψεις του Ναθάνιελ, υποστηρίζοντας πως εν τέλει, ο δαιμονικός Ζάντμαν, το τέρας που στοιχειώνει τη ζωή του Ναθάνιελ, δεν είναι τίποτα άλλο από μια προβολή. Το ουσιώδες για την Κλάρα είναι η σχάση της ψυχής στα δυο, η δημιουργία ενός φαντάσματος που δεν είναι τίποτα άλλο από τον εαυτό του Ναθάνιελ. Αυτό το φάντασμα, παλίμψηστο τραυμάτων, εμμονών και αναμνήσεων απαιτεί μορφοποίηση – και έτσι, ο νευρωτικός, «επιλέγει» από την πραγματικότητα μια φιγούρα, έναν άνθρωπο, που τον φετιχοποιεί ως πυρήνα του κακού. Όλοι οι χαρακτήρες που εισβάλλουν στη ζωή του Ναθάνιελ και τον καταδιώκουν είναι αθώοι – θα μπορούσε να πει κανείς πως δεν είναι καν εκεί. Είναι χαρακτήρες που ο Ναθάνιελ πλάθει για να μορφοποιήσει τον φόβο του. Ολόκληρη η αφήγηση του Χόφμαν δεν είναι τίποτα άλλο από μια μελέτη πάνω στη «νευρωτική ποιητική», από τη παθολογική αυτή δημιουργικότητα που ωθεί τον νευρωτικό να κατασκευάσει μορφές, που όμως, ουσιαστικά, είναι κούφιες. Ακριβώς όπως η Ολύμπια, το ρομπότ που απελπισμένα ερωτεύεται ο Ναθάνιελ, η ιστορία του Χόφμαν είναι μια παρέλαση ανθρωπόμορφων μηχανισμών που λειτουργούν αποκλειστικά και μόνο σαν αντανακλάσεις – ο Ναθάνιελ είναι αυτός που τους προσδίδει νόημα. Εδώ ακριβώς βασίζω την παράσταση – να δώσω την αίσθηση στο κοινό πως ό,τι βλέπει, θα μπορούσε και να μην είναι εκεί».

Θέμελης Γλυνάτσης

16810951_10158249171365111_1842306742_o

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Μετάφραση: Γιάννης Καλιφατίδης

Σκηνοθεσία/Διασκευή:   Θέμελης Γλυνάτσης

Σκηνικά/Κοστούμια: Αλεξία Θεοδωράκη

Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου

Animation:   Μάριος Γαμπιεράκης – Χρυσούλα Κοροβέση

Κίνηση: Μαρίζα Τσίγκα

Bοηθός σκηνοθέτη: Έφη Χριστοδουλοπούλου

Φωτογραφίες: Βασίλης Μακρής

Παίζουν αλφαβητικά: Σοφιάννα Θεοφάνους (Κλάρα), Πάνος Κούγιας (Ναθάνιελ 1), Βασίλης Λιάκος (Ναθάνιελ 2), Κατερίνα Μαούτσου (Ολύμπια), Μάιρα Μηλολιδάκη (Μητέρα), Σταμάτης Πακάκης (ο Ζάντμαν), Γιάννης Φίλιας (Πατέρας/Λόταρ)

Πρεμιέρα: Τρίτη, 21 Φεβρουαρίου 2017 στις 21:00

Παραστάσεις: Τρίτη 21 Φεβρουαρίου 2017 έως Τρίτη, 04 Aπριλίου 2017

Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Δευτέρα & Τρίτη στις 21:00

Διάρκεια:  100 λεπτά

Εισιτήριο: 12 € γενική είσοδος, 8 € φοιτητικό & ανέργων

Διεύθυνση: Αρχελάου 5, Παγκράτι

Τηλέφωνο και ώρες κρατήσεων: 210 7235 842 (ώρες 11:00 π.μ. – 14:00 μ.μ. και 17:00 μ.μ. – 20:30 μ.μ.)

16810894_10158249171370111_1856131143_o