Θέατρο Παιδί Συναντήσεις

Ο Σαίξπηρ ονειρεύεται στο ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης

14672751_1288866757804357_614745130_o

« Στον Σαίξπηρ, με συγκινεί αρχικά η σωστή αφήγηση, η δομή της κάθε ιστορίας, όπου με καθαρή πάντα βάση, ανοίγονται θέματα υπόγεια και πολλαπλές γωνίες προσέγγισης, οι οποίες  σε προκαλούν να γίνεις δημιουργικός, φωτίζοντας κάθε φορά διαφορετικά μονοπάτια βαθύτερης σκέψης και ερμηνείας. Το ότι η κυρία Ελένη Δημοπούλου, καλλιτεχνική διευθύντρια του ΔΗ.ΠΕ. ΘΕ. Κοζάνης, βλέποντας την παράσταση « Ρωμαίος και Ιουλιέτα on the road », τον προηγούμενο χειμώνα στο ΚΘΒΕ, μου πρότεινε να συνεργαστούμε  στη νεανική σκηνή του θεάτρου ανεβάζοντας το  «Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας», ήταν για μένα ιδιαίτερα ευτυχής συγκυρία, που μου έδωσε την ευκαιρία να μελετήσω για μια ακόμη φορά, με μια πιο φρέσκια ματιά, ένα έργο του Σαίξπηρ, που είναι ο καθρέφτης  του προηγούμενου», εξηγεί ο σκηνοθέτης της παράστασης «  Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας_ dreamers », Στέλιος Χατζηαδαμίδης, που μόλις χθες, 14 Οκτωβρίου, έκανε μια ομολογουμένως επιτυχημένη πρεμιέρα, στη νεανική θεατρική σκηνή του ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης.

14647471_1288872777803755_1794062849_o

Μια παράσταση, που κέρδισε το θερμό παρατεταμένο χειροκρότημα των θεατών, σκόρπισε το γέλιο και με ευαισθησία, έδωσε εύστοχα, μια σύγχρονη προσέγγιση στον νεανικό έρωτα και τον μύθο που τον περιβάλει. Η σκηνογραφία που εξέπληξε ευχάριστα και αποτέλεσε τον ιδανικό καμβά πάνω στον οποίο οι ηθοποιοί υπηρέτησαν ένα έργο που προσεγγίζει αριστοτεχνικά τον νεανικό έρωτα.

« Και τα δύο έργα και το «Ρωμαίος και Ιουλιέτα on the road» και το « Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας_dreamers », πραγματεύονται τον έρωτα και τα βασανιστικά ερωτήματα που αυτός εμπεριέχει. Σωστά; »

« Πράγματι. Στο πρώτο είχαμε στηριχθεί στο τέλος του έργου, θέλοντας να φωτίσουμε πως το μίσος δεν σκότωσε τον έρωτα, αλλά τον χρόνο του έρωτα. Στο « dreamers », δύο ήταν τα σημεία στα οποία σταθήκαμε με τους συνεργάτες μου, προσπαθώντας να φωτίσουμε τις έννοιες πάνω στις οποίες θα στηρίξουμε την παράστασή μας. Το ένα ήταν η φράση της Ελένης :« Κόλαση ν’ αγαπάς με ξένα μάτια», που μιλά για την αλήθεια και την ανάγκη ενός έρωτα, πέρα από κοινωνικούς συμβιβασμούς και στερεότυπα, «πρέπει» και υπολογισμούς. Το άλλο ήταν η διαπίστωση, πως στο τέλος ο Δημήτριος παραμένει μαγεμένος. Είναι ευτυχισμένος και ερωτευμένος, χωρίς όμως αυτό να είναι απόρροια της ελεύθερης βούλησης. Δεν έχει πραγματικά να επιλέξει τη ζωή που θέλει να ζήσει. Απλά ακολουθεί μαγεμένος.  Επίσης το μόνο που θα έκανα διαφορετικά ίσως στην παράσταση, αν δεν απευθυνόταν σε εφηβικό κοινό είναι ότι θα πρόσθετα λίγο παραπάνω βία και σεξ ».

« Ποιες ήταν οι δυσκολίες που αντιμετώπισες σκηνοθετώντας αυτή την παράσταση; »

« Η μεγαλύτερη δυσκολία ήταν η σκηνή του δάσους. Ήταν η στιγμή, που όταν αντιλήφθηκα τι είχα κληθεί να κάνω, σκέφτηκα πως αν το είχα συνειδητοποιήσει νωρίτερα, δεν θα δεχόμουν να το αναλάβω. Μεγάλη σκηνή, με άπειρες δράσεις, πολλά άτομα που το καθένα μιλά και ενεργεί διαφορετικά, αλλά ταυτόχρονα με τα υπόλοιπα. Μετά από το πρώτο σοκ και με ομαδική δουλειά, η λύση βρέθηκε και αυτό είναι η γοητεία του θεάτρου. Είναι πολύτιμο και ανεκτίμητο, να λειτουργείς με ομαδικό πνεύμα, να αλληλοσυμπληρώνεσαι  με αστείρευτη δημιουργική διάθεση.

Είναι τιμή και μεγάλο σχολείο, να συνεργάζεσαι με ανθρώπους που έχουν το θέατρο στο αίμα τους, όπως η Ελένη Δημοπούλου και να περιστοιχίζεσαι από μια ομάδα, που αγαπά με αυταπάρνηση αυτό το συγκεκριμένο θέατρο στην Κοζάνη. Με εντυπωσίασε ακόμη και το τεχνικό προσωπικό, που δουλεύει έχοντας κάνει προσωπική υπόθεση την αρτιότητα της παράστασης. Είναι πάντα εκεί οποιαδήποτε στιγμή κι αν τους ζητήσεις, έτοιμοι να επέμβουν, δίνοντας λύση σε ο, τιδήποτε κι αν προκύψει. Το μόνο πρόβλημα είναι όταν έπρεπε να τους επαναφέρω σε «τάξη» κάθε φορά που τους παρέσυρε η παράσταση σε ακατάσχετο γέλιο. Άνθρωποι επίσης, όπως η Ευαγγελία Κερκινέ, που δε διστάζουν να σηκώσουν τα μανίκια και να λερώσουν τα χέρια τους κι αυτό είναι κάτι που εκτιμώ και σέβομαι απεριόριστα. Χωρίς να κοιτούν το ρολόι, να προσπαθούν να δώσουν λύσεις και προτάσεις, πολλές φορές από το τίποτε, λόγω του ότι όπως ξέρετε, η οικονομική δυνατότητα των θεάτρων είναι περιορισμένη. Δεν θα ξεχάσω ποτέ τις ατέλειωτες ώρες μέσα στη νύχτα, που την είδα να βάφει σκηνικά ή να μεταποιεί ρούχα από το βεστιάριο ή τον Αδάμ Σιάγα, που ερχόταν κάθε φορά από τη Θεσσαλονίκη μεταφέροντας μαζί του, όλο το studio του στην κυριολεξία».

14689109_1288865567804476_759537145_o

« Σε νεαρή σχετικά ηλικία έχεις κάνει πολλές επιτυχημένες δουλειές και ως σκηνοθέτης και ως θεατρικός συγγραφέας. Θα το χαρακτήριζες ταλέντο ή τύχη;»

« Δουλεύω πολύ και όταν αποφάσισα να ασχοληθώ με το θέατρο, ήθελα να το μελετήσω από όλες τις πλευρές του, να εξερευνήσω όλες τις πτυχές και τα μυστικά του. Ο χρόνος μου ήταν από την αρχή συνειδητά αφιερωμένος σ’ αυτό. Το κυριότερο από όλα, όπως πιστεύω συμβαίνει σε κάθε τομέα, δεν είναι οι σπουδές, αλλά η μαθητεία δίπλα σε έμπειρους καταξιωμένους ανθρώπους του θεάτρου. Αυτό είναι το μεγαλύτερο σχολείο. Μαθητεία και ξενύχτια, δουλεύοντας δίπλα σε γενναιόδωρους ανθρώπους, όπως η Ελένη Κοκκίδου, η Σπυράτου, η Πέμη Ζούνη ή τώρα η συνεργασία με την Ελένη Δημοπούλου.

Δεν σου κρύβω πως μου λείπει αυτή η αίσθηση της μαθητείας, ως βοηθός και συνεργάτης ενός εμπνευσμένου «δασκάλου». Θέλω να ξαναμάθω. Το θέατρο είναι ώρες πτήσεις. Πέραν του ταλέντου, που μπορεί να διαθέτεις, είναι απαραίτητη η γνώση όσον αφορά στην οργάνωση και τον συντονισμό πολλών διαφορετικών πραγμάτων πέραν των καλλιτεχνικών και είναι βασικά για την υλοποίηση κάθε παραγωγής. Έχω δουλέψει σε κάθε πόστο που αφορά μια θεατρική παραγωγή και πρέπει να παραδεχτώ, ότι όλα αυτά τα έκανα, γιατί  αυτό που θέλω βαθιά μέσα μου είναι να γίνω καλός θεατρικός συγγραφέας. Ήταν ευτύχημα ότι το 2008 παρακολούθησα το εξαμηνιαίο εργαστήριο θεατρικής γραφής, ως σπουδαστής του ΚΘΒΕ, με δασκάλους όπως ο Στάθης Λιβαθινός, η Γλυκερία Καλαϊτζή, ο Βασίλης Κατσικονούρης και τόσοι άλλοι. Τότε, αυτό που είχα αόριστα στο μυαλό μου έγινε συγκεκριμένο. Ανακάλυψα αυτό που μου έλειπε, όσον αφορά στην τεχνική της υλοποίησης κι αυτό μου έδωσε το βήμα να συνεχίσω. Είναι ευλογία, τέτοιες πρωτοβουλίες να επαναληφθούν και να στηριχθούν από κρατικούς φορείς. Ανοίγουν νέους δρόμους δημιουργίας».

14647335_1288868921137474_100703699_o

« Ποιος είναι ο καλλιτεχνικός σου στόχος αυτή τη στιγμή;»

« Ζω το σήμερα και ζω στους χρόνους της παράστασης « Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας_dreamers ». Η παράσταση η οποία με περιμένει μια βδομάδα αργότερα, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών σε σκηνοθεσία της Σπυράτου και τον Γιάννη Στάνκογλου μου φαίνεται κάτι πολύ μακρινό. Θέλω η παράσταση αυτή να επικοινωνήσει με το κοινό και οι θεατές να πάρουν το μήνυμά της και σ αυτό διοχετεύω όλη μου την ενέργεια και κάθε σκέψη. Είμαι πλαισιωμένους από ένα επιτελείο εξαιρετικών συνεργατών, αλλά και ταλαντούχων ηθοποιών, που επιλέχθηκαν έπειτα από πολλές απαιτητικές ακροάσεις. Αυτό που σίγουρα έχω συναντήσει και αποτελεί πάντα γνώμονα για την επιλογή των συνεργασιών μου, είναι να έχουμε όλοι το ίδιο βλέμμα στον κόσμο. Είναι σημαντικό για μένα να επιλέγω συνεργάτες, που να επικοινωνώ μαζί τους, σαν να επιλέγω τους νέους «συγγενείς » μου».

14697272_1288869157804117_1968169531_o

« Το «Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας» είναι ένα κείμενο, που νομίζουμε ότι το ξέρουμε. Προκειμένου όμως να αποδοθεί η σύνδεσή του με τη σύγχρονη σκέψη και πραγματικότητα, απαιτείται να το δούμε γυμνό, με καθαρή ματιά, σε μια νέα ανάγνωση, ανεπηρέαστη από κάθε προηγούμενη επαφή μαζί του. Έτσι, δουλεύοντας τη διασκευή του με τον Στέλιο Χατζηαδαμίδη, καταλήξαμε στους δύο άξονες γύρω από τους οποίους, θα περιστρεφόταν η δραματουργία, όπως ήδη προαναφέρθηκε» συνεχίζει η Σοφία Ευτυχιάδου, δραματουργός. « Ανακαλύψαμε τον εφιάλτη της Ελένης!» όπως είπε και ο Στέλιος, όταν μετά από μαραθώνιους προβληματισμούς και εκδοχές, συναντήσαμε την αλήθεια που ψάχναμε. Γιατί όλα όσα διαδραματίζονται στη σκηνή, είναι ένα όνειρο από το οποίο ξυπνά στο τέλος η Ελένη, λέγοντας πως αυτό που είδε, δεν είναι αυτό που θα ήθελε να ζήσει και με το μονόλογό της, μιλά για την αγάπη που ονειρεύεται και θέλει. Μια αγάπη που βασίζεται σε αισθήματα κι όχι σε συμβάσεις.

Όλα εκτυλίσσονται στο δάσος και αυτό έχει τον συμβολισμό του. Ανυπακοή και εκτόνωση, σε μια απόδραση από το αστικό περιβάλλον, το συντηρητισμό και τους περιορισμούς, όπου η αλήθεια του έρωτα έχει χαθεί, για να γυρίσουν πίσω και να είναι όλα όπως πριν. Όπως έχει ειπωθεί, κάπου στο δάσος υπάρχει ένα στιλέτο. Μια παράσταση που απευθύνεται κυρίως σε εφήβους και πραγματεύεται το πώς ερωτευόμαστε, πώς διεκδικούμε τον έρωτα, τη γυναικεία ερωτική επιθυμία, αλλά και τις ανασφάλειες, τον ενθουσιασμό, τη χαρά και τον  πόνο που αυτό εμπεριέχει. Παίζοντας με το κείμενο, ήταν αδύνατο να μην ανακαλέσω τη φράση το 13χρονου γιου μου, όταν ξεκινούσε το γυμνάσιο: «Ναι το ξέρω θα διαβάζω και θα διαβάζω πολύ και θα είμαι καλός σε όλα γιατί αυτό πρέπει να κάνω και αυτό μου ζητάτε και θα το κάνω. Αλλά ξέρω ότι όλα αυτά είναι λάθος και εγώ τώρα θα έπρεπε να είμαι στα λιβάδια με τα κορίτσια». Μια φράση που αποτελεί και τον τίτλο από το πρώτο τραγούδι που ακούγεται στην παράσταση».

14724063_1288866241137742_1318319636_o

«Πόσο εύκολο είναι να «πειράξεις» τον Σαίξπηρ;»

« Σίγουρα είναι μεγάλη ευθύνη. «Παίξαμε» μαζί του με δέος και βαθιά αγάπη, προσπαθώντας η αφήγηση να είναι κατανοητή,  χωρίς κενά και στοιχεία ξένα προς το κείμενο. Τα σαιξπηρικά και τα ελισαβετιανά έργα γράφτηκαν για τον λαό. Ο Σαίξπηρ είναι ένας λαϊκός δημιουργός, που στα κείμενά του συναντάς την υψηλή ποίηση. Μας πήγαινε το κείμενο και στα τραγούδια που ακούγονται, θα διακρίνει κάποιος πως έχουμε δανειστεί στίχους από διάφορα έργα του Σαίξπηρ».

Με την νέα αυτή παραγωγή, το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κοζάνης τιμά την επέτειο για τα 400 χρόνια από τον θάνατο του κορυφαίου ελισαβετιανού ποιητή και επιχειρεί να μυήσει τους εφήβους αλλά και τους ενήλικες στον σαγηνευτικό κόσμο του σπουδαίου αυτού συγγραφέα και εντάσσεται  στο πλαίσιο του αφιερώματος με τίτλο «60 Μέρες Σαίξπηρ», που συντίθεται από παραστάσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα, ξεχωριστές εκδηλώσεις με έντονα διαδραστικό χαρακτήρα και έχουν ξεκινήσει από τα τέλη Σεπτέμβρη. Ακολουθούν πρόγραμμα των εκδηλώσεων και λεπτομέρειες για την παράσταση.

Ρεπορτάζ- Κείμενο Μαρία Μαυρίδου

14699959_1288869547804078_963453157_n

 

Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας_dreamers

Ημερομηνίες  παραστάσεων:

Παρασκευή 14, Σάββατο 15, Κυριακή 16 Οκτωβρίου

Σάββατο 22, Κυριακή 23 Οκτωβρίου

Σάββατο 29, Κυριακή 30 Οκτωβρίου

Ώρα έναρξης: 9.00μ.μ.

Διασκευή: Σοφία Ευτυχιάδου, Στέλιος Χατζηαδαμίδης

Σκηνοθεσία: Στέλιος Χατζηαδαμίδης

Κίνηση – Χορογραφίες: Τάσος Παπαδόπουλος

Σκηνικά – Κουστούμια: Ευαγγελία Κιρκινέ

Πρωτότυπη μουσική: Αδάμ Σιάγας

Στίχοι τραγουδιών: Μάρα Τσικάρα

Δραματουργική επεξεργασία: Σοφία Ευτυχιάδου

Σχεδιασμός φωτισμού: Ευαγγελία Κιρκινέ, Στέλιος Χατζηαδαμίδης  Βοηθός σκηνοθέτη: Κλειώ Λιάβα, Αγγελική Παρδαλίδου

Β’ Βοηθός σκηνοθέτη: Μαίρη Ανδρέου

Βοηθός Σκηνογράφου: Βενετία Νάση

Κατασκευή κοστουμιών: Ευγενία Κάψα

Διανομή αλφαβητικά: Μαίρη Ανδρέου, Λευτέρης Βλάχος, Δήμητρα Βήττα, Γιώργος Δημητριάδης, Αλέξανδρος Ζαφειριάδης, Θέμης Θεοχάρογλου, Σταύρος Μπίλλιος, Μυρτώ Πανάγου.

Φωτογραφίες: Θεόδωρος Χλιάπας

Προπώληση εισιτηρίων

–           Ηλεκτρονικά, μέσω της σελίδας: https://www.viva.gr/tickets/theater/aithousa-texnis-kozanis/oneiro-kalokairinis-nyxtas-dreamers/

–           Τηλεφωνικά, καλώντας στο 11876

–           Στα καταστήματα: Public, SEVEN SPOT, RELOAD, Media Markt, Ευριπίδης Βιβλιοπωλεία

–          Στα γραφεία του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κοζάνης, στον ημιώροφο της Αίθουσας Τέχνης – Καθημερινά 10.00π.μ.-2.00μ.μ.

 

Πληροφορίες – Κρατήσεις

Στα γραφεία του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κοζάνης Τηλ: 24610 24062, 6987991949

Τιμές εισιτηρίων: 10€ Κανονικό, 7€ Ανέργων, 5€ Φοιτητικό

 

60 ΜΕΡΕΣ ΣΑΙΞΠΗΡ

23, 24, 25 Σεπτεμβρίου 2016 / Δημιουργία εντύπου από την εφηβική ομάδα θεάτρου του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κοζάνης με αφορμή την παράσταση «Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας_dreamers»

1, 2 Οκτωβρίου 2016 / Eργαστήρι αφήγησης με την Ανθή Θάνου

7,8 Οκτωβρίου 2016 / Διήμερο εικαστικής δημιουργίας σε συνεργασία με τη Σχολή Καλών Τεχνών Φλώρινας

9 Οκτωβρίου έως 6 Νοεμβρίου 2016 (Κυριακές) / «Παραμύθια στο Μικρό», πέντε από τα πιο σημαντικά έργα του Σαίξπηρ διασκευασμένα σε μορφή παραμυθιού για τους μικρούς μας θεατές.

4,5, 6 Νοεμβρίου 2016 / «Κινηματογραφικό αφιέρωμα στα έργα του Σαίξπηρ», επιλεγμένες μεταφορές των έργων του Σαίξπηρ στο σινεμά

12 Νοεμβρίου 2016 / «Η μουσική είναι η τροφή του έρωτα»

16 Νοεμβρίου 2016 / «Μουσική και Εικόνα», μια βραδιά-ταξίδι στον μουσικό αυτοσχεδιασμό σε συνεργασία με τους Φίλους της Jazz μουσικής Κοζάνης

21 Νοεμβρίου 2016 / «Ποιητική Μουσική Βραδιά» βασισμένη σε σονέτα του Σαίξπηρ

25, 26, 27 Νοεμβρίου 2016 / Θεατρικό τριήμερο σε συνεργασία με τις ερασιτεχνικές ομάδες του Νομού και της Περιφέρειας